Socialsekreterare med inriktning familjehemsvård

Gislaveds kommun / Socialsekreterarjobb / Gislaved
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Gislaved, Gnosjö, Tranemo, Värnamo, Svenljunga eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Gislaveds kommun i Gislaved, Borås, Jönköping eller i hela Sverige

Publiceringsdatum
2023-12-21

Beskrivning
Som medarbetare i Gislaveds kommun är du medskapare på din arbetsplats.

Du ges möjlighet och förväntas att bidra till verksamhetens utveckling genom din kunskap och erfarenhet. Hos oss är respekt för olikheter och alla människors lika värde grundläggande.

Tjänsten
På grund av föräldraledighet är enheten nu i behov av 1 st vikariat under 12 månader med stor möjlighet till förlängning.

Dina arbetsuppgifter
Som barnsekreterare följer du det placerade barnet/ungdomen i familjehemmet. Barnhandläggarna har ansvar att hålla kontakt med barnet och biologiska föräldrarna. Familjehemssekreterarna och barnsekreterarna har ett nära samarbete kring det placerade barnet/ungdomen.

Vi strävar efter att skapa goda förutsättningar för våra familjehemsplacerade barn och deras familjehem. Vi jobbar för att skapa delaktighet, goda relationer mellan de placerade barnen, de biologiska föräldrarna och familjehemmen. I arbetsgruppen strävar vi efter att utveckla och förbättra vårt arbete och det är flera utvecklingsområden på gång i arbetsgruppen.

Arbetet utgår från både SoL och LVU. Verksamheten leds av gruppledare och enhetschef. Vi arbetar enligt BBIC (barns behov i centrum) och målet är att bedriva ett kvalitativt gott socialt arbete byggt på kunskap, kontinuitet, delaktighet och helhetssyn. Som anställd erbjuds du extern handledning samt en regional upplagd introduktion kring BBIC, innehållande metodarbete, förhållningssätt med mera.

Vi kan erbjuda utmanande och utvecklande arbetsuppgifter inom ramen för en stödjande kultur. Enheten består av enhetschef, 3 gruppledare samt 25 socialsekreterare varav 7 socialsekreterare och 1 gruppledare är inom familjehemsvården fördelat på 3 familjehemssekreterare och 4 barnhandläggare.

För att skapa arbetsglädje och god kvalitet i arbetet samt en bra arbetsmiljö arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra. Vi är engagerade och ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus. För oss är det viktigt att utvecklas, med ett aktivt medarbetarskap samt tillitsbaserat ledarskap vill vi att du ska vara med och bidra till att förbättra socialkontoret. Vi vill vara en arbetsplats där våra medarbetare trivs, mår bra och utvecklas

Kvalifikationer
Du är utbildad socionom eller annan utbildning som enligt lag bedöms likvärdig för myndighetsutövande arbete avseende barn och unga. Fortsättningsvis har du god kunskap om lagstiftning och myndighetsutövning. Meriterande är det om du har erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning inom målgruppen barn och ungdom. Du har en god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift.

Du har förmågan att analysera komplexa problem, se sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser samt anpassar dina handlingar därefter. Du ser möjligheter i förändringar och bidrar med nya idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Du ser verksamheten i ett helhetsperspektiv, kan koppla ihop helhet och delar, framtid och nutid. Vi vill att du kan ta initiativ, sätta igång aktiviteter och uppnå resultat. Du har också en förmåga att på egen hand strukturera ditt arbete och prioritera bland de arbetsuppgifter som ska utföras genom att fokusera på rätt saker när det händer mycket runt omkring

Vi söker dig som lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du har förmågan att sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation utan att ta över personens känslor och du behöver vara lugn och stabil samt visa mod i svåra situationer.

B-körkort är ett krav.
Då våra familjehem är utspridda i Sverige vilket innebär en del resor i tjänst.

Vi tillämpar registerkontroll (utdrag ur belastningsregistret) som en form av lämplighetsprövning för alla som erbjuds anställning i verksamheter där man har en direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar.

Vad erbjuder vi
• En stark gruppkänsla med engagerade kollegor.

• Bra arbetstider

• Möjlighet till distansarbete.

• Bra löneutveckling.

• Konkurrenskraftiga löner.

• Extern handledning.

• Kompetensutveckling genom yrkesresan, regionen tex introduktionskurs BBIC, MI, svåra samtal, fördjupning LVU mm.

• Betald semester från första anställningsåret.

• Gratis bad på kommunens badanläggning samt rabatt på gymkort.



Intervjuer kan komma att ske löpande under annonseringstiden.

Välkommen med din ansökan senast 240121

I Gislaveds kommun är heltid en rättighet och därför annonseras lediga tjänster* på heltid. När verksamheten kan tillgodose deltid är det givetvis en möjlighet. *tjänster som är kortare än 3 månader samt vissa befattningar kan undantas. Inför rekryteringsarbetet har Gislaveds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/620".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Gislaveds kommun (org.nr 212000-0514)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Socialförvaltningen, Enheten för barn och familj- myndighet

Kontakt
Jessica Nennestam
0371-81000

Jobbnummer
8347143

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Gislaveds kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Gislaveds kommun: