Socialsekreterare

Smedjebackens kommun / Socialsekreterarjobb / Smedjebacken
2021-08-30
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare" (publicerad 2024-12-03) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Smedjebacken, Ludvika, Fagersta, Norberg, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Smedjebackens kommun i Smedjebacken, Ludvika eller i hela Sverige

Smedjebacken är en trevlig kommun i södra Dalarna, med bra kombination av trivsamt småstadsliv, storslagen natur, aktivt föreningsliv, ett rikt kulturliv och starten för Strömsholms kanal. En tillväxtkommun med små och stora företag med goda förutsättningar då vi ligger i ett strategiskt bra läge mellan Västerås och Falun/Borlänge. Sedan länge arbetar vi med en ekologisk inriktning. Smedjebacken är närhet, vatten och utveckling, en kommun för alla.



Välkommen till Smedjebackens kommun!
Vi är en kommun som med god och stabil ekonomi som grund och med invånarna i fokus arbetar aktivt med utveckling där målet är bästa möjliga verksamhet. Som arbetsgivare är vår styrka prestigelöshet, dialog och korta beslutsvägar. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan leva upp till vår värdegrund där välkomnande, engagemang, trygghet och framtidstro är våra ledord.

Individ och familjeomsorg

Barn och familjeenheten består av 7 socialsekreterare där funktionerna mottagning, utredning, uppföljning av insats samt familjehem och familjerätt ingår. Det finns ett nära samarbete med kommunens öppenvård, men också med utredare på försörjningsstöd och missbruk. Vi är en liten kommun och ett litet socialkontor. Vi hjälper varandra och man hjälps åt med arbetsuppgifter vid behov.
Barn och familjeenhetens socialsekreterare arbetar med barn och ungdomar från 0 år upp till 21 år gällande myndighetsutövning utifrån socialtjänstlagen SoL, lagen om vård med särskilda bestämmelser om vård av unga LVU och lagen om unga lagöverträdare LuL. Enheten utreder även familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner samt handlägger familjerättsliga ärenden.

Publiceringsdatum
2021-08-30

Dina arbetsuppgifter
Arbetsuppgifter
I rollen som socialsekreterare kommer du att bedöma, utreda och följa upp beviljade insatser enligt SoL och LVU. Utredningarna som du genomför utgår från BBIC (barnets behov i centrum). Ditt uppdrag är att ta reda på hur det ser ut i barnets liv idag och om barnets behov av goda uppväxtvillkor tillgodoses. Genom skydds- och riskfaktorer identifierar du vad barnet och ungdomen behöver för stöd från socialtjänsten. I tjänsten ingår det att ha ett nära samarbete med viktiga personer i barnets nätverk med fokus på att säkerställa att barnet får en god och trygg tillvaro. Du har även kontakt och samordnar olika nätverk kring barnet, exempelvis skola och BUP. I tjänsten ingår även att vara insatt i enhetens mottagningsfunktion.

Även andra arbetsuppgifter kan förekomma och arbetets innehåll och förutsättningar kan komma och att förändras över tiden.

Kvalifikationer
Kvalifikationer
För att vara aktuell för tjänsten har du en socionomexamen samt kunskaper i SoL och LVU. Om du tidigare har arbetat med socialt arbete eller myndighetsutövning ser vi det som positivt, men det är inte ett krav. I rollen ingår att skriva utredningar och hålla i samtal vilket gör att du behöver ha god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Då det förekommer resor i tjänsten är B-körkort ett krav.

Provanställning sex månader kommer att tillämpas.

För denna tjänst kommer det att bli aktuellt med uppvisande av utdrag ur belastningsregistret.

Vi kommer att intervjua fortlöpande.

Dina personliga egenskaper
För att trivas i rollen som socialsekreterare tror vi att du har ett starkt engagemang och ett intresse för socialt arbete. Du har mod att göra skillnad för utsatta människor i samhället och en av dina styrkor är att bygga relationer och att samarbeta.

Vi erbjuder
Vi vill erbjuda dig en trevlig arbetsplats med fokus på arbetsmiljön för dig och dina medarbetare, vilket även innebär rökfri arbetstid. Eftersom vi tror på dialog i vår kommun erbjuder vi dessutom en dialogutbildning till alla nya tillsvidareanställda. Vi vill ha frisk och aktiv personal och vi hoppas att vårt friskvårdsbidrag bidrar till detta samt vår personalförening, Smeden. Att åka kollektivt är bra för miljön och därför kan du som medarbetare få köpa busskort till rabatterat pris, tillsammans kan vi göra skillnad. Att förvalta det vi värnar om ser vi som självklart och vi är stolta över vårt finska förvaltningsområde där du som finsktalande får mer än gärna stärka upp med din kunskap. Vi erbjuder dig en arbetsgivare som tror på sina medarbetare.

Vi undanber oss vänligt men bestämt all kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringsprocessen.
Läs mer om oss på smedjebacken.se och hur vi hantera dina personuppgifter enligt GDPR.
All rekrytering sker digitalt och via vår externa länk till rekryteringssystemet Webcruiter.
Vid problem av registerting av CV var god kontakta Webcruiter support.

Kontaktinformation
Sandra Ahlbin, Enhetschef, 0240-660 256

Sofia Fahgén, SSR , 0240-66 02 52

Maria Högstedt, Vision, 0240-66 00 91

Arbetsplats
Vasagatan 14

777 30 Smedjebacken

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidare.

Ersättning

Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-09-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Smedjebackens kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4423505312".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Smedjebackens kommun (org.nr 212000-2205), http://www.smedjebacken.se

Jobbnummer
5928676

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Smedjebackens kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Smedjebackens kommun: