Socialsekreterare till Ekonomiskt bistånd väst
Karlstads kommun / Socialsekreterarjobb / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Karlstad,
Hammarö,
Forshaga,
Grums,
Kil eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Karlstads kommun i Karlstad,
Torsby eller i
hela Sverige Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ger stöd till utsatta barn, familjer och personer med psykisk funktionsnedsättning. Våra cirka 700 medarbetare arbetar med missbruksvård, ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning och familjerättsliga frågor. Vår uppgift är även att motverka arbetslöshet samt sköta tillstånd och tillsyn för alkohol och tobak.
Publiceringsdatum2022-03-31BeskrivningAvdelningen Integration, försörjning och arbete är indelad i arbetsmarknad, bostadsfrågor, unga vuxna samt ekonomiskt bistånd.
Vi söker en socialsekreterare till enheten ekonomiskt bistånd, väst.
Dina arbetsuppgifterSom socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd arbetar du med personer över 25 år och dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att utreda och bedöma rätten till bistånd enligt socialtjänstlagen samt att tillsammans med den enskilde aktivt arbete för en förändring i livssituationen som leder till självförsörjning. Vi ser på handläggningen av ekonomiskt bistånd som ett kvalificerat socialt förändringsarbete med syfte att stärka den enskildes förutsättningar att leva ett självständigt liv. Vi arbetar aktivt för att personen blir ska bli självförsörjande så snabbt som möjligt.
Utöver ekonomiskt bistånd arbetar vi även med egna medel, bostadsanskaffning och kontaktpersonsansökningar.
Arbetet innebär mycket kontakter och samarbete med andra myndigheter i form av SIP och flerpartsmöten och i arbetet behövs god kunskap om samhällets funktioner. Vi arbetar motiverande och lösningsfokuserat
Enheten består av positiva medarbetare som lägger fokus på att arbetet ska präglas av god kvalitet, hög rättssäkerhet och gott bemötande gentemot kommunmedborgare och samverkanspartners. Vi är en arbetsplats med god stämning och stark samhörighet och vi hjälps åt och stöttar varandra i arbetet. Det finns bra rutiner, anvisningar och en tydlig struktur som underlättar arbetet. När du kommer till oss får du en egen mentor och introduktion så att du kommer in i arbetet stegvis. Vi har också ärendehandledare på enheten som vägleder och handleder dig i ditt dagliga arbete. Även extern handledning erbjuds och kontinuerlig kompetensutveckling. Vi har en timmas friskvård i veckan på arbetstid och friskvårdsbidrag.
KvalifikationerVi söker dig som har socionomexamen. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom socialtjänst, främst ekonomiskt bistånd. Vi vill också att du har god förmåga att inhämta, analysera, bedöma och förmedla information. Vi vill att du är duktig på att uttrycka dig i tal och skrift och att du har lätt för att skapa förutsättningar för samarbete med både kommunmedborgare, kollegor och samverkanspartners. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet och förmåga till samarbete. B-körkort önskvärt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varaktighet, arbetstid
100. Tillträde: Snarast efter överenskommelse. Visstidsanställning till
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-04-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagKarlstads kommun
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Karlstads kommun (org.nr 212000-1850)
Arbetsplats Arbetsmarknads- och socialförvaltningen, IFA
Kontakt Linda Söderberg
054-5405059 Jobbnummer 6494744
Observera att sista ansökningsdag har passerat.