Socialsekreterare för nyanlända inom ekonomiskt bistånd

Håbo Kommun / Administratörsjobb / Håbo
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Håbo, Sigtuna, Upplands-Bro, Knivsta, Österåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Håbo Kommun i Håbo, Upplands-Bro, Enköping, Uppsala, Stockholm eller i hela Sverige

Håbo kommun är en attraktiv tillväxtkommun i Mälardalsregionen.

Vi värdesätter våra medarbetares bidrag till verksamheternas utveckling.

I kommunen finns ett hundratal olika yrken, alla med fokus på att leverera god service och professionella välfärdstjänster till våra medborgare.

Välkommen till Sveriges viktigaste jobb i Håbo kommun!

Vi arbetar för en verksamhet med ett långsiktigt perspektiv och goda möten som stödjer människor till ett självständigt liv.

Vi strävar efter en organisation med servicekänsla, tillgänglighet och pålitlighet där de ekonomiska resurserna vi har tilldelats, används på ett effektivt sätt.

Kommunhuset ligger i Bålsta centrum - hit är det enkelt att pendla från Stockholm, Uppsala eller Enköping/Västerås med SL, SJ eller Upplands lokaltrafik.

Är du intresserad av utvecklingsfrågor och vill vara med i en lagom stor kommun och utveckla verksamheten så ska du söka dig till oss!

Publiceringsdatum
2016-09-02

Utbildningsbakgrund
Vi söker dig som Socionom eller har en likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant.

Dina arbetsuppgifter
Som socialsekreterare för nyanlända handlägger du ansökningar om ekonomiskt bistånd för de nyanlända flyktingar och andra skyddsbehövande som anvisas till kommunen från arbetsförmedling/Migrationsverket. Du samverkar med enhetens flyktingsamordnare och den bostadssamordnare som också arbetar i avdelningen. I arbetet kommer du att jobba med myndighetsutövning i form av utredning, bedömning och beslut om ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen med stöd av lokala riktlinjer och rättspraxis, utifrån den delegation som du tilldelas. Du handlägger även ansökningar om andrahandskontrakt och i förekommande fall våld i nära relationer.

Som alla inom socialtjänsten har du en viktig rådgivande funktion i de kontakter du har och du samverkar med interna och externa samarbetspartners. 

Vi värdesätter en rättssäker och effektiv ärendehantering, med fokus på att stärka den enskildes förutsättningar till egen försörjning. I arbetsuppgifterna ingår även till viss del handläggning av sociala bostadskontrakt.

Vi är en liten, nyligen ombildad enhet där du och dina närmsta kollegor har möjlighet till ett nära stöd av en arbetsledande enhetschef.

Som stöd till dig finns dina fyra närmaste kollegor och enhetschef. I enheten också ekonomihandläggare som hjälper till med vissa administrationa arbetsuppgifter.

Kvalifikationer
Vi vill att du har socionom-examen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Har du tidigare erfarenheter av: Integrations- och introduktionsarbete, kunskap om handläggning av ekonomiskt bistånd, Treserva (verksamhetssystem), ses detta som meriterande, men inget krav.

För dig är det en självklarhet med ett gott bemötande och du har ett intresse för målgruppen och är bra på att uttrycka dig i tal och skrift, har lätt för att ta till dig information och vill arbeta med såväl papper och siffror som människor. Du är stresstålig, har ett lösningsfokuserat förhållningssätt och ett helhetsperspektiv i dina beslut. Du tycker om att arbeta i team, är noggrann och har en hög servicekänsla.

Vid sidan av kraven på kompetens och erfarenhet är det viktigt att du är en positiv person med en egen drivkraft och mycket god förmåga att samarbeta.

Personlig lämplighet är av största vikt.  Vi värdesätter också kunskap inom arabiska, persiska, dari eller Tigrinja.

Är du intresserad av verksamhetsutveckling så har du goda möjligheter att kunna vara med och utveckla verksamheten.

Körkort är önskevärt.

Vi erbjuder

• Extern handledning
• Introduktionsprogram för nyanställda med specifik kontaktperson
• Enkel och snabb kommunikation med din närmaste chef
• Möjlighet till kurser/utbildning/metodstöd (fortbildning)
• Bra arbetsförhållanden, där du kan fokusera på uppdraget 
• Flextid finns
• Arbetstid  08.00-16.45, (fredagar 08.00-15.00), dag före röd dag 8:00-12:00.
• Friskvårdsbidrag samt friskvårdstimme
• Ekonomihandläggare, som stöd till del av det administrativa arbetsupggifterna.

Tillträde Enligt överenskommelse

Sysselsättningsgrad Heltid, tillsvidare anställning.  

Lön Individuell lönesättning.

Sista ansökningsdag Senast den 30 september 2016.

Vi undanber oss samtal från rekryterings- och platsannonsleverantörer.

Håbo kommun vill ta tillvara de kvaliteter som jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-10-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Nejad Khadiri, Enhetschef 0171-468423 nejad.khadiri@habo.se
Catrin Josephson, Avdelningschef 0171 - 527 81 catrin.josephson@habo.se

Företag
Håbo kommun

Adress
Håbo kommun
Centrumleden 1
74680 Bålsta

Kontorsadress
Centrumleden 1

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
3026187

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Håbo Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Håbo Kommun: