Socialsekreterare socialpsykiatri

Uddevalla Kommun / Socialsekreterarjobb / Uddevalla
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Uddevalla, Munkedal, Färgelanda, Vänersborg, Trollhättan eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Uddevalla Kommun i Uddevalla

Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 55 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.

I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.

Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!



Om verksamheten

IFO sektion vuxen och funktionshinder är en del av Socialtjänstens avdelning Individ och familjeomsorg.

Avdelningen IFO består av sektionen för barn och unga samt sektionen för vuxen och funktionshinder. Inom sektion vuxen och funktionshinder finns tre enheter: enheten för biståndsbedömning SoL, enheten för biståndsbedömning socialpsykiatri/LSS, och enheten för missbruk/beroende. Sektionen leds av sektionschef samt tre enhetschefer. Inom administrationen finns reception/ administration, avgiftshandläggning och färdtjänst.

Socialtjänstens och sektionens övergripande mål är att leverera rätt verksamhet i rätt tid. Socialtjänsten har som uppdrag att genom insatser på hemmaplan erbjuda stöd till kommuninvånare i behov av socialtjänstens insatser. Genom samarbete med individen och socialtjänstens utförarverksamheter ges stöd och insatser för att undvika mer omfattande åtgärder.

Socialsekreterare inom socialpsykiatri arbetar med utredning och uppföljning av boendestöd- och boendeinsatser för vuxna personer. Utredningsgruppen består av 3 socialsekreterare. Det dagliga arbetet leds av en 1:e socialsekreterare som ger ärendehandledning och metodstöd, regelbunden extern processhandledning erbjuds.

När du börjar arbeta hos oss är en god introduktion starten. Tillsammans med din arbetsledare gör du upp en plan för dig. Din introduktion kommer att bestå av flera delar såsom arbetsplatsintroduktion, introduktionskurs samt kompetensutveckling genom webbkurser och utbildningar.

Publiceringsdatum
2021-12-15

Dina arbetsuppgifter
Socialsekreterarens främsta arbetsuppgifter är att enligt SoL bedöma vuxna individers behov av insatser relaterade till psykiska funktionsnedsättningar. Att motivera till insatser och att följa upp dessa är centralt. Samverkan med andra vårdgivare och att samordna insatser för personer med komplex problematik är viktiga arbetssätt.

Kravspecifikation och kompetenser
Examen från socionomutbildning eller annan högskoleutbildning inom socialt arbete som bedöms vara likvärdig. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens utredande verksamheter samt tidigare erfarenhet av att yrkesmässigt möta målgruppen vuxna med psykiska funktionsnedsättningar är ett krav. Erfarenhet av handläggning enigt IBIC är meriterande.

Viktiga egenskaper är att du har en professionell personlig mognad och kan skilja på personliga och professionella relationer. Du har både förmågan att ha integritet och att våga gå nära personer i deras beskrivning av sitt liv och sina behov. Du är stabil och uthållig och har fokus på mål och uppdrag. I möten är du en god lyssnare och anpassar dig utefter brukarens behov. I skriftlig kommunikation är förmåga till struktur och analys av betydelse.
Körkort för personbil är ett krav för tjänsten.

Rekryteringsprocessen kan komma att påbörjas innan ansökningstidens utgång.

Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.

När du söker ett jobb i vår jobb-portal diarieförs din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir då en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingarna kan begäras ut av den som vill. Undantag är ansökningar från personer som har skyddad identitet. Om du av någon anledning inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system kontaktar du den person som anges vid kontakt i respektive annons.

För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-12-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Uddevalla kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/499".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Uddevalla kommun (org.nr 212000-1397)

Arbetsplats
Sektion vuxen och funktionshinder, Socialtjänsten

Kontakt
Elisabeth Svanberg, TF enhetschef
0522-698067

Jobbnummer
6183791

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Uddevalla Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Uddevalla Kommun: