Socialsekreterare ekonomiskt bistånd

Lomma kommun, IFO / Socialsekreterarjobb / Lomma
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Lomma, Burlöv, Lund, Malmö, Staffanstorp eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lomma kommun, IFO i Lomma

Lomma kommun erbjuder en attraktiv och trygg livsmiljö mitt i Öresundsregionen. Här vill människor leva, verka och utvecklas. Vi värnar om invånarna, miljön och havet. Lomma kommun står för utveckling och hög kvalitet. I Lomma kommun arbetar vi med en värdegrund som utgår från orden öppenhet, respekt och ansvar. Vår värdegrund ger uttryck för ett synsätt som guidar våra medarbetare i vardagen. Engagerade medarbetare driver utvecklingen framåt och gör Lomma kommun till en arbetsgivare som stimulerar glädje och engagemang. Välkommen att arbeta tillsammans med oss!

Individ- och familjeomsorgen är en del av Socialförvaltningen i Lomma kommun och vårt arbete riktar sig till såväl vuxna som barn och unga och deras familjer. Individ och familjeomsorgen har en vision som innebär att vi strävar efter att vara Sveriges främsta Individ och familjeomsorg. Detta tänker vi uppnå genom att vara innovativa, modiga och digitala och det innebär att vår arbetsplats idag präglas av framåtanda och kreativitet. Vi har ett tydligt utvecklingsfokus där medarbetare ges möjlighet till hög delaktighet och ansvarstagande.

Tjänsten kommer ingå i enheten barn, familj och vuxen. Enheten består av 19 medarbetare i 5 olika team, mottag (vuxen och barn), barnutredare och familjehem, familjerätt, missbruk/socialpsykiatri/VINR och ekonomiskt bistånd. På enheten arbetar ambitiösa och engagerade socionomer och ledarskapet har en tillitsbaserad grund. Ekonomiskt bistånd är ett team på 4 socialsekreterare.

Publiceringsdatum
2022-12-08

Arbetsuppgifter
Det huvudsakliga uppdraget som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd är att stötta, motivera och utreda individers förutsättningar i deras väg mot självförsörjning och under tiden handlägga rätten till ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen. I rollen ingår återkommande kontakter med både enskilda individer och interna och externa samverkansaktörer. Du kommer att ha ett mycket klientnära arbete och du träffar dina klienter regelbundet. Vår målsättning är ett kvalificerat utredningsarbete som präglas av bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet.

Vi arbetar med klientens/familjens behov i fokus och har ett tydligt barnperspektiv i våra utredningar. Vi arbetar med nya metoder och nya arbetssätt för att förbättra människors väg till självständighet och egenförsörjning.

Alla medarbetare ses som nyckelpersoner för att driva verksamheten framåt tillsammans, teambaserat arbete, såsom med integrationshandledare, boendecoach och arbetsmarknadscoach. Vi tror på att tillsammans gör vi ett bättre arbete och vår strävan är att ett helhetsperspektiv ger rätt insats, till rätt person, i rätt tid och av rätt aktör.

Vi är måna om att hjälpas åt för att nå målen inom verksamheten. Vi erbjuder dig en positiv arbetsmiljö som bygger på ett gott socialt stöd mellan enhetschef och medarbetare.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom. Du ska ha flerårig gedigen erfarenhet av att handlägga ekonomiskt bistånd och ha erfarenhet av samarbete med andra aktörer. Erfarenhet av arbete i Lifecare och utbildning/erfarenhet av arbete enligt MI är meriterande. Arbetet kräver goda datorkunskaper samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i det svenska språket.

Vi vill att du har ett stort engagemang för socialt arbete, ett genuint intresse och tycker att mötet med klienter är viktigt för att skapa ett gott socialt arbete. Du har ett gott bemötande och en god samarbetsförmåga och visar intresse och förståelse för andra människor och har lätt för att skapa och bevara goda relationer.

Vi vill också att du som söker:
• Har mycket energi, är positiv och utvecklingsbenägen.
• Har god förmåga att ta ansvar, arbeta självständigt, fatta välgrundade beslut i ditt arbete, är initiativtagande och ser till att uppgifter blir utförda inom den uppsatta tidsramen.
• Har förmågan att planera, organisera och prioritera ditt arbete. Du utnyttjar din tid effektivt och kan sätta upp och håller deadlines.
• Har ett tydligt klientfokus och är resultatinriktad i ditt arbete.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Som medarbetare i Lomma kommun erbjuds du friskvårdsbidrag. Att kombinera arbete med föräldraskap är en självklarhet för oss.

Lomma kommun arbetar för lika rättigheter och möjligheter som motverkar diskriminering. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. I Lomma kommun är alla lika unika!

I Lomma kommun har vi valt våra samarbetspartners i denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra försäljare av rekryteringstjänster.

Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-693 693.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-01-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "198-2022".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lomma kommun (org.nr 212000-1066)

Arbetsplats
Lomma kommun, IFO

Kontakt
Anna Boriero Ipek, Enhetschef Barn, familj och v
040-641 12 23

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Lomma kommun, IFO
Senaste upphandlingen: Skolskjuts och verksamhetsresor

Jobbnummer
7242810

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lomma kommun, IFO

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lomma kommun, IFO: