Socialsekreterare med utökat ansvar (teamledare)

Malmö stad, Avdelning Barn o Familj / Administratörsjobb / Malmö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Malmö, Burlöv, Lomma, Staffanstorp, Vellinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Malmö stad, Avdelning Barn o Familj i Malmö

I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?

I Sociala resursförvaltningen finns Malmö stads kommungemensamma verksamheter inom individ och familjeomsorg samt insatser enligt lagen om stöd och service till personer med funktionsnedsättning (LSS). Förvaltningen ansvarar också för mottagning av nyanlända flyktingar och ensamkommande barn och planering och utbyggnad av LSS-boenden. Förvaltningen arbetar också med överförmyndarärenden, tillståndsärenden enligt alkohollagen samt föreningsbidrag till idéburna organisationer.

Familjehemssektionen inom verksamheten Ensamkommande barn arbetar med att rekrytera, utreda och handleda familjehem, jourhem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer för Ensamkommande barn. I verksamheten finns också socialsekreterare som arbetar med att följa upp de placerade barnen.

Publiceringsdatum
2016-07-28

Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna för socialsekreteraren med utökat ansvar är bland annat att stödja handläggarna i deras arbete, metodhandleda såväl i grupp som individuellt och handleda i individärenden. Du kommer att ha genomgång av ärenden i Procapita med socialsekreterarna i teamet. I särskilda fall ingår även praktiskt arbete med klienter och uppdragstagare

Som socialsekreterare med utökat ansvar kommer du att ha ett särskilt ansvar gällande introduktion av nyanställda, intern handledning samt metodutveckling. Du ansvarar även för beslut enligt gällande delegation samt representerar verksamheten i Malmö stads fem socialnämnder.

Som socialsekreterare med utökat ansvar i familjehemsvården ansvarar du för såväl handledning till barnens socialsekreterare som familjehemmens socialsekreterare och att vara en brygga mellan de olika rollernas perspektiv.

En stor del av arbetet innebär att leda gruppens utvecklingsarbete utifrån uppsatta mål. Du arbetar på uppdrag av sektionschefen och är sektionschefens förlängda arm ut i verksamheten och måste kunna förhålla dig till denna roll. Genom att följa arbetet ansvarar du för att säkra kvalitet och rättssäkerhet inom verksamheten.

Kvalifikationer
Socionomexamen.

B-körkort för manuell växellåda.
Du har flerårig erfarenhet av myndighetsutövning, såväl inom området barnutredningar som familjehemsutredningar inom fältet Ensamkommande barn.
God kunskap inom lagstiftning och regelverk inom socialtjänsten är ett krav, likaså kunskap gällande Procapita och tidigare arbete med BBIC.
Meriterande är utbildning i Kälvesten och/eller utbildning som BBIC utbildare.

Erfarenhet av att handleda och stödja kolleger i det dagliga arbetet är meriterande, likaså erfarenhet av att arbeta med utgångspunkt i lösningsfokuserat synsätt och MI.

Svenska obehindrat i tal och skrift är nödvändigt och med förmåga att uttrycka dig kortfattat och nyanserat i tal och skrift.

Vi söker dig med god samarbetsförmåga.

Du har förmåga att lyssna och se saker ur flera perspektiv och att utifrån detta bidra till att hitta lösningar och hjälpa socialsekreterana att komma vidare i sitt arbete för de placerade barnen.

Förmåga att självständigt leda det dagliga arbetet i teamet och fördela ansvar samt att hantera akuta ärenden. I de situationer det behövs ska socialsekreteraren med utökat ansvar även arbeta aktivt i ärenden.

Du är flexibel och kan förhålla sig till ändrade omständigheter. Har organisatorisk förmåga, kan prioritera och arbeta självständigt med känsla för ansvar. Du är handlingskraftig.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Socionomexamen uppvisas vid anställningsintervju.

Utdrag ur belastningsregister uppvisas av den som erbjuds anställning.

Vi tillämpar löpande urval och kallar till intervju under ansökningstiden.

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.

Malmö stad använder rekryteringssystemet Offentliga Jobb/Visma recruit. Vi ber därför dig att söka tjänsten genom länken i denna annons. Ansökningarna behandlas digitalt utifrån de uppgifter du registrerar. Var därför noga med att föra in alla meriter du vill åberopa.

Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771- 10 10 29. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. 100% Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-08-21
Ange följande referens när du ansöker: 150-186
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Vladana Andersson, Sektionschef 0721-649675

Facklig kontakt
Pia Davidsson, Vision 345472
SSR Kansliet 040-34 51 14

Företag
Malmö stad, Avdelning Barn o Familj

Adress
Malmö stad, Avdelning Barn o Familj
August Palms plats 1
20580 Malmö

Kontorsadress
Baltzarg 4 21123 Malmö

Jobbnummer
2969335

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Malmö stad, Avdelning Barn o Familj

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Malmö stad, Avdelning Barn o Familj: