Socialsekreterare till familjevård. Lediga fredagar för god återhämtning

Värmdö Kommun / Socialsekreterarjobb / Värmdö
2025-01-29


Visa alla socialsekreterarjobb i Värmdö, Vaxholm, Tyresö, Lidingö, Stockholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Värmdö Kommun i Värmdö, Stockholm, Töreboda eller i hela Sverige

Värmdö är skärgårdens mötesplats med en unik kombination av naturens stilla skönhet och en mer stadslik livsstil. Vårt uppdrag är inte ett utan många: skola, fastigheter, socialtjänst, hamnar, vård, bibliotek, omsorg och många fler. Vi verkar för att alla Värmdöbor kan leva ett rikt och fritt liv. Vi vill vara de som möjliggör drömmen om en livskraftig trygg miljö för hem, familj och företag

Ska vi lyckas med det fullt ut måste vi ha många och omfattande kompetenser och arbeta tillsammans för en gemensam och tillitsfull arbetskultur, byggd på modiga, ansvarstagande medarbetare som förstår invånarnas behov och önskemål. Det är det vi kallar Ett Värmdö, En Förvaltning.

Socialsekreterare till familjevården med förmånlig arbetslivsbalans - upplev ett meningsfullt arbete på mindre än 5 dagar i veckan! Från januari 2024 kommer vi på Värmdö kommun genomföra ett projekt där vi under 2025 schemalägger arbetstiden så du som socialsekreterare arbetar var 7:e fredag.

De andra fredagarna så är du ledig. Om vi får bra utvärdering av projektet så kommer vi fortsätta med schemaläggningsmodellen som arbetssätt.

Utöver schemaläggning erbjuder vi en rad förmåner som till exempel ljusa och fina lokaler, gratis parkering och ett nära ledarskap. Till oss pendlar du enkelt och smidigt på 30 minuter med direktbuss från Slussen som går var 10:e minut. I vår centralort Gustavsberg hittar du vårt ljusa och fräscha kommunhus. Väljer du i stället bilen tar samma sträcka ca 20 min.

Vill du vara med och forma en förbättrad socialtjänst? Individ och Familjeomsorgskontoret Värmdö kommun söker en ny kollega som socialsekreterare till Familjevården. Familjehemsvården består idag av fyra socialsekreterare, varav två arbetar med uppföljning av familjehemsplacerade barn samt två som arbetar med rekrytering och handledning till familjehem. I familjevårdsgruppen finns även ytterligare en socialsekreterare som arbetar med rekrytering, handledning och uppföljning av kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Gruppen arbetsleds av en gruppledare. Gruppen tillhör individ och familjeomsorgskontoret barn och familj där socialsekreterare inom barn och ungdom arbetar. Vi söker nu en kollega efter beslut att utöka familjevårdsgruppen.

Ditt huvudsakliga uppdrag som socialsekreterare är att följa upp vården för placerade barn, genomföra utredningar som exempelvis hemtagningsutredningar och vårdnadsöverflytt samt rekrytera, utreda och handleda familjehem. Uppföljningen av vården sker främst genom hembesök i familjehemmen, enskilda samtal med det placerade barnet och samtal med vårdnadshavarna. I tjänsten ingår att självständigt hålla i och följa upp ett antal egna ärenden. Arbetet kräver god samarbetsförmåga då socialsekreterarna arbetar nära varandra och stöttar varandra i processerna.

Vi jobbar med Signs of Safety som förhållningssätt där vi bland annat arbetar aktivt med barnets/ungdomens egna nätverk. Vi utbildar oss kontinuerligt i Signs of Safetys grundutbildningar och säkerhetsplaneringar för att säkerställa att förhållningssättet genomsyrar vårt arbete.

Vi har nära stöd av gruppledare och tät sammanhållning i gruppen. Utöver regelbunden ärendehandledning med arbetsledning får du extern handledning.

Vi söker dig som har

Socionomexamen.

Minst 2 års erfarenhet av arbetet med barn och unga på socialtjänsten (myndighetsutövning).

Körkort är ett krav då resor förekommer i tjänsten.

Det är kraftigt meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbeta inom familjehemsvården.

Det är kraftigt meriterade om du har utbildning i Nya Kälvestensmetoden.

Vidare söker vi dig som har god administrativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. För att lyckas i rollen är du flexibel och har förmåga att skapa förtroendefulla relationer. Som person söker vi dig som är positiv och lösningsfokuserad. Du har en stark drivkraft att utföra det som blir bäst för de vi är till för och för verksamheten i stort, och du uppskattar det varierande tempo som arbetet innebär. Du vågar tänka nytt och du vill medverka i verksamhetens utvecklingsarbete. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet för tjänsten.

På socialtjänsten i Värmdö är vi en platt organisation med korta beslutsvägar och hög delegation för socialsekreterarna.

I Värmdö kommun erbjuder vi ett friskvårdsbidrag, SL- kort mot nettolöneavdrag, semesterväxling till extra lediga dagar och mycket mer. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid.

Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund, livserfarenhet och könsidentitet till tjänsten.

Anställningen avser tillsvidareanställning och omfattar heltid. Tillträde enl. ök eller så snart som möjligt. Rekrytering kommer ske löpande under rekryteringsperioden.

Titta gärna på vår film om socialtjänsten Värmdö kommun.

https://play.mediaflowpro.com/ovp/16/13HE9LE1LE

Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Johan Arnold, se kontaktuppgifter nedan. Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna hittar du på https://www.varmdo.se/fackligaorganisationer.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ersättning
Månadslön enl ök.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-02-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/26".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Värmdö kommun (org.nr 212000-0035)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Individ och Familjekontoret Barn och Familj

Kontakt
Johan Arnold
08-57048150

Jobbnummer
9133534

Prenumerera på jobb från Värmdö Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Värmdö Kommun: