Socialsekreterare till Arbetslivs- och socialförvaltningen - Falu kommun - Administratörsjobb i Falun
Socialsekreterare till Arbetslivs- och socialförvaltningen
Falu kommun / Administratörsjobb / Falun
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla administratörsjobb i Falun, Borlänge, Säter, Gagnef
Visa alla jobb hos Falu kommun i Falun

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar "Balans i livet". Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena - hur människor mår, blir bemötta och kan växa - eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Vi söker en vikarierande socialsekreterare till Försörjningsstödsenheten. Socialförvaltningens försörjningsstöd i Falu kommun är organiserad i Arbetslivs- och socialförvaltningen efter omorganisation som genomfördes i januari 2021. Försörjningsenheten har slagits samman med arbetsmarknadsenheten och har en gemensam förvaltningschef. Försörjningsenheten har sammanlagt sju team som leds av två teamledare. På enheten finns en enhetschef samt biträdande enhetschef. Försörjningsenheterna arbetar med att utifrån Socialtjänstlagen utreda rätten till bistånd och stötta medborgare till att bli självförsörjande. Utifrån ett respektfullt förhållningssätt arbetar försörjningsenheterna med målsättning att individer ska uppnå självförsörjning.

Försörjningsenhetens arbete utgår från Socialförvaltningens värdegrund. Vi utgår från människors lika värde och ett respektfullt bemötande. Vi inser vikten av allas delaktighet, vilket syns i vårt engagemang, ett lösningsfokuserat förhållningssätt och en tilltro till den enskildes egen förmåga. Kommuninvånarna ska kunna förvänta sig snabb och lättillgänglig information och rådgivning, redan i första kontakten.

Publiceringsdatum
2021-03-12

Dina arbetsuppgifter
Att arbeta som socialsekreterare ger dig erfarenhet och möjlighet att skapa och utveckla din kompetens i yrket. Arbetet ger aktuell och bred kunskap om samhällets övriga stödsystem och du får möjlighet att samarbeta med viktiga samarbetspartners i ditt uppdrag såsom Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och sjukvården.

Som socialsekreterare hos oss kommer du utifrån medborgarnas behov erbjuda vägledning och stöd kopplat till självförsörjningsmålet. I rollen är det viktigt att kunna möta människor med värdighet, respekt och kvalitet trots ett högt tempo med höga krav på dokumentation och rättssäkerhet. Arbetet innebär att utreda rätten till ekonomiskt bistånd och handlägga ansökningar enligt Socialtjänstlagen och på liknande sätt även se andra möjliga stödinsatser. Tjänsten innebär relativt hög grad av självständigt arbete med lagstiftning, riktlinjer och praxis och du behöver kunna hantera oförutsedda situationer. Arbetet innebär även dokumentation samt skriftlig och muntlig kommunikation. Som anställd hos oss erbjuds du strukturerad introduktion, intern ärendehandledning och stöd.

Kvalifikationer
Erfarenhet och utbildning
* Socionom eller annan beteendevetenskaplig högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
* God förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift
* Grundläggande datakunskaper

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som med positiv inställning och engagemang vill bidra till vår verksamhet.
För att trivas i tjänsten ser vi att du är serviceinriktad, trygg, empatisk, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse och förmåga att stödja till förändring. Vidare ser vi att du i ditt arbete behöver vara noggrann och strukturerad med förmåga att prioritera aktiviteter och hålla deadlines. Det är även viktigt för oss att du har god samarbetsförmåga, lätt för att bygga förtroendefulla relationer och att du är lyhörd och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.

Vi söker också dig som är utvecklingsbenägen, kunskapssökande, självgående samt har god
bedömningsförmåga. Du är pedagogisk i ditt förhållningssätt och har förmåga att på ett gott sätt
uttrycka dig verbalt.

Meriterande kvalifikationer

* Erfarenhet av socialt arbete, arbete med ekonomiskt bistånd eller myndighetsutövning enligt SoL
* Kunskaper om socialförsäkringssystemet
* Kunskaper i verksamhetssystemet Treserva

Anställningsvillkor
Tidsbegränsad anställning på heltid med tillträde 2021-06-01 eller enligt överenskommelse, till och med 2021-08-31. Intervjuer kommer under rekryteringsprocessen att ske löpande. Kopior på betyg lämnas i samband med intervju.

Upplysningar

Enhetschef Elin Johansson 023-866 18
Bitr. enhetschef Camilla Arcari 023-824 66

Fackliga företrädare

Jan Nyberg, Akademikerförbundet SSR, 023-821 67
Christina Johansson, Vision, 023-821 10

Övrig information
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se

Arbetsplats

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Sommarjobb (Jun-Aug).

Ersättning
*
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-04-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Falu kommun

Jobbnummer
5624962

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Falu kommun: