Socialsekreterare Familjehemsenhet

Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen / Administratörsjobb / Sigtuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sigtuna, Österåker, Håbo, Upplands-Bro, Upplands Väsby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sigtuna

Sigtuna. Du kanske tänker på den pittoreska staden vid Mälaren, den internationella mötesplatsen och handelsstaden med tusenåriga anor? Det är sant. Men idag är Sigtuna kommun så mycket mer. Här finns Märsta, Valsta, Rosersberg, Arlanda och en levande landsbygd. Än idag är Sigtuna en plats som välkomnar det internationella och mångkulturella. För vi vet att olikheter berikar. Hos oss möts människor, tankar, idéer, kulturer och företag. Hos oss möts dåtid och framtid, natur och stad, Sverige och världen. Varje år passerar många miljoner människor Sigtuna kommun via landets största flygplats. Men snarare än en plats att resa ifrån är det här en plats att komma hem till. Välkommen till Sigtuna kommun.

Individ- och familjeomsorgsförvaltningens ansvarsområden är:
• Myndighetsutövning barn, ungdom och missbruk samt våld i nära relation
• Öppenvård för barn, ungdom och missbruk
• Förebyggande arbete såsom fältsekreterare, Ungdomsmottagning och familjecentrum
• Tillsyn och tillståndsfrågor
• Socialjour, barnahus och stödcentrum för unga brottsoffer.
• Boende-enhet som inkluderar bland annat Stödboende för ungdomar samt Pallas vars målgrupp är missbrukande vuxna.

Nu behöver vi också Dig, Du analyserande, reflexiva och engagerade Socionom som brinner för familjehemsarbetet!


Publiceringsdatum
2018-06-01

Arbetsuppgifter
Enheten består av flera olika tjänster, en enhetschef, sju socialsekreterare, två behandlingsassistenter, samt en administratör.

Här arbetar du nära din närmsta beslutsfattande chef och i samarbete i små team kring det placerade barnet, med dina kollegor både inom enheten samt över enhetsgränserna.

Dina arbetsuppgifter är att följa upp det placerade barnets vård, och dennes behov, göra regelbundna hembesök hos det placerade barnet, vi har barn placerade i hela landet och resor inom Sverige är en del av arbetet.
Du skriver handlingar, såsom övervägande till nämnd vid uppföljning av barnets vård. En annan viktig aspekt av arbetet är även att följa upp det biologiska nätverket med barnets bästa i centrum.

Du deltar aktivt i det team-arbete som finns runt det placerade barnet, tillsammans med familjehemssekreteraren samt behandlingsassistenten i ärendet.

Vid samtal med barn använder vi i Familjehemsenheten oss av Tejping och har ett besöksrum anpassat för Tejpingsamtal. Vi arbetar också med Signs of Safety och BBiC.

På Familjehemsenheten arbetar vi/dina kollegor även med att rekrytera/utreda uppdragstagare, vilka kan vara familjehem, kontaktfamiljer, kontaktpersoner och i vissa fall särskilt förordnade vårdnadshavare. Vi sköter de ekonomiska bitarna kring uppdragstagarnas uppdrag, samt handledning och stöttning till uppdragstagarna.
Vi utreder nya familjehem med BRA-fam och Nya Kälvestenintervjun samt familjehemsvinjetter.

Vi utför arbete med myndighetsutövning mot enskild.

Inom enheten arbetar vi uppskattande, och förbättrande tillsammans. Vårt arbete präglas av öppenhet, gemenskap och drivs av en vilja att utveckla sitt eget, enhetens och förvaltningens arbete tillsammans.


Kvalifikationer
Socionomexamen är ett krav då tjänsten innebär uppföljning av placerade barns vård.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

B-körkort är ett krav då resor inom Sverige ingår i arbetsuppgifterna. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av arbete med uppföljning av det placerade barnets vård inom familjehemsvården.

Erfarenhet av att arbeta i team kring de placerade barnen är även det meriterande.

Eventuell kunskap i Tejping, BBiC, samt Signs of Safety är meriterande.

Erfarenhet av behandlande arbete samt arbete med missbrukande föräldrar/föräldrar med psykisk ohälsa är även det meriterande.

ÖVRIGT
Du får intern handledning veckovis, samt extern handledning en gång i månaden samt fortlöpande utbildningsinsatser.

Hela förvaltningen kommer under 2018 att utbildas i systemteori.

Sigtuna kommun erbjuder friskvård genom ActiWay med 1200:-/kalenderår och för bättre hälsa har vi rökfri arbetstid!

Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt då intervjuer kan komma att ske fortlöpande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid, förtroendearbetstid, 39h arbetsvecka. Dagtid. Avtal ger möjlighet att förlägga arbetstid vardagar 07:00 - 20:00, utifrån hur verksamhetens behov ser ut. Tillsvidareanställning, tillträde: 2018-07-01 Enligt överenskommelse. .

Ersättning
Månadslön Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-06-30
Ange följande referens när du ansöker: Socialsekreterare Familjehemse
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anna-Riikka Törrönen 08-591 263 35
Anna Lindsjö anna.lindsjo@sigtuna.se

Företag
Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Adress
Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen
Box 38, 19521 Märsta
19585 MÄRSTA

Kontorsadress
19585 Märsta

Jobbnummer
4179871

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sigtuna kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen: