Socialsekreterare till Familjeenheten, med inriktning ensamkomma

Salems kommun / Administratörsjobb / Salem
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Salem, Botkyrka, Ekerö, Södertälje, Huddinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Salems kommun i Salem, Botkyrka, Södertälje, Stockholm, Österåker eller i hela Sverige

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 16 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.

Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.

Familjeenheten i Salems kommun söker en socialsekreterare till vår grupp för ensamkommande barn.

Arbetsplatsbeskrivning

Familjeenheten består av en mottagningsgrupp, en utredningsgrupp som utreder barn och ungdomar 0-18 (21) år, en utredningsgrupp för ensamkommande barn, en Familjehemsvårdsgrupp samt Familjerätten.

Arbetsplatsen arbetar med att implementera ett arbetssätt som bygger på evidensbaserad praktik och ett systemteoretiskt förhållningssätt.

Vi erbjuder en stabil arbetsplats, med låg personalomsättning, bestående av engagerade och kunniga socionomer, två gruppledare, enhetschef, verksamhetschef samt administratör. Vi behöver nu utöka Familjeenheten med ytterligare socialsekreterare för utredning och uppföljning av ensamkommande barn. Vi erbjuder ett bra arbetsklimat, du får kunniga kompetenta kollegor och vi har en rimlig ärendemängd per socialsekreterare. Du får möjlighet till utveckling. Vi erbjuder vi ett nära ledarskap där du får hjälp och stöd i ditt vardagliga arbete. Dessutom får du en mentor under ditt första år på Familjeenheten.

Publiceringsdatum
2017-08-21

Dina arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna innebär att utreda och följa upp insatser för ensamkommande barn. Att ha ett samverkansansvar mellan olika samhällsaktörer, den unges boende samt god man/särskilt förordnad vårdnadshavare för att säkerställa att barnen/ungdomarna får ett tryggt boende, god omsorg samt goda möjligheter att introduceras in i det svenska samhället.



Kvalifikationer
Socionomexamen där erfarenhet av myndighetsutövande handläggning av barnavårdsärenden är en merit.



Erfarenheter
Du ska ha erfarenhet av att arbeta myndighetsutövande med barn och ungdom och gärna med ensamkommande barn.



Kunskap

Du ska ha kunskap inom relevant verksamhetsområde, BBIC och kunskap om gällande lagstiftning. God datorvana samt goda kunskaper i svenska språket både skriftligt och muntligt då det ställs krav på dokumentation och utredningssamtal. Övriga språkkunskaper är meriterande. Det är önskvärt med utbildning och/eller kunskap om samtalsteknik.

Det är nödvändigt att du har god förmåga att möta människor i kris och att du har ett gott bemötande. Som person är du prestigelös, nyfiken, lyhörd och samarbetsinriktad med en förmåga att vara lugn i krävande situationer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningsvillkor

Tillsvidare, Heltid

Tillträde 2017-11-01

Sista ansökningsdatum 2017-09-11



För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-09-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Karl Lindgren, Enhetschef karl.lindgren@salem.se 070-723 43 08
Mattias Hanna, Facklig representant: SSR mattias.hanna@salem.se 0730-623 29 07

Företag
Salems kommun

Adress
Salems kommun
Säby Torg 16, Rönninge
14480 Rönninge

Kontorsadress
Säby Torg 16, Rönninge

Jobbnummer
3652739

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Salems kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Salems kommun: