Socialsekreterare Ekonomiskt bistånd

Ekerö kommun / Socialsekreterarjobb / Ekerö
2021-08-30
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare Ekonomiskt bistånd" (publicerad 2023-06-07) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Ekerö, Botkyrka, Salem, Södertälje, Huddinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ekerö kommun i Ekerö, Stockholm eller i hela Sverige

Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant - och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld - och vi ser fram emot din ansökan.

ENHETEN FÖR EKONOMISKT BISTÅND är en av sex enheter inom individ- och familjeomsorgen. Enheten ansvarar för all myndighetsutövning kopplat till ekonomiskt bistånd inklusive förmedlingsmedel/egna medel, FuT, dödsboanmälningar, dödsboförvaltning samt budget- och skuldrådgivning. Vi arbetar tätt tillsammans med övriga enheter för att skapa bästa möjliga förutsättningar för våra brukare och klienter.

Länk till Ekerö kommuns hemsida

Publiceringsdatum
2021-08-30

Dina arbetsuppgifter
Socialsekreterare har ett viktigt uppdrag med en utsatt roll - därför har vi satsat extra på dem. I Ekerö kommun är det nära till medborgarna - för att ge dem bästa service får du förutsättningar att göra skillnad på riktigt. Du har nära till chefer och får frihet under ansvar. Vi följer kontinuerligt upp arbetsbelastningen för att den ska kännas rimlig. För att trivas hos oss är du engagerad, genuint intresserad av att möta och förstå människor och nyfiken på att lära nytt och att utvecklas.

Verksamheten vänder sig till personer som helt eller delvis saknar egen försörjning, inom alla målgrupper. En självklar och viktig del av arbetet är handläggning av ansökningar och den medföljande myndighetsutövningen, där noggrannhet och rättssäkerhet är av största vikt.

Vårt långsiktiga mål är att stärka den enskildes möjligheter till självförsörjning och vi lägger därför stor vikt vid det motiverande arbetet. Enheten arbetar aktivt för att möjliggöra att ett stort fokus kan läggas på mötet med klienten och andra samarbetspartners. Exempelvis ser vi för tillfället över möjligheterna att drastiskt minska administration och detaljkontroller till fördel för förändringsarbetet.

För oss är ett aktivt medarbetarskap, där du tar ansvar för ditt eget arbete och verksamhetens utveckling, en självklarhet.

Vi erbjuder dig ett spännande och omväxlande arbete där du har stor möjlighet att påverka både människors liv och verksamheten du arbetar i.

Kvalifikationer
För att du ska lyckas med uppdraget ska du:

• Ha en akademiska examen som socionom eller annan högskoleutbildning som bedöms som likvärdig
• Ha tidigare erfarenhet av arbete inom socialtjänsten samt från myndighetsutövning
• Ha goda kunskaper kring gällande lagstiftning och riktlinjer inom ekonomiskt bistånd samt praktiska kunskaper i handläggningsprocessen
• Ha god samarbetsförmåga, vara serviceinriktad och kunna kommunicera på ett tydligt sätt, för att underlätta samverkan både internt och externt samt för att skapa allians med brukaren
• Ha förmågan till orientering bland omväxlande arbetsuppgifter, kunna göra korrekta avvägningar och prioriteringar samt förstå komplexa frågor och problem

Vi ser gärna att du också uppfyller följande kvalifikationer:

• Erfarenhet inom ekonomiskt bistånd
• Erfarenhet av socialpedagogiskt och motiverande arbete och/eller utbildning inom MI (motiverande samtal)

B-körkort är meriterande men inget krav.

Då vi har en medarbetare som kommer att gå på föräldraledighet och en som fått en ny roll i vår organisation söker vi två nya medarbetare. En till en fast heltidstjänst samt en till ett föräldravikariat på cirka ett år. Tillträde efter överenskommelse, omkring årsskiftet. Vi söker dig som vill fylla dessa fantastiska medarbetares tomrum och som vill vara med och bygga en stark arbetsgrupp och en bra verksamhet.

Delar du vår vision och vill vara en del av en av Sveriges bästa socialtjänster - sök tjänsten nu!

Tillträde: Efter överenskommelse - omkring årsskiftet.
Omfattning: Heltid
Anställningsform: En fast heltidstjänst och ett föräldravikariat på cirka 1 år

Länk till lediga jobb i Ekerö kommun

Om Ekerö kommun

Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun - där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser.
Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.

Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.

För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.

Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fast månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-09-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Ekerö kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ekerö kommun (org.nr 212000-0050), http://www.ekero.se/

Jobbnummer
5928822

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ekerö kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ekerö kommun: