Socialsekreterare Ekonomiskt bistånd sökes till lugn arbetsplats

Salems kommun / Administratörsjobb / Salem
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Salem, Botkyrka, Ekerö, Södertälje, Huddinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Salems kommun i Salem, Botkyrka, Södertälje, Stockholm, Österåker eller i hela Sverige

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 16 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.

Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.

Arbete och försörjning är beläget i fina lokaler i Söderby Park och är en del av socialförvaltningen. Verksamhetsområdet består av Vuxenenheten och Arbetsmarknadsenheten som har varsin enhetschef och en övergripande verksamhetschef. 

Inom Vuxenenheten där denna tjänst är placerad, arbetar vi med ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning, flyktingetablering, boendefrågor samt beroendeproblematik. Vi har också det kommunövergripande ansvaret för frågor gällande våld i nära relationer och utreder samt beslutar om insatser gällande detta. Vi är samlokaliserade med Landstingets beroendemottagning.

Arbetsmarknadsenheten hjälper deltagarna ut i arbete/studier. Salem ingår i Samordningsförbundet Huddinge-Botkyrka-Salem där vi tillsammans driver flera spännande projekt. 

Vi söker en socialsekreterare till vår lilla enhet som gillar att arbeta med ekonomiskt bistånd och som brinner för socialt förändringsarbete.  

Publiceringsdatum
2016-01-26

Dina arbetsuppgifter
På vuxenenheten i Salem har vi gott om tid att träffa de människor som behöver vår hjälp då ärendeantalet är lågt. Vi ställer upp för varandra, är flexibla och arbetar med att skapa goda förutsättningar för att de vi träffar ska komma vidare i egen försörjning.

Ditt arbete kommer främst att vara handläggning och utredning ärenden inom ekonomiskt bistånd genom att träffa de enskilda personerna, upprätta och följa upp deras planeringar på deras väg mot egen försörjning. Du kommer att ha mycket goda förutsättningar för ditt klientarbete då vi för närvarande har färre än 30 ärenden per handläggare, vilket ger dig möjlighet att bedriva ett gediget socialt inriktat arbete för att hjälpa alla till egen ökad självförsörjning. Du handlägger själv ansökningarna om ekonomiskt bistånd. Förutsättningarna för att få en helhetssyn och kunna samverka kring dina ärenden är ypperliga. Enhetens litenhet gör att du arbetar tätt med de kollegorna som jobbar med bl a missbruksproblematik och våld i nära relationer. I samma korridor finns även Landstingets Beroendemottagning och på våningen nedanför finns hela Arbetsmarknadsenheten. Vi samarbetar även mycket med övriga verksamheter inom kommunen samt med andra instanser i samhället då det är en framgångsfaktor för att hjälpa de vi träffar. Vi har även samverkansprojekt ihop med FK, AF och Landstinget. Givetvis har vi extern handledning. Inom ekonomiskt bistånd arbetar vi med Instrument X och MI. Vårt IT-system heter Treserva.

I Salem har antalet ärenden som uppbär ekonomiskt bistånd sjunkit mycket de senaste åren. Förändring i hur målgrupperna ser ut har skett och enheten behöver därför arbeta aktivt och intensivt med verksamhetsutveckling under 2016. Denna tjänst kommer därför att på ca 50% under 2016 fokusera på kvalitets- och verksamhetsutveckling inom enheten. 

Kvalifikationer
Du som söker har socionomexamen eller annan examen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet av handläggning av ekonomiskt bistånd, gärna med mottagningserfarenhet eller att du arbetat med etableringsärenden, eller annan form av myndighetsutövning. Du har väldigt god samarbetsförmåga då du kommer att ha kontakt med många interna och externa samarbetspartners såsom Arbetsförmedling, Försäkringskassa, Landsting osv. Du har god analysförmåga och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. I arbetet behöver du vara strukturerad, flexibel, psykiskt stabil och kunna arbeta självständigt. 

Anställningsvilkor
Tillsvidare

Heltid

Tillträde enl överenskommelse.

Vi tillämpar flextid och arbetar lite längre på måndagar och går hem tidigare på fedagar. Heltid motsvarar 38,75 tim/vecka.

Sista dag att ansöka är 2016-02-14

Vår lilla enhet, bestående av 7 socialsekreterare, en administrativ assistent och en enhetschef, ser fram mot din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-02-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Emma Nordvall, Enhetschef 08-532 59 986 emma.nordvall@salem.se

Företag
Salems kommun

Adress
Salems kommun
Rönninge
14480 Rönninge

Kontorsadress
Rönninge

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2636375

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Salems kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Salems kommun: