Socialsekreterare Team Samsa

Mölndals kommun / Socialsekreterarjobb / Mölndal
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Mölndal, Göteborg, Partille, Härryda, Kungsbacka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mölndals kommun i Mölndal

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Vård- och omsorgsförvaltningen med sina ca 1500 medarbetare är en av förvaltningarna i Mölndals stad och omfattar äldreomsorg, funktionsstöd och hälso- och sjukvård.

Vi är en planeringsenhet på fem socialsekreterare och tre planeringssjuksköterskor där vi har ett tätt samarbete med trygg hemgång och korttidsenheten, vi sitter i gemensamma lokaler i på Bifrost korttidenhet. Huvuduppdraget är att vara en naturlig stark part i samverkan med slutenvården och primärvården. Den enskildes väg genom utskrivningsprocessen skall bli så effektiv som möjligt och det bästa för den enskilde. Socialsekreterare och planeringssjuksköterska har ett tätt samarbete och genomför oftast planeringsmöten gemensamt. Du utreder, bedömer och följer upp beslut på korttidsenheten och trygg hemgång. Trygg hemgång ska medföra en trygg och säker hemgång för ett brett urval av patienter/brukare efter sjukhusvistelse. Trygg hemgång ska i första hand övervägas som alternativ till korttidsplats, ska också övervägas som en insats för brukare/patienter där behov av intensiva tvärprofessionella insatser under begränsad period

Publiceringsdatum
2024-05-07

Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare hos oss är ditt huvuduppdrag i enlighet med SOL, att utreda behovet av stöd i samband med utskrivning från sjukhus samt planera för trygg återgång till hemmet, utifrån den enskildes behov.

Du utför myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen (SoL) där du utreder, bedömer och följer upp beslut på korttiden och trygg hemgång.

Du analyserar individuella behov och fattar därefter välgrundade beslut om lämpliga insatser.

I uppdraget inkluderas att samverka med region och primärvård samt
att samarbeta med andra professioner för att uppnå en trygg hemgång.

Kvalifikationer
Krav för tjänsten:
• Avklarad examen som socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren kan bedöma som likvärdig.
• Arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning.

Meriterande för tjänsten:
• B-körkort.
• Insatt i rutiner för in- och utskrivningsprocessen från sluten hälso-och sjukvård.
• Kunskap om IT-tjänsterna SAMSA, treserva, artvise, teams samt IBIC (Individens behov i centrum).
• God kännedom om lagstiftningen (framför allt SoL).
• Lätt att uttrycka sig i tal och skrift och en god digital förståelse.

Som person är du analytisk och du kan på ett effektivt sätt identifiera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information samtidigt som du arbetar strukturerat och använder tiden effektivt. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Det är även viktigt att du har en öppen och positiv attityd och att du har brukarens behov som utgångspunkt för ditt agerande.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

I den här rekryteringsprocessen arbetar vi med löpande urval och du kan komma att bli kontaktad innan sista ansökningsdag.

Välkommen med din ansökan redan idag!

ÖVRIGT
Inom vård- och omsorgsförvaltningen pågår ett aktivt arbete för att kunna erbjuda medarbetare önskad sysselsättningsgrad i syfte att minska de ofrivilliga deltidsanställningarna. I de fall annonsering gäller en deltidstjänst är vår ambition att på sikt ge möjlighet till utökad sysselsättningsgrad.

Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att få en bättre spegling av vår verksamhet.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Innan en eventuell anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Vi kommer också att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Mölndals stad har upphandlade avtal.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-05-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C191706".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Mölndals kommun (org.nr 212000-1363)

Arbetsplats
Mölndals stad, Vård- och omsorgsförvaltningen

Kontakt
TF Enhetschef
Karin Setterberg
karin.setterberg@molndal.se

Jobbnummer
8664710

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Mölndals kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mölndals kommun: