Socialsekreterare barn och unga

Strängnäs kommun, Stöd och Insats barn och vuxen / Socialsekreterarjobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Stöd och Insats barn och vuxen i Strängnäs

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?
Vårt verksamhetsområde tillhör Socialkontoret, heter Myndighet och består idag av tre enheter; Utredningsenheten äldre och personer med funktionsnedsättning, Utredningsenheten barn och vuxna samt Mottagnings- och familjeenheten. I gruppen är vi 13 socialsekreterare där tre arbetar med vuxna och resterande med barn 0-18 år. På enheten finns även två gruppledare och en enhetschef.

Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi är ett engagerat team som ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus. Vi tror på utveckling av
vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till arbetet med ständiga förbättringar.

I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång samt stöttar varandra i motgång.

Vi erbjuder dig en arbetsplats där du och dina kollegor trivs, mår bra och utvecklas. Du erbjuds även friskvårdsbidrag och flexibel arbetstid.

Publiceringsdatum
2022-12-02

Arbetsuppgifter
Tjänsten avser socialsekreterare som handlägger barn 0-18 år. Som handläggare inom myndighetsutövning område barn och unga, arbetar du med att;
• ta emot och utreda ansökningar och anmälningar enligt SoL
• göra skyddsbedömningar och fatta kvalitetssäkrade beslut
• bedöma behov av insatser och följa upp beviljade insatser
• bereda ärenden enligt LVU
• tillsammans med arbetsledning företräda i förvaltnings- och kammarrätt
• dokumentera: bland annat journalanteckningar, vårdplaner och beslutsunderlag
• delta i kollegial handledning samt extern handledning.

Arbetet är till stor del självständigt men sker även i nära samarbete med övriga socialsekreterare samt arbetsledning. I din roll som socialsekreterare kommer du ha kontakt med den enskilde, deras anhöriga eller legala företrädare samt övrigt nätverk runt den enskilda individen. Du kommer även ha kontakt med samverkanspartners både inom och utom den kommunala organisationen, vilket är en framgångsfaktor för hållbara planeringar. I arbetet ingår också att aktivt söka information om nya domar och att använda dig av juridiska databaser för att hålla dig uppdaterad kring rättsläget. Utöver det deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga kontakten med oss. Vårt arbete utgår ifrån BBIC och vi dokumenterar i verksamhetssystemet Treserva.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• examen som socionom eller som beteendevetare med påbyggnad som uppfyller behörighetskraven för socionom
• goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning
• god förmåga att formulera dig tydligt på svenska i både tal och skrift
• grundläggande IT-kunskaper
• giltigt körkort med B-behörighet

Det är meriterande om du har:
• arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom målgruppen barn- och ungdom
• utbildning inom MI
• separat systemisk utbildning eller nätverksutbildning
• arbetat i verksamhetssystemet Treserva

I rollen som socialsekreterare förväntas du kunna samverka och samarbeta med andra, varför du är intresserad av att möta människor och har förmågan att sätta dig in i olika situationer utifrån din yrkesroll. Du är trygg och stark i dig själv och har i stressande situationer förmågan att agera lugnt, behärskat och självständigt. Du har förmåga att på egen hand strukturera ditt arbete och kan prioritera bland de arbetsuppgifter som ska utföras.

Vi ser att du är:
• engagerad, driven och ansvarstagande
• flexibel och har förmåga att driva flera komplexa utredningar samtidigt
• skicklig på att kommunicera och skapa förtroende för din roll hos såväl den enskilde som anhöriga och samarbetspartners
• en utpräglad lagspelare men som också kan arbeta självständig när det krävs.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet.

ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.

Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt, nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!

Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

Många av våra medarbetare arbetar på varierande tider och då kollektivtrafiken inte passar alla våra arbetstider är det viktigt att du som söker den typen av roller säkerställer att du kan ta dig till och från arbetsplatsen utan att vara beroende av kollektivtrafik.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-12-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "569/22".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)

Arbetsplats
Strängnäs kommun, Stöd och Insats barn och vuxen

Kontakt
Enhetschef Utredningsenheten barn och vuxna
Peter Storm
peter.storm@strangnas.se
0152-296 65

Jobbnummer
7227013

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Stöd och Insats barn och vuxen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Stöd och Insats barn och vuxen: