Socialsekreterare

Strängnäs Kommun / Socialsekreterarjobb / Strängnäs
2024-07-12
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare" (publicerad 2024-09-10) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs Kommun i Strängnäs

Enheten för ekonomiskt bistånd ligger organisatoriskt under individ och familjeomsorgen på socialkontoret i Strängnäs. Enhetens huvuduppdrag är att utreda rätten till ekonomiskt bistånd samt att få fler personer i självförsörjning genom arbete eller studier. Arbetet på enheten innefattar utredning och beslut om ekonomiskt bistånd samt motiverande och stödjande arbete. Utöver huvuduppdraget ansvarar enheten även för dödsboutredning, budget- och skuldrådgivning, utredning och verkställighet av sociala kontrakt, arbete kring mottagning och etablering av nyanlända, handläggning av förmedlingsmedel samt utredning av felaktiga utbetalningar (FUT).

På enheten kommer du att få möta en arbetsgrupp som tillsammans har utvecklat arbetet med ekonomiskt bistånd och som löpande jobbar med förbättringar i hela vår process. Vi kan erbjuda dig en bra introduktion med en egen mentor när du börjar hos oss. På enheten tar vi tillvara på medarbetarnas egen drivkraft och engagemang och du kommer att få vara en del av vårt utvecklingsarbete.

Publiceringsdatum
2024-07-12

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som brinner för att arbeta som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd. I rollen som socialsekreterare går arbetsuppgifterna främst ut på att utreda, bedöma och besluta om rätten till bistånd enligt Socialtjänstlagen. Andra uppgifter är att stödja och motivera klienter att ta sig vidare ut i egen försörjning. Detta gör du genom individuella möten där du tillsammans med den biståndssökande upprättar en planering. En viktig del i arbetet är samverkan med andra, både internt och externt. Du samarbetar bland annat med myndigheter som Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan, samt med regionen och internt inom socialkontoret.

Kvalifikationer
I denna rekryteringsprocess vill vi att du har en avslutad högskoleutbildning som socionom eller likvärdig utbildning. En god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift behövs, eftersom du dokumenterar och kommunicerar mycket. Vi förutsätter att du har goda datorkunskaper. Vidare vill vi att du har en god samarbetsförmåga och ett professionellt förhållningssätt.

Det är meriterande om du har erfarenhet av utredningsarbete och myndighetsutövning inom ekonomiskt bistånd eller av utredningsarbete inom annan myndighetsutövning. Har du dessutom kunskaper om motiverande samtal är det också en fördel. Det är även meriterande om du tidigare har arbetat i verksamhetssystemet Treserva.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.

Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Vi tycker att det är viktigt att våra medarbetare ska kunna uppnå balans mellan arbetsliv och privatliv och erbjuder därför möjligheten att påverka arbetstidsförläggningen. Vi strävar efter att erbjuda möjlighet till flexibla arbetstider och individuella arbetstidscheman. Vi erbjuder också våra medarbetare ett friskvårdsbidrag på 2000 kronor per år. Det kan användas till en rad olika aktiviteter.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt, nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!

Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

Många av våra medarbetare arbetar på varierande tider och då kollektivtrafiken inte passar alla våra arbetstider är det viktigt att du som söker den typen av roller säkerställer att du kan ta dig till och från arbetsplatsen utan att vara beroende av kollektivtrafik.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-08-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "243/24".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)

Kontakt
Enhetschef
Michelle Johnsson
michelle.johnsson@strangnas.se

Jobbnummer
8798625

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs Kommun: