Socialsekreterare/ Case manager
Sigtuna kommun, Ekonomiskt bistånd / Socialsekreterarjobb / Sigtuna
2023-03-21
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare/ Case manager" (publicerad 2023-05-12) ⬅️
Visa alla socialsekreterarjobb i Sigtuna,
Österåker,
Håbo,
Upplands-Bro,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sigtuna kommun, Ekonomiskt bistånd i Sigtuna Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!
Enheten Arbete och Försörjning ligger organisatoriskt under Utbildning- och Arbetsmarknadsförvaltning. Enhetens huvuduppdrag är att arbeta för att flera försörjningsstödstagare hittar en egen försörjning genom arbete och studier. Arbetet på enheten innefattar utredning och beslut om ekonomiskt bistånd, planering och uppföljning av arbetsmarknadsinsatser samt arbete kring mottagning och integration av nyanlända. Utöver huvuduppdraget har enheten ansvar för, dödsboutredning och utredning av felaktiga utbetalningar (FUT).
Publiceringsdatum2023-03-21ArbetsuppgifterVi söker dig som vill arbete som socialsekreterare på enheten för arbete och försörjning.
Som socialsekreterare ger du anpassat stöd till klienter som uppbär ekonomiskt bistånd för att de ska hitta egen försörjning. Du arbetar aktivt utifrån "Supported Employment" (SE) som lägger fokus på klientens resurser och mål. Du samarbetar tätt med försörjningsstödshandläggare som ansvarar för handläggning av ekonomiskt bistånd, med arbetsförmedlingen, försäkringskassan och sjukvården.
I tjänsten ingår myndighetsutövning i form av dokumentation och bedömningar om rätten till ekonomiskt bistånd. Handläggning av ansökningar om ekonomiskt bistånd kan förekomma vid behov.
I arbetet ingår resor inom Stockholmsregion beroende på vilket stöd klienten behöver exempelvis SIP-möte, besöka en arbetsträningsplats eller planerings- och samverkansmöte tillsammans med berörda aktörer.
KvalifikationerVi söker dig som har universitetsexamen och erfarenhet inom ett för tjänsten relevant utbildningsområde.
För att kunna utföra arbetet på bästa sätt krävs även att du:
• har minst ett års erfarenhet av att arbeta inom socialtjänsten med ekonomiskt bistånd
• har god samarbetsförmåga
• är noggrann
• uppskattar en arbetsmiljö med tidvis högt tempo
• har invånaren i fokus vilket innebär du är flexibel och kan hålla en hög servicenivå
• har förmåga att motivera, uppmuntra och inspirera långtidsarbetslösa som har olika begränsningar och behålla fokus på deras resurser och mål
• uppskattar att arbeta i en organisation under utveckling med modern teknik
• har körkort på grund av arbetsresor inom kommunen och inom Stockholmsregion
ÖVRIGT
Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun!
https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.htmlVi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-04-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C130460".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sigtuna kommun (org.nr 212000-0225),
http://www.sigtuna.se Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Sigtuna kommun, Ekonomiskt bistånd
Kontakt Enhetschef
Olive Carlson
olive.carlson@sigtuna.se 08-591 26 693 Jobbnummer 7571484
Observera att sista ansökningsdag har passerat.