Socialsekreterare till enheten för utredning av barn och unga

Mölndals stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen / Administratörsjobb / Mölndal
2016-08-19
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare till enheten för utredning av barn och unga" (publicerad 2016-12-15) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Mölndal, Göteborg, Partille, Härryda, Kungsbacka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mölndals stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen i Mölndal

Söker du ett arbete där du själv får växa samtidigt som du bidrar till att skapa välfärd? Där du har möjlighet att påverka och göra skillnad för såväl medborgare som företagare och föreningar? Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats där du kan utvecklas och där vi tillsammans bidrar till att uppfylla stadens vision.

Mölndal Vision 2022, kan sammanfattas med orden "Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker vi Västsverige." Mölndals stad har drygt 4 600 medarbetare inom en mängd olika yrken som alla arbetar för att skapa välfärd för Mölndals 63 340 invånare och alla de människor som arbetar och verkar i staden. Vill du vara med?

Social- och arbetsmarknadsförvaltningen handlägger delar av socialtjänstens verksamheter och är organiserad i verksamhetsområden utifrån barn och unga, familjerätt, ekonomiskt bistånd, vuxen samt arbetsmarknads- och integrationsfrågor. Till detta kommer även en administrativ stab.

Publiceringsdatum
2016-08-19

Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare på Enheten för utredning av barn och unga arbetar du med att utreda och följa upp ärenden enligt SoL och LVU, i åldersgruppen 0-20 år. Arbetet bedrivs tillsammans med barnen/ungdomarna och deras föräldrar, deras nätverk och i samarbete med andra professionella. Enheten består för närvarande av drygt tjugo socialsekreterare som är indelade i tre team med en inbyggd struktur och utredningsmetodik i syfte att skapa förutsättningar för ett inledningsvis intensivt arbete med familjens nätvärk och därefter utrymme för skrivande och uppföljningar. Vidare bygger organisationsmodellen på ett chefsnära arbetssätt, där vardagen leds av tre enhetschefer med delat ledarskap. Vi erbjuder extern handledning

Enheten ingår i Verksamhetsområde barn och familj. Till Verksamhetsområdet hör ytterligare tre enheter; Enheten för familjehem och kontaktstöd, Enheten för familjerätt och familjestöd och Enheten för öppenvård. Närmaste samverkanspartners är kollegorna som arbetar med insatser för barn och unga och deras familjer, såsom familjebehandling i form av FFT (funktionell familjeterapi), Marte Meo, föräldra- och barngruppsverksamheter samt socialpedagogiskt stöd i hemmet.

Vi erbjuder ett spännande och varierande arbete, en välfungerande arbetsgrupp och ett positivt arbetsklimat i en arbetsgrupp som trivs tillsammans och brinner för att göra ett bra arbete för våra klienter. Tillsammans lägger vi kraft på att vidareutveckla vår verksamhet.

Kvalifikationer
För tjänsten krävs socionomexamen och flerårig erfarenhet av psykosocialt arbete, gärna med någon form av vidareutbildning inom relevant område. Du ska vara bekväm i myndighetsrollen, väl förtrogen med rådande lagstiftning och duktig på att formulera dig i skrift, samt självklart ha fallenhet för att skapa goda relationer till klienter och samarbetspartners. Det är meriterande om du har erfarenhet av BBiC samt Signs of Safety, och vi förväntar oss att du generellt har god kunskap och erfarenhet av arbete med barn och ungdomar i utsatta livssituationer. Det krävs att du är flexibel, välstrukturerad samt kan arbeta självständigt och samtidigt är positiv till teamarbete.

Körkort och datorvana är ett krav, därutöver kommer stor vikt att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Intervjuer kan komma att starta under ansökningstiden.

Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-10 10 29.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Inför rekryteringsarbetet ha vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-09-10
Ange följande referens när du ansöker: A600983
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Louise Idestål, Enhetschef
Catarina Liljestrand, Enhetschef 031-315 11 81
Ingrid Kabo Irekvist, Enhetschef

Facklig kontakt
Maka Achalbedachvili, Facklig företrädare för Vision
Emma Hagström, Facklig företrädare för SACO 031-315 10 96

Företag
Mölndals Stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen

Adress
Mölndals Stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen
Södra Ågatan 4 A-B
43182 Mölndal

Kontorsadress
Södra Ågatan 4 A-B 43182 Mölndal

Jobbnummer
3002444

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Mölndals stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mölndals stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen: