Socialsekreterare till Enheten för familjehem & kontaktstöd

Mölndals stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen / Administratörsjobb / Mölndal
2018-05-15
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare till Enheten för familjehem & kontaktstöd" (publicerad 2018-09-25) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Mölndal, Göteborg, Partille, Härryda, Kungsbacka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mölndals stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen i Mölndal

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Söker du ett arbete där du själv får växa samtidigt som du bidrar till att skapa välfärd? Där du har möjlighet att påverka och göra skillnad för såväl medborgare som företagare och föreningar? Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats där du kan utvecklas och där vi tillsammans bidrar till att uppfylla stadens vision.

Mölndal Vision 2022, kan sammanfattas med orden "Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker vi Västsverige". Mölndals stad har drygt 5000 medarbetare inom en mängd olika yrken som alla arbetar för att skapa välfärd för Mölndals 62 000 invånare och alla de människor som arbetar och verkar i staden. Vill du vara med?

Social- och arbetsmarknadsförvaltningen handlägger delar av socialtjänstens verksamheter och är organiserad i verksamhetsområden utifrån barn och unga, familjerätt, ekonomiskt bistånd, vuxen, ensamkommande barn samt arbetsmarknads- och integrationsfrågor. Till detta kommer även en administrativ stab.




Publiceringsdatum
2018-05-15

Arbetsuppgifter
Vi söker en socialsekreterare som är intresserad av att arbeta för att ge våra barn och ungdomar som har insatser i form av familjehemsplacering, kontaktperson eller kontaktfamilj en trygg och förutsägbar tillvaro.

Arbetet med familjehemsplacerade barn och ungdomar innebär att du hanterar alla förekommande frågor som kan uppstå i barnets liv, följer upp insatsen och samarbetar med ansvarig familjehemssekreterare. Arbetet syftar till att barnet ska få en god utveckling och en gynnsam skolgång. Vi har ett nära samarbete med skolpedagogen som är knuten till enheten. I arbetet ingår regelbundna träffar med barnen, uppdragstagare och samverkanspartners.

Uppföljningen av barn som har insatser i form av kontaktpersoner- eller kontaktfamiljer innebär bl. a att ge stöd och handledning till uppdragstagarna samt följa upp insatserna genom samtal med barn, ungdomar och deras vårdnadshavare. Tillsammans med kollegorna deltar du i rekrytering och utredning av nya uppdragstagare. Det ingår även att ordna temakvällar och att delta i externa nätverk. Arbetsuppgifterna är självständiga men det är ett nära samarbete med kollegorna på enheten samt med andra interna och externa samarbetspartners.

Enheten består av tolv socialsekreterare som är indelade i tre grupper, barnsekreterare, familjehemssekreterare samt socialsekreterare som arbetar med kontaktbistånd. Till enheten hör också en specialpedagog. Enheten ingår i verksamhetsområde barn och familj. Det finns ett nära samarbete med bl. a utredning barn och unga, familjerätt samt öppenvården.

På enheten är det ett positivt arbetsklimat, en bra sammanhållning med en arbetsgrupp som är engagerad och kunnig. Placeringarna och insatserna följs upp enligt BBIC. Det pågår ett kontinuerligt arbete med att utveckla verksamheten.



Kvalifikationer
För tjänsten krävs att du har socionomexamen. Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat med familjehemsvård eller myndighetsutövning barn och unga. Då arbetet är omväxlande och flexibelt är det viktigt att du är lyhörd och inkännande, har god samarbetsförmåga, goda kunskaper inom relevant lagstiftning samt har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Arbetet är självständigt men du måste också ha förmåga att arbeta i team då det är ett nära samarbete med dina närmaste kollegor och andra samarbetspartners. Mölndals stad har BBIC-licens och vi ser gärna att du har erfarenhet av BBIC.

B-körkort erfodras.

Välkommen med din ansökan !


ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Inför rekryteringsarbetet ha vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: 1 juli eller enligt överenskommelse., upphör: 2018-12-31 .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-06-07
Ange följande referens när du ansöker: A783549
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jeanette Zachau 031-315 11 71

Företag
Mölndals stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen

Adress
Mölndals stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen
Södra Ågatan 4 A-B
43182 Mölndal

Kontorsadress
Södra Ågatan 4 A-B 43182 Mölndal

Jobbnummer
4142296

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Mölndals stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mölndals stad, Social- och arbetsmarknadsförvaltningen: