Socialsekreterare ekonomiskt bistånd

Lysekils kommun / Socialsekreterarjobb / Lysekil
2020-05-07
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare ekonomiskt bistånd" (publicerad 2024-05-15) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Lysekil, Sotenäs, Munkedal, Orust, Uddevalla eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lysekils kommun i Lysekil, Munkedal, Strömstad eller i hela Sverige

I Lysekils kommun arbetar ca 1300 medarbetare som har Sveriges viktigaste jobb - vi gör skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Det är med andra ord ett arbete att känna stolthet över. Vårt jobb är att ge de 14 000 invånarna i Lysekils kommun service, stöd och hjälp. Tillsammans utvecklar vi verksamheterna.

Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära havet och naturen - här finns möjlighet till både eftertanke och äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. På livetilysekil.se (se filmen här) får du veta mer om hur ett liv i vår kommun kan se ut.

Vår vision: Lysekils kommun är en hållbar och attraktiv kommun året runt som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Lysekil är en självklar mötesplats och ledande inom maritima näringar.




Publiceringsdatum
2020-05-07

Beskrivning
Som anställd i Arbetslivsförvaltningen i Lysekils kommun arbetar du med kollegor i god gemenskap och ett öppet arbetsklimat med mycket engagemang.

För oss är det viktigt att det finns en balans mellan privatliv och arbetsliv och vi arbetar aktivt för en god arbetsmiljö. Förvaltningen som är nybildad sedan årsskiftet och ansvarar för bland annat arbetsmarknadsinsatser, vuxenutbildning samt ekonomiskt bistånd är inne i en spännande utvecklingsprocess. Vårt uppdrag är att ta emot, vägleda och möjliggöra för alla Lysekilsbor - som behöver stöttning för att komma i arbete, studier eller annan varaktig försörjning - att nå sina mål.

På Enheten för vägledning och stöd, som fungerar som en väg in, erbjuds den enskilde individuellt stöd för att definiera sina mål och hitta vägar att nå dem. Enheten leds av en enhetschef och kommer framöver att ha 15 medarbetare varav två administratörer, en 1:e socialsekreterare, sex socialsekreterare, tre arbetsmarknadskonsulenter, en studie- och yrkesvägledare, en budget- och skuldrådgivare samt en samhällsguide.

Då vi nu gör en särskild satsning på de kommunmedborgare som fastnat i långvarigt biståndsberoende och som står längst bort från arbetsmarknaden, söker vi en engagerad socialsekreterare som vill vara med och bidra till att den enskilde får rätt stöd. För att uppnå önskat resultat sätter vi samman ett samverkansteam med försäkringsmedicinsk kompetens för att bättre kunna kartlägga förutsättningar för arbete och eventuella nedsättningar av arbetsförmåga.

Socialsekreterare på Enheten för vägledning och stöd har regelbunden handledning och goda möjligheter att utvecklas i arbetet genom kompetensutveckling tillsammans med kollegor.

Dina arbetsuppgifter
Arbetet som socialsekreterare innebär kvalificerat utredningsarbete och myndighetsutövning. En del av uppdraget består i att utreda och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd enligt gällande lagstiftning och föreskrifter. En annan viktig del av arbetet består i att möta, vägleda och coacha den enskilde till att formulera sina mål samt att nå varaktig försörjning i form av arbete, studier eller annan ersättning.

Vi använder oss av en strukturerad utredningsmetod (MIX), motiverande samtal (MI) och träffar den enskilde regelbundet för uppföljning och stöd. Vi arbetar relationsbyggande och utgår från den enskildes egna mål och motivation. Du kommer att samverka med andra viktiga aktörer, både internt och externt, inom kommunens och förvaltningens egna verksamheter, över kommungränserna, med sjukvården, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Samordningsförbundet Väst med flera.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller en annan högskoleexamen inom det beteendevetenskapliga området samt har minst två års arbetslivserfarenhet. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av att ha arbetat med handläggning av ekonomiskt bistånd, har god kännedom om gällande lagstiftning samt stort intresse för uppdraget och målgruppen. Du behöver ha en god kommunikativ förmåga både i tal och skrift.

För att lyckas med ditt uppdrag krävs att du är ansvarstagande, flexibel, tydlig och förtroendeingivande samt att du har god förmåga att skapa relationer. Vi ser också att du är resultatinriktad och sätter upp höga mål och arbetar aktivt för att uppnå dem. I ditt arbete kommer du att möta deltagare såväl enskilt som i grupp och du måste därför kunna anpassa ditt arbetssätt utifrån den enskildes, eller gruppens, behov. Det är viktigt att du ser möjligheter snarare än hinder.

Som person är du självgående, stabil, står stadigt när det är hög arbetsbelastning och bibehåller ett realistiskt perspektiv. Det är såklart också lika viktigt att du är medveten om att man är varandras arbetsmiljö och bidrar till ett gott kollegialt klimat.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet!

Anställningsvillkor
Intervjuer sker löpande och tillsättning kan komma att ske under ansökningstiden. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Välkommen med din ansökan!

Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Innebär ditt nya arbete en flytt för dig och din partner?

Vi hjälper medflyttare till nytt arbete i ny livsmiljö. Hjälpen handlar främst om att stötta din medflyttare till nytt arbete eller studier. Det kan även handla om andra frågor som är viktiga i samband med en flytt, till exempel boende, barnomsorg, fritidsaktiviteter och andra nätverk.

Vill du veta mer om vad medflyttarservice kan hjälpa dig med är du välkommen att kontakta agneta@medflyttarservice.se , mobil 072-7331343. Ta gärna en titt på hemsidan för medflyttarservice på adress medflyttarservice.se för mer information.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön enligt avtal, individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-05-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Lysekils kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2020/55".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lysekils kommun (org.nr 212000-1389)

Arbetsplats
Arbetslivsförvaltningen

Jobbnummer
5217576

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lysekils kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lysekils kommun: