Socialsekreterare

Kristianstads kommun / Socialsekreterarjobb / Kristianstad
2025-06-17


Visa alla socialsekreterarjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.

Vi arbetar utifrån vår vision Möjlighet att lyckas och vår värdegrund som utgår från de fem begreppen: Respektfull, Delaktighet, Resultatinriktad, Professionell och Tillitsfull. Orden är grunden i vårt varumärke och de beskriver hur förvaltningen vill uppfattas av dem vi är till för.

Verksamheten Utredning försörjning har cirka 85 medarbetare som arbetar för att nå målet att ha en etablerad och självförsörjande befolkning. Verksamheten är fördelad i fyra enheter med team och teamledare. Arbetet är klientnära och omväxlande.

Eventuella utvecklingsmöjligheter i tjänsten
• Utföra arbetsuppgifter, till en början med stöd av teamledare mentor och kollegor, sedan mer självständigt.
• Delta i introduktionsprogram arrangerat av teamledarna.
• Delta i handledning och samråd.
• Gå på studiebesök arrangerade i förvaltningen.
• Digitala utbildningar i Utbildningsportalen, samt andra utbildningar genomförda av kommunen.
• Läsa handboken, rutiner och riktlinjer.
• Lära sig JP
• Delta i Försäkringskassans utbildning om sammansatt bastjänst ekonomiskt bistånd.
• Regelbunden avstämning med teamledare och enhetschef med utrymme för reflektion.
• Delta i samverkan.

Välkommen med din ansökan!

Publiceringsdatum
2025-06-17

Arbetsuppgifter
Arbetet som socialsekreterare utredning försörjning innebär att du:
• Ansvarar utifrån delegation med rättssäker handläggning och beslut i enskilda ärenden samt att upprättade rutiner följs.
• Möter invånare med respektfullhet och professionalitet.
• Handlägger och dokumenterar ärenden enligt gällande lagstiftning, rutiner och riktlinjer.
• Tar del av, hålla sig uppdaterad och följa arbetsgivarens policys och rutiner gällande för anställningen.
• Upprättar genomförandeplaner med aktivt arbete mot självförsörjning.
• Håller dig uppdaterad kring verksamhetens mål.

Dina ansvarsområden blir:
• Individerna i hushållen på den egna tjänsten med stöd av teamledare mentorer och kollegor.
• Att bidra till den psykosociala arbetsmiljön.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan jämförbar examen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har utbildning i socialrätt och vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning samt handläggning av ekonomiskt bistånd.

Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i dina arbetsuppgifter behöver du ha goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift. Kan du kommunicera på något annat språk är det meriterande liksom att du har kulturkompetens. Vi vill att du har goda kunskaper i Office-paketet och hanterar digitala verktyg i ditt dagliga arbete. B-körkort är ett krav.

För oss är det viktigt att du står för god etik och sunda värderingar. Du försvarar lika möjligheter både inom organisationen och samhället i stort. Vi vill att du har förmågan att arbeta med andra människor, att lyssna, visa empati och respekt. Du är prestigelös och uppmärksammar och belönar andras bidrag. Vidare är du bra på att skapa och bibehålla goda relationer och samarbetar du väl med personer i olika sammanhang och funktioner.

Du behöver kunna både självständigt och tillsammans med andra, fatta snabba och tydliga beslut men också ha en god initiativförmåga. Att noggrant analysera och bedöma olika typer av data för att dra väl genomtänkta slutsatser samt för att skapa fungerande lösningar krävs i rollen. Förmåga att planera och organisera ditt arbete krävs liksom att du har lätt för att sätta upp mål, organisera resurser, följa upp och avsluta aktiviteter. Att följa instruktioner, procedurer, lagstadgade krav och policys är en självklarhet för dig.

ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-07-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AOV-2025-51".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Kristianstad kommun, Utredning Försörjning

Kontakt
Enhetschef
Maria Olsrup
044-13 69 81

Jobbnummer
9392369

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: