Socialsekreterare till familjehemsgrupp

Ljungby Kommun, Socialförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Ljungby
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Ljungby, Älmhult, Hylte, Alvesta, Värnamo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ljungby Kommun, Socialförvaltningen i Ljungby

I Ljungby kommun formar vi framtiden tillsammans och vi siktar på att bli 35 000 invånare år 2035. Vi som jobbar här är öppna, vi är framåt och vi vill. Varje medarbetare hos oss är med och gör skillnad för alla som bor och lever i vår kommun. Vill du vara med?

Vår senaste medarbetarenkät visar att 95% tycker att jobbet känns meningsfullt, 82% anser att de lär och utvecklas i sitt dagliga arbete och 83% tycker att de har en bra arbetsgivare som de kan rekommendera till sina vänner. Undersökningen visar också att 96% av våra medarbetare upplever att deras chef har tillit till att de utför sitt arbete på ett bra vis. Tillitsbaserad styrning och ledning är Ljungby kommuns ledningsfilosofi och något vi vill ska genomsyra vår organisation.

Läs mer om oss som arbetsgivare på www.ljungby.se/jobb.

Familjehemsgruppen i Ljungby kommun består av en 1:e socialsekreterare, tre familjehemmets socialsekreterare och fem barnets socialsekreterare. Vi sitter centralt i bra lokaler där alla har egna kontor.

Publiceringsdatum
2024-08-06

Arbetsuppgifter
Vi söker en socialsekreterare som kan arbeta antingen med inriktning som barnets- eller som familjehemmets socialsekreterare.

Som barnets socialsekreterare arbetar du med att följa upp och säkerställa kvaliteten i vården av familjehemsplacerade barn och ungdomar genom att:

• Genomföra kontinuerliga barnsamtal, skyddsbedömningar och bedömningar kring umgänge.
• Arbeta för att barnen är delaktiga i vården och förstår varför de är placerade.
• Sköta löpande dokumentation, göra överväganden och omprövningar av vård.
• Göra utredningar som sker under placeringen.
• Ha kontinuerlig kontakt med de biologiska föräldrarna
• Samarbeta med kollegor och olika samarbetspartners

Som familjehemmets socialsekreterare arbetar du med att följa upp och säkerställa kvaliteten av våra familjehem genom att:

• Rekrytera och utreda familjehem, samt även kontaktpersoner och kontaktfamiljer
• Utbilda, handleda och att ge råd och stöd till familjehemmen
• Skriva avtal med familjehemmen
• Samarbeta med kollegor och olika samarbetspartners

Hos oss får du många kollegor med bred kompetens och ett gott kollegialt stöd.

Kvalifikationer
Krav är att du har :
• Socionomexamen och gärna erfarenhet av tidigare arbete inom socialtjänsten med barn o unga
• Utmärkta kunskaper i svenska, både i tal och skrift, samt god dokumentationsförmåga.
• God förmåga att arbeta självständigt och en god samarbetsförmåga med andra
• B-körkort och körvana.

Det är meriterande om du
• Har tidigare erfarenhet av arbete i familjehemsgrupp
• Har arbetat med BBiC, Signs of Safety och dokumentationssystemet Treserva

ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga Jobb.

Betyg och intyg behöver inte bifogas ansökan utan tas med vid en eventuell intervju.

Hos oss är balans i livet viktigt! Vi vill att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete med familj och fritid, därför tillämpar vi flextid i de verksamheter där det tillåter. Vi har möjlighet till semesterväxling, subventionerat årskort med Länstrafiken, friskvårdsbidrag och mycket annat. Som medarbetare har du gratis medlemskap i personalklubben, vilket ger möjlighet till gratis träning och bad vid närliggande träningsanläggning och äventyrsbad, samt möjlighet att delta i andra aktiviteter.

Ljungby kommun erbjuder In- och medflyttarservice. Det vill säga ett antal tjänster som ska göra det lättare att byta livsmiljö och flytta till vår kommun.
Maila inflyttarservice@ljungby.se om du vill veta mer om vad vi kan hjälpa dig med i samband med en flytt till Ljungby kommun.

I Ljungby kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.

Kommunen tar ansvar för hela rekryteringen
och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonssäljare.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-08-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C201375".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ljungby kommun (org.nr 212000-0670)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Ljungby kommun, Socialförvaltningen

Kontakt
Sektionschef
Malin Söderberg
0372-78 96 95

Jobbnummer
8826084

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ljungby Kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ljungby Kommun, Socialförvaltningen: