Socialsekreterare funktionshinder barn/ungdom

Lerums kommun, Myndighet / Administratörsjobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Myndighet i Lerum

Vi söker dig som vill arbeta som socialsekreterare på vår Funktionshinderenhet. På vår enhet arbetar vi tillsammans och tar gemensamt ansvar för enhetens ärenden men du kommer till största del att arbeta med barn/ungdomar och deras familjer.
På vår enhet Funktionshinder och beroende arbetar några socialsekreterare riktat mot beroende, övriga socialsekreterare arbetar målgruppsinriktat mot målgrupperna psykiatri, neuropsykiatri, fysiska och intellektuella funktionsnedsättningar samt riktat mot barn/ungdomsärenden. På enheten arbetar även en alkoholhandläggare. Därutöver finns två metodhandledare och en enhetschef, alla med flerårig erfarenhet av handläggning inom enhetens område.



Publiceringsdatum
2018-09-20

Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med att utreda och besluta om insatser enligt LSS och Socialtjänstlagen. Arbetet innefattar även att lämna information till brukaren och dess anhöriga om de insatser som finns samt att följa upp beviljade insatser. I ditt arbete samverkar och samarbetar du internt och externt med exempelvis anhöriga, legala företrädare, utförare och samverkansparter såsom ex. barn- och ungdomsenheten, skola, habilitering och sjukvård.
Vi söker dig som har ett intresse för såväl mötet med människan som noggrant utredningsarbete. Som socialsekreterare har du ett varierande arbete som innefattar både möte och samtal med brukare, anhöriga och samarbetspartners men där du också ansvarar för dokumentation i dina ärenden.
Vi erbjuder dig stöd och handledning i det dagliga arbetet av metodhandledare, både i grupp och enskilt. Utöver det dagliga stödet får du regelbunden extern processhandledning tillsammans med dina kollegor.
Enheten kommer att bedriva ett stort utvecklingsarbete kring samtal, familjearbete och jämställdhetsintegrering där du tillsammans med övriga på enheten blir en viktig person närmaste åren.



Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har kunskap om den målgrupp som tjänsten avser. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av utredningsarbete och särskilt inom målgruppen barn/ungdomar med funktionsnedsättningar.

Samtal, utredningar och löpande dokumentation är de viktigaste metoderna i arbetet, därför behöver du ha en god förmåga att uttrycka dig både i tal och skrift. Arbetet innefattar även samverkan med olika enheter och myndigheter vilket ställer krav på förmåga till samarbete och tydlig kommunikation. Som socialsekreterare är du engagerad, trygg, ansvarstagande och du har ett professionellt förhållningssätt. Det är också viktigt att du är intresserad av människor och har förmåga att sätta dig in i andras livssituation. Vi söker dig som har en positiv inställning till att utveckla arbetsmetoder och vill delta aktivt i diskussioner om förbättringar och rutinutveckling.

Meriterande om du har erfarenhet av treserva.

Välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
Lerums kommuns vision - att bli Sveriges ledande miljökommun år 2025 och dess ledord hållbarhet, kreativitet och inflytande genomsyrar kommunens arbete.

Inom kommunens verksamheter arbetar cirka
3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 41 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Kommunens medarbetare ska ha en god arbetsmiljö som främjar möjligheter att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Lerums kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via denna länk, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sektor stöd och omsorgs målsättning är att skapa en heterogen personalgrupp. Vi strävar efter en allsidig sammansättning utifrån kompetens, etnisk bakgrund och kön.

Tillträde: Enligt överenskommelse

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-09-26
Ange följande referens när du ansöker: A812116
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Katarina Hedberg katarina.hedberg@lerum.se 0302-52 11 88
Emma Henriksson emma.henriksson@lerum.se 0302-52 17 56

Företag
Lerums kommun, Myndighet

Adress
Lerums kommun, Myndighet
Box 225
44380 Lerum

Kontorsadress
Brobacken 1 Lerum

Jobbnummer
4358809

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Myndighet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Myndighet: