Socialsekreterare
Smedjebackens kommun / Socialsekreterarjobb / Smedjebacken
2025-08-04
Visa alla socialsekreterarjobb i Smedjebacken,
Ludvika,
Fagersta,
Norberg,
Säter eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Smedjebackens kommun i Smedjebacken,
Ludvika eller i
hela Sverige Smedjebackens kommun ligger naturskönt vid starten av Strömsholms kanal och erbjuder en unik kombination av landsbygdens lugn och närhet till både storstad och naturupplevelser. Här finns goda möjligheter för dig som vill arbeta och bo i en inspirerande och växande miljö, där samhällsutveckling och hållbarhet är i fokus. Med en stark gemenskap, ett rikt kulturutbud och vacker natur erbjuder Smedjebacken både en trivsam arbetsplats och en plats att växa och trivas på. Välkommen att bli en del av oss!
Välkommen till Smedjebackens kommun!
Våra styrkor är prestigelöshet, dialog och korta beslutsvägar. Som medarbetare hos oss blir du en viktig samhällsbyggare, någon som gör skillnad. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan leva upp till vår värdegrund där välkomnande, engagemang, trygghet och framtidstro är ledord. Smedjebacken erbjuder bra boende och våra många föreningar, eldsjälar och entreprenörer bidrar till livskvalitet, samanhållning och levande traditioner i hela kommunen.
Individ och familjeomsorg
Individ- och familjeomsorgen i Smedjebacken är en verksamhet bestående av tre enheter, barn- och familj, vuxen och administration, totalt 25 medarbetare. Verksamheten leds av en verksamhetschef och enheterna för vuxen och barn och familj leds av enhetschefer. I de båda grupperna finns både socialsekreterare och personal som arbetar med öppenvård i olika former samt familjestöd/familjebehandling
Till barn- och familjeenheten söker vi nu två socialsekreterare. Enheten består av en enhetschef, en seniorhandläggare, fem socialsekreterare där funktionerna mottagning, utredning, uppföljning av insats, familjehem och familjerätt ingår samt tre behandlare. Vi är en liten kommun och ett litet socialkontor. Vi hjälper varandra och man hjälps åt med arbetsuppgifter vid behov. Barn och familjeenhetens socialsekreterare arbetar med barn och ungdomar från 0 år upp till 21 år gällande myndighetsutövning utifrån socialtjänstlagen, lagen om vård med särskilda bestämmelser om vård av unga och lagen om unga lagöverträdare. Enheten utreder även familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner samt handlägger familjerättsliga ärenden.
Publiceringsdatum2025-08-04Dina arbetsuppgifterI rollen som socialsekreterare ingår det att:
• Ha ett nära samarbete med viktiga personer i barnets nätverk med fokus på att säkerställa att barnet får en god och trygg tillvaro.
• Du har även kontakt och samordnar olika nätverk kring barnet, exempelvis skola och BUP.
• I tjänsten ingår även att vara insatt i enhetens mottagningsfunktion och familjerätt.
• Utifrån att vi är ett litet socialkontor så får man som socialsekreterare följa ärendet från inkommen anmälan/ansökan, utredning och till en eventuell verkställighet samt uppföljning av denna.
• Även andra arbetsuppgifter kan förekomma och arbetets innehåll och förutsättningar kan komma och att förändras över tiden.
• Rollen kommer att utgå från myndighetsutövning till att även innehålla behandlande insatser.
Vi är en enhet som uppskattar flexibilitet och prestigelöshet och vars arbete präglas av systemiskt tänkande och lösningsinriktade interventioner. Det är en självklarhet för oss att samarbeta med de andra inom enheten och andra aktörer som är aktuella för familjen och vårat mål är att jobba för att hitta lösningar som fungerar. Vi jobbar med allt från förebyggande öppna insatser, samtal på vår mottagning till omfattande hemmabaserade insatser.
Det förekommer nätverksmöten och du kan komma att leda olika gruppverksamheter, även kvällsarbete kan förekomma. Dokumentationsskyldighet enligt gällande lagstiftning.
Urval och intervjuer sker löpande.
Provanställning kan komma att tillämpas.
Kvalifikationer• Socionomexamen eller annan högskoleutbildning inom relevant område som av arbetsgivaren bedöms likvärdig samt goda kunskaper i aktuell lagstiftning.
• I rollen ingår dokumentation och samtal varvid du behöver ha god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Det är meriterande om du tidigare har arbetat med socialt arbete eller myndighetsutövning, men det är inte ett krav.
Då det förekommer resor i tjänsten är B-körkort ett krav.
För denna tjänst kommer det att bli aktuellt med uppvisande av utdrag ur belastningsregistret.
Dina personliga egenskaperFör att trivas i rollen som socialsekreterare tänker vi att du har:
• Ett starkt engagemang och ett intresse för socialt arbete.
• Du har mod att göra skillnad för utsatta människor i samhället och en av dina styrkor är att bygga relationer.
• Det bör finnas ett driv i dig och en kreativitet som bidrar till enhetens utveckling.
• Du ska ha lätt för att samarbeta med andra och kunna arbeta självständigt.
• Du är social och har förmåga att tillföra entusiasm och bidra till delaktighet och samsyn kring verksamheten.
• Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vi erbjuder
Vi erbjuder en arbetsplats i en välkomnande kommun med engagemang, trygghet och framtidstro. Vi tror på dialogen som verktyg för utveckling och värnar om korta beslutsvägar och prestigelöst förhållningssätt. Arbetsmiljöarbetet står i fokus där målsättningen är att arbetslivet ska vara hållbart, hälsosamt och tryggt för alla medarbetare. På smedjebacken.se kan du läsa mer om de förmåner vi erbjuder.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringsprocessen då urval av rekryteringskanaler redan bestämts för denna rekrytering.
Läs mer på smedjebacken.se om hur vi hanterar dina personuppgifter enligt GDPR. All rekrytering sker digitalt och via vår externa länk till rekryteringssystemet Webcruiter. Vid problem av registrering av CV var god kontakta Webcruiter support. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du personalavdelningen genom kommunens växel så får du hjälp med din ansökan.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktinformation
Maria Kjellnér, Enhetschef, 0240-66 02 56,
maria.kjellner@smedjebacken.seCamilla Eriksson, Verksamhetschef, 0240-66 02 91,
camilla.eriksson@smedjebacken.seMaria Högstedt, Vision, 0240-66 00 91,
maria.hogstedt@smedjebacken.seArbetsplats
Vasagatan 14
777 30 Smedjebacken
Ersättning . Fast lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-08-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4999123072".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Smedjebackens kommun (org.nr 212000-2205),
http://www.smedjebacken.se Kontakt Vision
Maria Högstedt
maria.hogstedt@smedjebacken.se 0240-66 00 91 Jobbnummer 9444989