Socialsekreterare/biståndshandläggare - vi ska bli fler!

Sundbybergs Stad / Administratörsjobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sundbybergs Stad i Sundbyberg, Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Du vill ge människor en bra vardag. Och ett rikare liv. Precis som vi.

Här inom social och arbetsmarknadsförvaltningen pågår ett utvecklingsarbete där vi samarbetar och hjälps åt för att lyckas. Vi skickliggör varandra genom att använda oss av varandras kompetenser och synliggör det vi är bra på.

Under 2016 gjordes en särskild satsning med 19 nya tjänster inom myndighetsavdelningen. Nu ska vi bli ännu fler.

Inom våra olika myndighetsdelar finns stolta och skickliga medarbetare med många års erfarenhet. Vi vill vara en viktig länk mellan socialhögskolan och yrkeslivet genom att erbjuda en god introduktion till socialsekreteraryrket. Vi har ett traineeprogram med socionomstudenter som haft sin verksamhetsförlagda utbildning hos oss. Från januari 2017 erbjuder vi nyanställda ett tvåårigt yrkesintroduktionsprogram. I det ingår mentorskap av erfarna socionomer.

Vi söker dig som vill arbeta med det du är utbildad för. Du vill få mer tid för att möta dina brukare och arbeta mindre med administration. Du vill ha kvalitet i arbetet och utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att vara en organisation som arbetar professionellt och tar sin utgångspunkt i brukarens egen verklighet. Vår värdegrund genomsyras av ett brukar- och barnperspektiv. Vi ligger i framkant med att arbeta systemiskt och har gemensamma samrådsmöten kring brukare med komplex problematik för att hitta lösningar. Vi tar tillvara på värdet att ständigt utvecklas i våra yrkesroller.

Inom myndighetsavdelningen ingår följande enheter;

Mottagningen, ansvarar för den första bedömningen av nya anmälningar, ansökningar och förhandsbedömningar inom alla myndighetsområden (SoL, LVU, LVM, LSS) och arbetar i team utifrån brukarens behov.

Ekonomiskt bistånd, utvecklar nya metoder för att förbättra människors väg till självständighet och egenförsörjning. Använder sig av kartläggnings- och bedömningsverktyget Instrument X. Inom förvaltningen finns även arbetsmarknadsinsatser och vuxenutbildning kring samma mål att öka människors möjligheter till egen försörjning.

Barn och ungdom, ansvarar för att utreda och följa upp beviljade insatser för barn och unga vuxna 0-20 år och deras familjer (SoL, LVU).

Barnskyddsteam, ansvarar för att barns behov av skydd är säkerställt, att den överenskomna planeringen med familjer följs.

Familjehemsvård, rekryterar, säkrar och följer upp placeringar för barn och ungdomar som är i behov av familjehem. Inom familjehemsvården inryms även ensamkommandegruppen som handlägger och följer upp vården för ensamkommande barn och ungdomar.

Vuxen och omsorg, ansvarar för att utreda och följa upp beviljade insatser för vuxna personer med beroende/missbruk, socialpsykiatri samt barn och vuxna med funktionsnedsättningar (SoL, LVM och LSS)

Nu söker vi socialsekreterare/biståndshandläggare inom ekonomiskt bistånd, barn och ungdom, barnskyddsteam, familjehemsvård och vuxen och omsorg.

Vi erbjuder dig en spännande och ambitiös organisation i utveckling, där du har stor möjlighet att påverka och utvecklas in i framtidens socialtjänst. Inom förvaltningen finns idag stöd inom administration, metod- och utveckling, juridik, avtal och upphandling samt olika insatser i egen regi. Vi erbjuder professionell utveckling, handledning och utbildningar, t.ex. inom MI och Signs of Safety. Sundbybergs stad erbjuder samtliga medarbetare friskvårdsbidrag, möjlighet att omvandla semesterlönetillägg mot extra lediga dagar samt personalstöd via Mertid AB.

Vi vill att du har socionomexamen. Du har erfarenhet, gärna flerårig, av myndighetsutövning. Du har en god dokumentationsförmåga och en mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Har du erfarenhet av motiverande samtal (MI) och van att arbeta i Treserva så är det meriterande. Du har en personlig mognad och har ett professionellt bemötande. Du är ansvarstagande och ser dig själv som en viktig del för helheten. Du har en god samarbetsförmåga, är flexibel och kommunicerar på ett tydligt sätt.

Befattningarna är tillsvidareanställningar på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Ansök senast den 20 januari 2017. Ange namnet på den enhet som du söker tjänst inom. Intervjuer och tillsättningar kan komma att ske löpande under ansökningstiden.

Vi tar inte emot ansökningar via e-post.

För mer information kontakta någon av nedanstående chefer via e-post.

Välkommen med din ansökan!

Sundbybergs stad växer så det knakar. Du som jobbar här befinner dig mitt i händelsernas centrum. Du har all möjlighet att vara med och påverka framtiden, både för staden och den verksamhet du arbetar i. Det fina med Sundbyberg är nämligen att vi har bevarat fördelarna med en liten organisation. Som att det är nära till beslut, lätt att påverka och att alla känner alla. Vi tycker att det är viktigt. Det tycker du också.

Vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2016-12-19

Ersättning
Enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-01-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Reza Rashidi, Enhetschef Barnskydd reza.rashidi@sundbyberg.se 08-706 82 56
Frida Kristensson, Enhetschef vuxen och omsorg frida.christensson@sundbyberg.se 08-706 81 84
Jonas Groundstroem, Enhetschef barn och ungdom Jonas.Groundstroem@sundbyberg.se 08-706 84 26
Solveig Sandström, Tf enhetschef ekonomiskt bistånd solveig.sandstrom@sundbyberg.se 08-706 82 54

Företag
Sundbybergs stad

Adress
Sundbybergs stad
Sundbybergs stad
17292 Sundbyberg

Kontorsadress
Östra Madenvägen 4

Jobbnummer
3220190

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sundbybergs Stad

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sundbybergs Stad: