Socialsekreterare familjehemsvården

Kristianstads kommun / Socialsekreterarjobb / Kristianstad
2023-04-19
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare familjehemsvården" (publicerad 2023-07-14) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Nu söker uppdragsenheten en socialsekreterare till familjehemsvården.

I familjehemsteamen finns blandade erfarenheter och stor kunskap inom familjehemsvården. Flera har mångårig erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens barn och ungdomsverksamhet.

Arbetet lägger du upp självständigt i samråd med teamledaren och sker genom ett nära samarbete mellan teamen. Det finns alltid möjlighet att prata, ställa frågor och få stöd i sin roll, både av teamledare och av närmaste kollegor.

Barn och ungdomsverksamheten på arbete- och välfärdsförvaltningen bedriver ett målmedvetet utvecklingsarbete för att kunna erbjuda en socialtjänst med god kvalité för våra medborgare. Verksamheten ansvarar för utredningar och insatser för barn och ungdomar 0-20 år som är i behov av skydd och stöd, bland annat familjehemsplaceringar. Vidare arbetar verksamheten även med familjerättsärenden och förebyggande insatser i Kristianstads kommun.

Barn och ungdomsverksamheten består av åtta enheter;
• Enhet för förebyggande arbete,
• Utredningsenhet 1 (Mottagningsteam och 1 Utredningsteam )
• Utredningsenhet 2 respektive 3 med vardera två utredningsteam
• Öppenvårdsenhet
• HVB-enhet
• Familjerättsenhet
• Uppdragsenhet (Barnsekreterarteam, Familjehemsteam och Administratörsteam).

Vi ser fram emot din ansökan!

Publiceringsdatum
2023-04-19

Arbetsuppgifter
Tjänsten är en kombinerad tjänst med fördelning på 50% som familjehemssekreterare och 50% som barnsekreterare.

Som barnsekreterare ansvarar du för uppföljning av barn/ungdomar placerade i familjehem samt handläggning av utredningar och insatser enligt SoL och LVU. Du ansvarar, utifrån delegation, för en rättssäker handläggning och beslut i enskilda ärenden samt att upprättade rutiner följs. Du ska skapa en bärande och förtroendefull relation till barnet och ska vara dess företrädare i olika sammanhang. Du ska samverka med barnets biologiska familj och med det professionella nätverket utifrån barnets behov.

Som familjehemssekreterare ansvarar du för utredning och uppföljning av familjehem. Du handleder familjehem och ansvarar tillsammans med barnsekreteraren för uppföljningen av placeringen i familjehemmet. Du ska tillsammans med barnsekreteraren gemensamt uppföra en genomförandeplan, och vägleda familjehemmet i deras uppdrag. Du har som familjehemssekreterare ansvar för ekonomiska frågor kopplat till familjehemmets uppdrag.

Givetvis är du inte barnsekreterare i samma ärenden som du är familjehemssekreterare. Du kommer i din kombinerade roll att ha ett nära samarbete såväl med barnsekreterarna som med familjehemssekreterarna. Din organisatoriska tillhörighet har du i familjehemsteamet.

Du samarbetar med olika personer både inom förvaltningen, men även med externa samarbetspartners såsom skola, sjukvård och polis med flera.

Kvalifikationer
Du som söker har socionomexamen och det är en fördel om du genomgått utbildning i BBIC samt grund- och fördjupningsutbildning i Signs of safety.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens barn och ungdomsvård, familjehemsvård, BBiC och Signs of safety.

Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i arbetet behöver du ha god förmåga att uttrycka dig väl i svenska i tal och skrift. Erfarenhet av arbete i verksamhetssystemet Lifecare är meriterande. Du som söker till oss har B-körkort och cykelkunskaper för att enkelt ta dig runt i vår kommun vid behov.

För att lyckas i rollen har du förmågan att arbeta med andra människor vilket innebär att du kan lyssna, visa empati och respekt. Du är prestigelös och uppmärksammar och belönar andras bidrag.

När sökande erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Socialtjänstlagen.

ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-05-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AOV-2023-25".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)

Arbetsplats
Kristianstad kommun, Barn och Ungdom

Kontakt
Enhetschef
Marita Frostemark
044-13 55 54

Jobbnummer
7676946

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: