Socialsekreterare till Ekonomi- och flyktingenheten

Höganäs kommun Socialförvaltningen / Administratörsjobb / Höganäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Höganäs, Bräcke, Helsingborg, Ängelholm, Bjuv eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Höganäs kommun Socialförvaltningen i Höganäs

Höganäs kommun jobbar efter devisen "från kol till diamant". Det vill säga, vi är bra - men vi vill bli ännu bättre! Vi söker dig som vill jobba i en engagerad kommun med stor framåtanda. Vi erbjuder en utvecklande arbetsmiljö i en gemytlig atmosfär.

Vill du vara med och slipa vår diamant?

Socialförvaltningen ansvarar för att ge stöd och service till kommunens invånare samt bevaka olika gruppers rättigheter och skyldigheter enligt gällande lagstiftning. Som anställd inom socialförvaltningen erbjuds du en spännande och föränderlig arbetsplats där människan och individen har största fokus. Förvaltningen har hand om myndighetsutövning, verkställighet inom individ och familj samt uppföljning av verksamhet.




Publiceringsdatum
2017-12-30

Arbetsuppgifter
VÄLKOMMEN TILL OSS!

Tjänsten innebär att arbeta med ekonomiskt bistånd, mottagning och uppföljning av nyanlända. Ekonomi- och flyktingenheten är tillsammans med Barn, ungdom och familjeenheten och Vuxenenheten organiserad under Individ- och familjeomsorgen inom Socialförvaltningen.

Enheten har för närvarande 14 anställda; socialsekreterare, budget- och skuldrådgivare, assistent och receptionister.

Med ett aktivt flyktingmottagande söker vi en ny medarbetare som kan komplettera och utveckla arbetet inom enheten med sina kunskaper och erfarenheter.

Vi arbetar aktivt tillsammans med våra klienter tills de har blivit självförsörjande. Det innebär att vi har bokade möten varje månad. Vi har ett nära samarbete inom kommunen och med externa intressenter såsom Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Region Skåne. De många gånger kvalificerade uppdragen på tjänsten kräver förmåga att tolka och tillämpa olika regelverk samt informera om och följa upp dem på ett rättssäkert sätt. Den administrativa delen av arbetet är hög. Det är viktigt att du kan planera ditt arbete i förväg vilket förutsätter förmågan att prioritera och strukturera ditt arbete och att hålla uppsatta deadlines.

Handledning, utbildning och dagliga policymöten är aktiva arbetsverktyg.



Kvalifikationer
Detta behöver du ha som en grund:
• socionomexamen med aktuell erfarenhet av arbetet med att utreda och bedöma rätten till försörjningsstöd enligt socialtjänstlagen och övriga bestämmelser.
• goda kunskaper om socialförsäkringssystemet och lagstiftningen för nyanlända svenskar samt har tillämpat dem.
• god förmåga att arbeta mål- och resultatorienterat.
• god förmåga att se möjligheter i förändrade omständigheter.
• erfarenhet av att arbeta med människor i förändringssituationer och/eller i kris.
• god dokumentationsförmåga , datorvana samt förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.

Vi söker dej som:
• Vågar tänka nytt.
• Tar ansvar för verksamheten och utvecklingen av den.
• Värdesätter laganda, positiv attityd och engagemang.
• Har drivkraften att vilja lära nya saker och vilja till personlig utveckling.

Då du arbetar med människor i en förändringssituation kommer vi att lägga mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor.

Tjänsten är en visstidsanställning under ett år, 2018-03-05 -2019-03-01.

ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess i Höganäs kommun använder vi rekryteringsverktyget Offentliga Jobb/Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Offentliga Jobb genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma/Offentliga Jobb via hjälpformuläret, se info på Offentliga Jobb.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: 2018-03-05 , upphör: 2019-03-01 .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-01-17
Ange följande referens när du ansöker: A743620
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Tina Sjödahl 042-33 72 13
Susanne Bromée 042-33 73 79

Företag
Höganäs kommun Socialförvaltningen

Adress
Höganäs kommun Socialförvaltningen
Centralgatan 20
26382 HÖGANÄS

Kontorsadress
Centralgatan 20 26382 Höganäs

Jobbnummer
3879535

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Höganäs kommun Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Höganäs kommun Socialförvaltningen: