Socialsekreterare med inriktning budget- och skuldrådgivning

Salems kommun / Administratörsjobb / Salem
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Salem, Botkyrka, Ekerö, Södertälje, Huddinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Salems kommun i Salem, Botkyrka, Södertälje, Stockholm, Österåker eller i hela Sverige

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 16 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.

Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.

Arbete & Försörjning är beläget i fina lokaler i Söderby Park och är en del av socialförvaltningen. Verksamhetsområdet består av två enheter med varsin enhetschef och en övergripande verksamhetschef. Arbetsmarknadsenheten hjälper deltagare ut i arbete och de får hjälp av bl a arbetsmarknadssekreterare, jobbmatchare, ungdomsstödjare, datalärare och arbetshandledare.

Inom Vuxenenheten där denna tjänst är placerad arbetar vi med ekonomiskt bistånd, beroendeproblematik (både myndighetsutöving samt öppenvårdsinsatser), flyktingetablering och boendefrågor. Vi har också ansvaret för frågor gällande våld i nära relationer och är samlokaliserade med Landstingets beroendemottagning. Salem ingår i Samordningsförbundet Huddinge-Botkyrka-Salem där vi tillsammans driver flera spännande projekt.

Publiceringsdatum
2015-04-10

Dina arbetsuppgifter
Nu ska vi utöka vår verksamhet till att även innefatta kommunens budget- och skuldrådgivning och söker därför efter en socialsekreterare som vill arbeta med socialt arbete både inom ekonomiskt bistånd samt budget- och skuldrådgivning. Då tjänsten är nyinrättad kommer du ha möjlighet att vara med och påverka utformningen av den.

Du kommer att jobba med budget- och skuldrådgiving i en omfattning upp till 50% och övrig tid med ärenden inom ekonomiskt bistånd. På en heltidstjänst inom ekonomiskt bistånd har vi ungefär 35 ärenden per handläggare vilket ger socialsekreteraren tid till att bedriva ett gediget socialt inriktat klientarbete för att hjälpa alla till egen ökad självförsörjning. För att kunna ha en helhetssyn så handlägger socialsekreterarna ansökningarna om ekonomiskt bistånd. Vi samarbetar mycket med olika instanser i samhället då det är en framgångsfaktor för att hjälpa våra klienter och har bl a samverkansprojekt ihop med FK, AF och Landstinget. Givetvis har vi extern handledning. Inom ekonomiskt bistånd arbetar vi med Intrument X och alla socialsekreterare har gått en MI-påbyggnadsutbildning (Motivational Interviewing) inom detta som heter MI-X. Vårt IT-system heter Treserva.

Kvalifikationer
Du som söker har socionomexamen samt gärna erfarenhet av budget- och skuldrådgivning, handläggning av ekonomiskt bistånd eller annan form av myndighetsutövning. Du har väldigt god samarbetsförmåga då du kommer att ha kontakt med många externa aktörer såsom banker, kreditbolag, inkassoföretag, Arbetsförmedling, Försäkringskassan, Landsting osv. Du har god analysförmåga och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. I arbetet behöver man vara strukturerad, vara stabil och kunna arbeta självständigt.

Anställningsvillkor
Tillsvidaretjänst 100% med tillträde enligt överenskomelse. 

Som tillvidareanställd inom Salems kommun erbjuds du en timmes friskvård per vecka samt ett träningskort till lokala simhallen där man även kan träna på gym eller gruppträning. Vi tillämpar flextid och arbetar lite längre på måndag och går hem tidigt på fredagar. Heltid motsvarar 38,75 timmar per vecka. Fast månadslön.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-05-10
Ansökan sker via företagets webbplats.

Kontakt
Petri Hallenberg, Enhetschef 08-532 599 86 petri.hallenberg@salem.se

Företag
Salems kommun

Adress
Salems kommun
Rönninge
14480 Salem

Kontorsadress
Rönninge

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2242842

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Salems kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Salems kommun: