Socialsekreterare till Barnenheten

Sigtuna kommun, Myndighetsavdelningen / Administratörsjobb / Sigtuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sigtuna, Österåker, Håbo, Upplands-Bro, Upplands Väsby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sigtuna kommun, Myndighetsavdelningen i Sigtuna

Sigtuna kommun är en framtids- och tillväxtkommun med 47 000 invånare boende i någon av våra tätorter Märsta, Rosersberg, Sigtuna stad eller på vår levande landsbygd. Nästan 30 000 arbetstillfällen finns i kommunen varav 20 000 på Arlanda flygplats. Innovation och hållbara logistiklösningar för framtiden har blivit kännetecknande för Rosersbergs industriområde och i Norra Sigtuna stad bygger vi hållbart för framtiden.

I Sigtuna kommun kommer invånaren först. Vi tror på allas lika värde, kvalitet i fokus, uppdragsgivarens förtroende och att olikheter berikar.

Individ- och familjeomsorgsförvaltningens ansvarsområden är:

• Myndighetsutövning barn, ungdom och missbruk
• Öppenvård för barn, ungdom och missbruk
• Ungdomsmottagning och Familjecentrum
• Tillsyn och tillståndsfrågor
• Ensamkommande flyktingbarn
• Socialjour, barnahus och stödcentrum för unga brottsoffer

På Barnenheten arbetar idag en enhetschef, sju socialsekreterare, två behandlingsassistenter och en administratör. Vi arbetar aktivt med långsiktiga investeringar i arbetsmiljön och ger våra medarbetare goda förutsättningar för att göra ett bra jobb genom balanserad arbetsbelastning och möjlighet till god löneutveckling. Vi erbjuder handledning månadsvis och har kontinuerliga utbildningar.

Här finns lyhörda chefer med gott omdöme som visar uppskattning för sina medarbetare och öppnar upp för delaktighet och inflytande i verksamhetens arbete.


Publiceringsdatum
2017-03-22

Arbetsuppgifter
Barnenheten har i uppdrag att ge utsatta barn och ungdomar i åldern 0-12 år stöd och hjälp. Vi strävar efter att hela familjen är delaktig i utredningsprocessen så långt som möjligt för bästa stöd och eventuella insatser utifrån barnets och familjens behov. Som ett led i vårt kvalitetsarbete och en strävan efter att bli en socialtjänst av bästa möjliga kvalitet söker vi nu två drivna och erfarna socialsekreterare som vill vara en del av vårt arbete och team. Vi söker socialsekreterare som gärna tar på sig rollen som mentor till kollegor med mindre arbetslivserfarenhet inom området.

Arbetsuppgifterna är i korthet
• Att utreda och bedöma barn och deras familjers behov av socialtjänstens stöd- och behandlingsinsatser utifrån SoL och LVU.
• Följa upp och ompröva beviljade insatser enligt SoL och LVU.
• Bidra till en hög kvalitet av enhetens arbete genom mentorskap till nyanställda och/eller nyexaminerade socionomer.
• Samverka med interna och externa aktörer.
• Företräda nämnden i Förvaltningsrätten och Kammarrätten självständigt eller tillsammans med jurist.



Kvalifikationer
Du tar egna initiativ för utveckling, är noggrann och metodisk i ditt utredningsarbete och visar handlingskraft och beslutsamhet när det krävs. Du är en god kommunikatör med förmågan att vara tydlig i din roll som företrädare för kommunens socialtjänst. Lyhördhet och god samarbetsförmåga är egenskaper vi värdesätter då tjänsten innebär samverkan såväl internt som externt utifrån klientens behov. Du är trygg, nyfiken och duktig på att skapa relationer och nätverk. Du är en god arbetskamrat som bidrar med gott humör, tolerans och tillit till andra och verkar i vardagen som ett föredöme. Då mycket administrativt arbete ingår i tjänsten behöver du kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska. Andra språk är meriterande.
• Du är utbildad socionom med kunskaper om barns utveckling och har ett brinnande engagemang för utsatta barn.
• Du har minst tre års erfarenhet av utredningsarbete inom socialtjänst som rör barn och deras familjer.
• Du har god kännedom om relevant lagstiftning och journalföring.
• Du lägger mycket stor vikt vid rättssäkerhet.

Välkommen med din ansökan!

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet
Erfarenhet krävs
Körkort B är ett krav



ÖVRIGT
Vi tillämpar 39 timmars arbetsvecka.

Sigtuna kommun erbjuder friskvårdsbidrag och för bättre hälsa har vi rökfri arbetstid!

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Intervjuer sker löpande och tillträde enligt överenskommelse. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-04-12
Ange följande referens när du ansöker: A665668
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Irene Augzell 08-591 261 27
Emina Delic emina.delic@sigtuna.se 08-591 265 92

Företag
Sigtuna kommun, Myndighetsavdelningen

Adress
Sigtuna kommun, Myndighetsavdelningen
Södergatan 20
19585 MÄRSTA

Kontorsadress
19585 Märsta

Jobbnummer
3391288

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sigtuna kommun, Myndighetsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sigtuna kommun, Myndighetsavdelningen: