Socialsekreterare

Lerums kommun, Myndighet - Funktionshinder och beroende / Socialsekreterarjobb / Lerum
2022-01-20
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare" (publicerad 2023-01-12) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Myndighet - Funktionshinder och beroende i Lerum

Vi söker en ny medarbetare som vill arbeta som socialsekreterare på funktionshinderenheten i Lerums kommun. Vår arbetsplats ligger nära pendelstationen med ca 1 minut gångväg till kontoret. Från Göteborgs centralstation eller Alingsås tar det ca 20 minuter med tåg till Lerum.
På enheten arbetar idag 14 socialsekreterare, två 1:e socialsekreterare och en enhetschef, alla med mångårig erfarenhet av enhetens ansvarsområde. Vi är en arbetsgrupp som trivs tillsammans, hjälps åt när det behövs och har roligt ihop. Som handläggare är du omgiven av ett kollegialt stöd, får ärendehandledning av 1:e socialsekreterare, deltar i metod och metodutveckling samt extern handledning.
Vi söker dig för ett kvalificerat uppdrag som socialsekreterare och som tillsammans med oss vill driva utveckling till nytta för våra kommuninvånare.
Vi har på enheten är organiserade i en barngrupp (0 25 år) och en vuxengrupp (26 -) där vi inom båda grupperna handlägger alla typer av ärenden både utifrån SOL och LSS. Denna organisation är något nytt för oss och medför för var och en av oss stora möjligheter att bredda vår kompetens, samtidigt som det för en del av oss också innebär stora möjligheter att lära sig nya saker.
Tjänsten kommer i första hand att inriktas mot barngruppen.




Publiceringsdatum
2022-01-20

Arbetsuppgifter
Som handläggare inom Funktionshinderenheten arbetar du med den samlade beslutsprocessen för personer med funktionsnedsättning, socialpsykiatri enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS). Du utreder, bedömer och fattar beslut utifrån aktuell lagstiftning samt gör uppföljningar av fattade beslut. Arbetet innebär kontakt med såväl den enskilde som med anhöriga, utförare av den beslutade insatsen, andra myndigheter och vårdgivare. Arbetet innefattar också dokumentation i verksamhetssystemet Treserva. Du kommer tillsammans med dina kollegor ha hand om kommunikationen med sjukvården via systemet Samsa. I tjänsten ingår även ett dagansvar (jour) dagtid enligt schema. Du föredrar även ärenden på individnämnden.


Kvalifikationer
Du som söker är utbildad socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du har goda kunskaper i aktuell lagstiftning LSS och SoL.
Det är meriterande om du har erfarenhet som handläggare av målgruppen med funktionsnedsättning, särskilt meriterande om erfarenheten avser arbete med barn.
Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, vilka uppfyller kraven för handläggning och dokumentation, rättssäkerhet och anpassat till brukarens förutsättningar.
Du tar ansvar, driver dina processer på ett strukturerat och planerat sätt samtidigt som du har förmåga att ställa om vid mer prioriterade uppgifter.
Du är stabil och kan behålla ditt lugn och din saklighet vid svåra situationer.
Du har en god samarbetsförmåga och lägger stor vikt vid att ge ett gott bemötande till såväl brukare som interna och externa samverkanspartners.
Som medarbetare har du tillgång till friskvårdsbidrag, kaffe och frukt och möjlighet att semesterväxla.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Eftersom arbetet kan innebära resor är det ett krav att du har körkort B.
Tillträde enligt överenskommelse.


ÖVRIGT
Lerums kommuns vision att bli Sveriges ledande miljökommun år 2025 och dess ledord hållbarhet, kreativitet och inflytande genomsyrar kommunens arbete.

Inom kommunens verksamheter arbetar cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 41 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Kommunens medarbetare ska ha en god arbetsmiljö som främjar möjligheter att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Lerums kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via denna länk, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-01-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Lerums kommun, Myndighet - Funktionshinder och beroende

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1084366".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lerums kommun (org.nr 212000-1447)

Arbetsplats
Lerums kommun, Myndighet - Funktionshinder och beroende

Kontakt
Enhetschef
Emma Henriksson
emma.henriksson@lerum.se
0302-52 17 56

Jobbnummer
6265531

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Myndighet - Funktionshinder och beroende

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Myndighet - Funktionshinder och beroende: