Socialsekreterare Myndighet Funktionstöd

Lerums kommun / Socialsekreterarjobb / Lerum
2025-03-10


Visa alla socialsekreterarjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun i Lerum

Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat.

Enheten Myndighet Funktionsstöd består av 13 socialsekreterare, två 1:e socialsekreterare och en enhetschef - de flesta med lång erfarenhet av vårt ansvarsområde. Vi är en arbetsgrupp som trivs tillsammans, stöttar varandra och har roligt på jobbet. Här får du ett kollegialt stöd, regelbunden ärendehandledning från 1:e socialsekreterare, extern handledning samt möjlighet att delta i metodutveckling. Vår arbetsplats ligger bara någon minuts gångväg från pendelstationen, vilket gör det enkelt att ta sig hit. Från Göteborgs centralstation eller Alingsås tar det knappt 20 minuter med tåg till Lerum.

Vi söker nu dig som vill vara med och driva utvecklingen för våra kommuninvånare i ett kvalificerat uppdrag som socialsekreterare.

Som medarbetare hos oss får du tillgång till friskvårdsbidrag, kaffe och frukt, årsarbetstid samt möjlighet att semesterväxla.

Välkommen till oss!

Publiceringsdatum
2025-03-10

Arbetsuppgifter
Vår enhet är organiserad i två grupper: en som arbetar med barn och unga vuxna (025 år) och en vuxengrupp (25 år och uppåt). Vi handlägger alla typer av ärenden inom både SoL och LSS. Den medarbetare vi söker kommer att arbeta främst inom vuxengruppen, där du möter målgrupper inom LSS, socialpsykiatri och fysiska funktionsnedsättningar för personer under 67 år. Vi vill dock betona att vi är en enhet och hjälper varandra vid behov och under ledigheter.

Som socialsekreterare på Myndighet Funktionsstöd arbetar du med hela beslutsprocessen för personer med funktionsnedsättning enligt SoL och LSS. Du utreder, bedömer och fattar beslut enligt gällande lagstiftning, samt följer upp de beslut som fattas. Arbetet innebär att du har kontakt med både den enskilde, anhöriga, utförare av insatser, andra myndigheter och vårdgivare. Du kommer även att dokumentera i verksamhetssystemet Treserva.

Vår vuxengrupp har ett gemensamt ansvar för kommunikationen med sjukvården via systemet Samsa. Alla socialsekreterare ingår också i enhetens dagansvar enligt ett rullande schema. Vid behov föredrar du ärenden på individnämnden.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har en annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. Du har goda kunskaper om aktuell lagstiftning inom LSS och SoL. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med målgrupper med funktionsnedsättning och särskilt om du har erfarenhet som socialsekreterare inom området.

Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och du kan anpassa din kommunikation, dokumentation och handläggning efter lagkrav och brukarens förutsättningar. Du är ansvarstagande, strukturerad och har förmågan att omprioritera när det behövs. Vid svåra situationer behåller du lugnet och agerar sakligt.

Du trivs med att samarbeta och tycker det är viktigt att ge ett gott bemötande till både brukare och samarbetspartners internt såväl som externt. Du tycker att förändringsarbete är en viktig del av vårt arbete och är med och bidrar till utvecklingen av enheten.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Eftersom arbetet kan innebära resor är körkort B ett krav.

Vi kommer att börja genomföra intervjuer redan under ansökningsperioden.

Tillträde enligt överenskommelse.

ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi värnar om en god arbetsmiljö där du kan kombinera arbete och fritid. Som anställd hos oss får du tillgång till en rad förmåner, som friskvårdsbidrag och personalvårdsprogram. Läs mer om våra personalförmåner här: https://lerum.se/dina-formaner

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i till exempel systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C240293".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lerums kommun (org.nr 212000-1447)

Kontakt
1:e Socialsekreterare
Elin Johansson
0302521508

Jobbnummer
9208779

Prenumerera på jobb från Lerums kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun: