Socialsekreterare inom vuxen
Härjedalens kommun / Socialsekreterarjobb / Härjedalen
2024-12-20
Visa alla socialsekreterarjobb i Härjedalen,
Älvdalen,
Orsa,
Mora,
Malung-Sälen eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Härjedalens kommun i Härjedalen,
Östersund eller i
hela Sverige Välkommen till Härjedalens kommun!
Vad roligt att du vill arbeta hos oss. Tycker du att det är viktigt att möta våra målgrupper med respekt och på ett professionellt sätt så kommer du passa in fint. Som medarbetare får du friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt ersättningar i samband med högskolestudier. Du får också möjligheten att tillsammans med engagerade kollegor arbeta för fortsatt utveckling av våra verksamheter. Kommunen är ett förvaltningsområde för det samiska språket och kommunkontoren finns i Sveg, Hede och Funäsdalen.
Funderar du på att bosätta dig i Härjedalen är du hjärtligt välkommen att kontakta inflyttarservice via e-post:
flyttahit@herjedalen.se eller via vår växel, telefon: 0680-161 00.
Vi tar emot din jobbansökan digitalt i vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter, kontakta en HR-Strateg, via vår växel, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt. Vi undanbeder oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Då en av våra kära medarbetare ska vara föräldraledig söker vi en erfaren socionom till ett vikariat som socialsekreterare inom området vuxen, som främst innefattar personer med missbruk och våld i nära relation.
Avdelning Individ och familjeomsorg/bistånd i Härjedalen är en avdelning för myndighetsutövning och öppenvård och består av fyra enheter. Som socialsekreterare inom vuxen ingår du i enheten som utöver vuxen även arbetar med barn och familj, familjerätt och administration. Arbetet sker i nära kontakt med nämnda kollegor och med vår kommunala öppenvård. Gruppen som arbetar med vuxenhandläggning består av två personer. I enheten finns engagerade och skickliga medarbetare som hjälps åt i det dagliga arbetet.
I utredningsarbetet tar vi hjälp av ASI samt av FREDA och vi är även med i en systematisk uppföljning av insatser mot våldsutsatta. När du blivit varm i kläderna hos oss och lärt känna kommunen kan även arbetstjänstgöring i vår beredskapsgrupp ingå där vi har som målsättning att vara sex handläggare som turas om att ha beredskap utanför ordinarie kontorstid.
Publiceringsdatum2024-12-20Dina arbetsuppgifter• Utreda behov av stöd hos vuxna personer med riskbruk, missbruk och beroende.
När du är klar med din utredning så ansvarar du vidare för att verkställa beslutet och följa upp insatsen. Som socialsekreterare har du ett nära samarbete med kommunens egna öppenvård där du samverkar med beroendeterapeuterna. Handläggning bedrivs både utifrån socialtjänstlagen (SoL) och Lag om vård av missbrukare i vissa fall (LVM).
• Utreda behov av stöd hos våldsutsatta och våldsutövare i nära relation.
I arbetet ingår skyddsbedömningar och att verkställa de beslut som du bedömer att personen behöver. Vid utredningsarbete av våldsutsatta använder vi FREDA.
• Tät samverkan både med interna och externa parter.
Vårt fokus är att bedriva det goda sociala arbetet. För oss innebär det att skapa utredningsprocesser som ska vara gynnsamma för individernas förändringsarbete. När det finns behov av insatser, erbjuds så långt det är möjligt, stöd och behandling på hemmaplan och vi lägger vikt vid nätverksarbete.
• Vara delaktig i verksamhetens kvalitets- och utvecklingsarbete.
Styrande i arbetet är gällande lagstiftning och förordningar inom området..
KvalifikationerKvalifikationer• Socionomexamen alt. det arbetsgivaren anses likvärdigt.
• Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstlagen (SoL) och Lag om vård av missbrukare i vissa fall (LVM).
• B-körkort.
Meriterande:
• Utbildning i ASI och FREDA samt kompetens inom verksamhetssystemet VIVA
• Talar fler språk än svenska och engelska.
En stor del av arbetet innefattar dokumentation, varpå du behöver kunna uttrycka dig väl i skrift samt ha en vana att använda dator som arbetsverktyg.
Dina personliga egenskaper• Du är ansvarstagande och har en god samarbetsförmåga.
• Du är lyhörd och har förmåga att behålla ett professionellt bemötande och förhållningssätt i stressade situationer .
• Du har en god förmåga till att göra snabba prioriteringar när behovet uppstår.
• Du är strukturerad och gillar att söka information för att få svar på olika frågor.
• Du har intresse av att lära dig mer och utvecklas inom området.
Eftersom dokumentation är en viktig del av arbetet behöver du ha mycket goda kunskaper i det svenska språket samt en god administrativ förmåga.
Vi erbjuder
• Flextid.
• Friskvård på arbetstid och friskvårdspeng.
• Regelbunden handledning.
• Delaktighet i utvecklingen av verksamheten.
Kontaktinformation
Anna Quarnå, Enhetschef, 0680 - 161 31,
anna.quarna@herjedalen.seAngela Myhr, Ombud SSR, 0680 - 168 38,
angela.myhr@herjedalen.seAnneli Stenberg, Ombud Vision, 0680 - 162 77,
anneli.stenberg@herjedalen.seArbetsplats
Ringvägen 2
842 33 Sveg
Ersättning . Fast lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-01-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4899012768".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Härjedalens kommun (org.nr 212000-2510),
http://www.herjedalen.se Kontakt Enhetschef
Anna Quarnå
anna.quarna@herjedalen.se 0680 - 161 31 Jobbnummer 9076792