Socialsekreterare, försörjningsstöd

Kristianstads kommun / Administratörsjobb / Kristianstad
2018-08-20
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare, försörjningsstöd" (publicerad 2022-06-03) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 84 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för kreativa människor som vill lyfta tillsammans med oss. Vårt arbete gör skillnad i människors vardag!

Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.



Nu formar Kristianstads kommun en socialtjänst i framkant - Vill du vara med?
Vi söker nu två socialsekreterare till våra utredningsteam.

Vi vill skapa en organisation som ger förutsättningar för våra medborgare att få hjälp av oss. Vi vill också skapa rimliga förutsättningar för våra medarbetare att kunna utföra sitt arbete i en god arbetsmiljö.
Som handläggare har du en teamledare som arbetar nära arbetsgruppen i det dagliga arbetet. Vi erbjuder även extern handledning, yrkesspecifik introduktion för nyexaminerade samt en god introduktion för samtliga.

Verksamheten Utredning består av drygt 70 medarbetare som i huvudsak arbetar med att stödja våra klienter till egen försörjning. Vi handlägger även boendefrågor, budget och skuldärenden, återkrav, felaktiga utbetalningar och våld i nära relation. Verksamheten har tre enheter och respektive enhet arbetar sedan i team med nära arbetsledning av teamledare.

Välkommen med din ansökan!

Publiceringsdatum
2018-08-20

Dina arbetsuppgifter
Som socialsekreterare hos oss utreder du rätten till ekonomiskt bistånd. Med stöd av motivations och rehabiliteringsarbete för du klienterna närmre självförsörjning. Arbetet består såväl av klientkontakter, kontakter med samarbetspartners samt dokumentation och du samverkar både internt och externt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Kurs i socialrätt på högskolenivå krävs för arbetet. Erfarenhet av arbete inom socialtjänsten, gärna med handläggning av försörjningsstöd är meriterande liksom erfarenhet av myndighetsutövning samt handläggningsarbete eller annat administrativt arbete.

Du har god datorvana och det är meriterande om du tidigare har arbetat i Procapita. Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i arbetet behöver du kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Vi vill att du har B-körkort för att kunna ta dig runt inom Kristianstads kommun.

Som person har du ett gott bemötande och kan hantera människor i kris. Din förmåga att både kunna sätta gränser och visa empati behövs i arbetet. Du behöver också ha god samarbets- och struktureringsförmåga.

Anställningsvillkor
Vi erbjuder två tillsvidareanställningar på heltid med placering på Östra kommunhuset med direkt närhet till busshållplats. Tillträde 2018-12-01 eller snarast möjligt.

Har du frågor om tjänsterna är du välkommen att kontakta Annelie Fröjdh, enhetschef, 0738-53 20 48 eller Linnéa Persson, enhetschef, 044-13 59 29.

Sista ansökningsdag är 2018-09-05.

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-09-05
Ange följande referens när du ansöker: AOV-2018/621
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Annelie Fröjdh, enhetschef 0738-53 20 48
Linnéa Persson, enhetschef 044-13 59 29

Företag
Kristianstads kommun

Adress
Kristianstads kommun
Västra storgatan 12
29180 Kristianstad

Kontorsadress
Västra storgatan 12

Jobbnummer
4297711

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: