Socialsekreterare/ handledare integration & försörjning

Sjöbo kommun, Myndighetsenheten / Socialsekreterarjobb / Sjöbo
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Sjöbo, Tomelilla, Skurup, Hörby, Ystad eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sjöbo kommun, Myndighetsenheten i Sjöbo

Våra 1100 medarbetare spelar en viktig roll för Sjöbos utveckling och välfärd. Vi strävar kontinuerligt efter att bli en mer attraktiv och jämlik arbetsgivare, och erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt.
Vårt arbete genomsyras av värdeorden "Professionella, öppna och engagerade mot gemensamma mål" Tillsammans gör vi skillnad för Sjöbo kommuns medborgare och besökare!


Publiceringsdatum
2021-12-27

Arbetsuppgifter
Den aktuella tjänsten är belägen inom myndighetsenheten med inriktning vuxna som består av socialsekreterare för försörjningsstöd, missbruk och våld i nära relationer, skuld- och budgetrådgivare, integrationshandledare, administratör samt enhetschef. Vuxenenheten ansvarar för att utreda, fatta beslut om och följa upp insatser för vuxna individer. Inom enheten arbetar vi även förebyggande mot bostadslöshet och överskuldsättning.

Vuxenenheten har ett nära samarbete med socialtjänstens öppenvård som verkställer beslut om interna insatser. Det finns dessutom ett mycket gott och väletablerat samarbete med myndighetsenheten inriktning barn och unga.

Som integrationshandledare och socialsekreterare för försörjningsstöd utreder och bedömer du rätten till ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen för målgruppen nyanlända. Tillsammans med dina kollegor ansvarar du för mottagandet av familjer som anvisas till kommunen enligt Bosättningslagen. Arbetet bedrivs i huvudsak under kontorstid (8:00-16:30) men uppdraget kräver att din arbetstid i vissa fall förläggs på kvällstid och i undantagsfall på helgen. Detta då det ingår i tjänsten att hämta de nyanlända på flygplats vid ankomst till Sverige.

En viktig del i ditt arbete är att stödja och vägleda de nyanlända individerna och skapa bästa möjliga förutsättningar för en god integration.

I arbetet ingår att följa upp pågående ärenden och arbeta aktivt tillsammans med samverkansparter som t ex Migrationsverket, skola/förskola, Arbetsmarknadsenheten, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och sjukvården.

Vi tror på individens egen förmåga och har arbetslinjen i fokus för att den enskilde ska nå en egen försörjning och självständighet.

Regelbundna planeringsmöten har lett till att gruppen är trygg med varandra och känner ett gemensamt ansvar i uppdraget. Gruppen har en god sammanhållning och en stor kompetens men samtidigt utrymme för nya tankesätt och idéer.

Vi erbjuder ett omväxlande och utvecklande arbete och vill att du är med och vidareutvecklar metoder kring arbetet med de nyanlända samt med försörjningsstöd.

I syfte att möjliggöra en trygg start för dig som nyanställd sker introduktionen enligt en strukturerad introduktionsplan.


Kvalifikationer
Du har en socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Erfarenhet av myndighetsarbete inom socialtjänsten med att handlägga ekonomiskt bistånd är meriterande. Utbildning i MI och erfarenhet av att ha arbetat i verksamhetssystemet Lifecare samt erfarenhet av arbete med tolk är en fördel.
Vi förutsätter att du har goda kunskaper om gällande lagstiftning och om samhällets stödsystem.

Arbetet har emellanåt ett högt tempo och det förutsätter att du är strukturerad och har en förmåga att fullfölja arbetsuppgifter. Du har en vana av att uttrycka dig både i tal och i skrift. Vi vill att du är nyfiken och kreativ i ditt arbete och att du har förmåga att sortera och prioritera vad som behöver göras både kortsiktigt och långsiktigt.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Urval och intervjuer sker löpande, så skicka in din ansökan snarast! * Socionomexamen, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• B-körkort

ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Sjöbo kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.
Sjöbo är en expansiv kommun mitt i södra Skåne. Här bor 19 400 invånare som har nära till den omväxlande naturen och många olika boendeformer att välja på.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: 2022-03-01 , upphör: 2022-12-31 Vikariat under föräldraledighet, med möjlighet till förlängning .

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-01-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sjöbo kommun, Myndighetsenheten

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "209/21".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sjöbo kommun (org.nr 212000-1090), http://www.sjobo.se

Arbetsplats
Sjöbo kommun, Myndighetsenheten

Kontakt
Projektledare integration
Marie Andersson
Marie.Andersson4@sjobo.se
0416-27042

Jobbnummer
6209947

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sjöbo kommun, Myndighetsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sjöbo kommun, Myndighetsenheten: