Socialsekreterare, ekonomiskt bistånd

Sotenäs Kommun, Kommunstyrelsens förvaltning / Socialsekreterarjobb / Sotenäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Sotenäs, Lysekil, Munkedal, Tanum, Uddevalla eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sotenäs Kommun, Kommunstyrelsens förvaltning i Sotenäs

I Sotenäs kommun strävar vi efter en mångfald bland anställda och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet. Här genomsyras vårt arbete av våra gemensamma ledord: Öppenhet, Delaktighet och Helhetssyn. Kommunen erbjuder alla tillsvidareanställda möjlighet till heltid.

Publiceringsdatum
2024-02-02

Beskrivning
Sotenäs kommun startar nu upp en ny enhet som bland annat ansvarar för arbetsmarknadsinsatser, vuxenutbildning samt ekonomiskt bistånd och är inne i en spännande utvecklingsprocess där vi ska bygga en ny verksamhet tillsammans.

Som anställd i den nya enheten arbetar du med kollegor i god gemenskap och ett öppet arbetsklimat med mycket engagemang. För oss är det viktigt att det finns en balans mellan privatliv och arbetsliv och vi arbetar aktivt för en god arbetsmiljö.

Vårt uppdrag är att ta emot, vägleda och möjliggöra för alla Sotenäsbor som önskar stöttning för att komma i arbete, studier eller annan varaktig försörjning - att nå sina mål.

Enheten består av ett team på 13 medarbetare, med olika roller, som strävar efter att utveckla ett mer samordnat och integrerat teamarbete för att bättre möta målgruppens ofta komplexa behov.

Vi söker nu ytterligare socialsekreterare som vill vara med och bidra till att den enskilde får rätt stöd. Socialsekreterare har en nära arbetsledning och möjlighet till handledning, goda möjligheter att utvecklas i arbetet genom kompetensutveckling tillsammans med kollegor.

Vi vill att du ska få en god start hos oss. Därför får du introduktion både på din enhet och i Sotenäs kommun. Du erbjuds även möjlighet till friskvårdsbidrag och möjlighet till löneväxling. Läs mer om dina förmåner på https://www.sotenas.se/naringslivarbete/jobbahososs/visomarbetsgivare/personalformaner.4.6a5776e415ae3419826aa72f.html

Dina arbetsuppgifter
Tjänsten som socialsekreterare innebär kvalificerat utredningsarbete och myndighetsutövning. En del av uppdraget består i att utreda och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd enligt gällande lagstiftning och föreskrifter. En annan viktig del av arbetet består i att möta, vägleda och coacha den enskilde till att formulera sina mål samt att nå varaktig försörjning i form av arbete, studier eller annan ersättning. I enhetens uppdrag ingår även dödsbohandläggning och förmedling av egna medel.

Vi jobbar med motiverande samtal (MI) och träffar den enskilde regelbundet för uppföljning och stöd. Vi arbetar relationsbyggande och utgår från den enskildes egna mål och motivation. Du kommer att samverka med andra viktiga aktörer, både internt och externt, inom kommunens och förvaltningens egna verksamheter, över kommungränserna med bland andra vården, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller en annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av att ha arbetat med handläggning av ekonomiskt bistånd, har god kännedom om gällande lagstiftning samt stort intresse för uppdraget och målgruppen. Du behöver ha en god kommunikativ förmåga både i tal och skrift.

För att lyckas med ditt uppdrag krävs att du är ansvarstagande, flexibel, tydlig och förtroendeingivande. Vi ser också att du är målmedveten och arbetar aktivt för att nå målen. Du måste ha förmågan att kunna anpassa ditt arbetssätt utifrån den enskildes behov. Det är viktigt att du ser möjligheter snarare än hinder.

Som person är du självgående, stabil, står stadigt när det är hög arbetsbelastning och bibehåller ett realistiskt perspektiv. Det är såklart också lika viktigt att du är medveten om att man är varandras arbetsmiljö och bidrar till ett gott kollegialt klimat.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet

Villkor

1-2 tillsvidareanställningar, utifrån att erforderliga beslut fattas.

Intervjuer sker löpande och tillsättning kan komma att ske under ansökningstiden.



Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten eller av särskilda och speciella skäl inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system - kontakta kontaktperson för respektive annons.

Sotenäs - havets kommun

Sotenäs ligger längst ut mot Västerhavet mitt i Bohuslän mellan storstäderna Göteborg och Oslo. I kommunen bor ca 9 000 människor i kustsamhällen som Smögen, Kungshamn, Hunnebostrand, Bovallstrand, Hovenäset och Malmön.

Fördelarna med att arbeta och leva i Sotenäs kommun är många: Sveriges vackraste natur, havsnära bostäder, bra skolor, möjlighet till en aktiv fritid och en trygg kommun.



Information till kandidatförmedlare, rekryteringskonsulter och annonssäljare

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser

Ersättning
Månadslön, enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/14".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sotenäs kommun (org.nr 212000-1322)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Sotenäs kommun, Kommunstyrelsens förvaltning

Kontakt
Jeanette Andersson
0523-664494

Jobbnummer
8440185

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sotenäs Kommun, Kommunstyrelsens förvaltning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sotenäs Kommun, Kommunstyrelsens förvaltning: