Socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd - Mjölby kommun, Omsorgs- och socialförvaltningen - Administratörsjobb i Mjölby
Socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd
Mjölby kommun, Omsorgs- och socialförvaltningen / Administratörsjobb / Mjölby
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla administratörsjobb i Mjölby, Boxholm, Vadstena, Motala
Visa alla jobb hos Mjölby kommun, Omsorgs- och socialförvaltningen i Mjölby

Vi finns till för dem som bor och verkar i Mjölby kommun. Med drygt 27 700 invånare möter vi dagligen människor i olika åldrar och livssituationer, från barnet på förskolan till våra äldre på äldreboendet, från enmansföretagare till stora internationella företag. Våra 2500 medarbetare hjälper, stöttar och servar människor på ett eller annat sätt under hela deras liv. Vill du också bli en av oss?

Är du en schysst och engagerad lagspelare som tar ansvar och utvecklar?

Omsorgs- och socialförvaltningen har ett tydligt uppdrag - vi finns till för människor. Utveckling och trygghet i vardagen är vår drivkraft. Vår gemensamma målbild är att skapa bra välfärdstjänster för alla. Det förutsätter ett stort och kunnigt engagemang. Likaså modiga satsningar på innovativ teknik i framkant.

Arbete och välfärd utgör en av omsorgs- och socialförvaltningens fem verksamhetsområden. Verksamheten består av ekonomiskt bistånd, arbetsmarknadsenheten och integration. Att arbeta hos oss innebär ett kvalificerat utredningsarbete som präglas av bra bemötande, rättssäkerhet och den sökandes behov i centrum.

Avdelningen för ekonomiskt bistånd består av åtta socialsekreterare fördelade på en mottagningsgrupp och en grupp för löpande ekonomiskt bistånd samt en dödsbohandläggare. Gruppens arbete leds av en 1:e socialsekreterare. Vi arbetar med att utveckla vårt interna och externa samarbete med väsentliga aktörer såsom exempelvis Arbetsförmedlingen, Samordningsförbundet och missbruksenhet. Syftet är att möta den enskildes behov samt samordna den enskildes insatser för att möjliggöra aktiviteter som ökar dennes arbetsförmåga och anställningsbarhet. Vårt gemensamma huvuduppdrag är att öka andelen medborgare i egen försörjning och vi medverkar i ett 3-årigt projekt tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting med fokus att bryta långvarigt biståndsberoende med fokus på barnfamiljer. Hos oss arbetar vi utvecklande och stärkande med medborgarens behov i centrum.


Publiceringsdatum
2019-12-04

Arbetsuppgifter
Uppdraget innebär primärt att arbeta som mottagningssekreterare i vår mottagningsgrupp för ekonomiskt bistånd. Tjänsten kan framöver komma att förändras till att omfatta handläggning av ansökningar om löpande ekonomiskt bistånd.

Mottagningsfunktionen ansvarar för alla nya ansökningar om ekonomiskt bistånd, nybesök och utredning samt råd, stöd och vägledning inför ansökan om ekonomiskt bistånd. I uppdraget ingår ekonomisk bedömning vid våld i nära relationer, vräkningsförebyggande arbete och akuta bedömningar om ekonomiskt bistånd. I mottagningen hanteras också ansökningar om akut boende utifrån kommunens yttersta ansvar.

Du får möjlighet att utföra praktiskt socialt arbete i mötet med medborgaren samt möjligheter att engagera dig i olika uppdrag som främjar såväl verksamhetens som din egen utveckling. Arbetet innebär mycket samarbete både internt och externt. Det är ett spännande arbete med mycket omväxling och olika uppdrag som ger en stor variation på arbetsuppgifterna varje dag.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan likvärdig utbildning innefattande minst 7.5 hp socialrätt. Det är meriterande om du har erfarenhet av handläggning av ekonomiskt bistånd och/eller mottagningsfunktion sedan tidigare och vi ser det som en fördel om du har erfarenhet av att samverka med externa aktörer relevanta för arbete med ekonomiskt bistånd exempelvis Arbetsförmedling och Försäkringskassan.

Vidare har du goda kunskaper kring gällande lagstiftning och kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Du har med fördel en vana av datasystemet Procapita samt kunskaper kring MI (Motiverande Intervju) och/eller erfarenhet av FREDA och arbete med Instrument X och/eller FIA (förutsättningar inför arbete).

Vi ser att du är en person med en positiv grundsyn i allmänhet och till människors egen förmåga och resurser i synnerhet. Du är lösningsfokuserad och har en god förmåga att leda processer, strukturera ditt arbete och prioritera samt komma till beslut och förmedla dem. Vi sätter stort värde på personlig lämplighet.

Vi erbjuder dig en arbetsplats med en positiv jobbkultur. Vi testar och utmanar, vi tänker nytt och tar verksamheten till nya nivåer. Att arbeta med frihet under ansvar stärker oss i vår roll. Tillsammans är vi möjliggörare.

ÖVRIGT
Vår kommun är expansiv med cirka 27 700 invånare. Vi har nära till varandra och nära till resten av världen, kommunikationerna är utmärkta. Mjölby kommuns vision sammanfattas i en slogan: Världsvan och hemkär. Världsvan står för öppenhet, nytänkande, vilja att växa och tro på framtiden. Hemkär står för stolthet och glädje över hembygden. Hos oss är det enkelt att leva ett gott liv.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-12-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Mjölby kommun, Omsorgs- och socialförvaltningen

Jobbnummer
4985798

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mjölby kommun, Omsorgs- och socialförvaltningen: