Socialsekreterare

Falu kommun / Socialsekreterarjobb / Falun
2020-08-25
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare" (publicerad 2024-09-26) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Hofors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Falu kommun i Falun, Borlänge eller i hela Sverige

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar "Balans i livet". Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena - hur människor mår, blir bemötta och kan växa - eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Vill du vara med och forma morgondagens Falun, där individen står i centrum? Vi söker just nu socialsekreterare till vår försörjningsenhet på Socialförvaltningen och vi söker dig som har en positiv attityd och vill bidra till verksamhetens utveckling.

Socialförvaltningen i Falu kommun är organiserad i Vuxen, LSS och Barn och familjesektionen. Övergripande finns en stab som delvis är organiserad i en administrativ enhet och delvis direkt underställd Förvaltningschef. På förvaltningen arbetar ungefär 650 medarbetare. Försörjningsenheten är organiserad under vuxensektionen.

Försörjningsenheten arbetar utifrån Socialtjänstlagen att utreda rätten till bistånd. All handläggning genomsyras av rättssäkerhet och med ett respektfullt förhållningssätt arbetar försörjningsenheten med målsättning att individer ska nå ut i självförsörjning.

Att arbeta som socialsekreterare på försörjningsenheten ger dig möjlighet till utveckling och en möjlighet att bredda din kompetens. Arbetet ger en aktuell och bred kunskap om samhällets övriga stödsystem och du får möjlighet att samarbeta med viktiga samarbetspartners såsom Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, sjukvården.

Vi som arbetar med ekonomiskt bistånd och övrigt stöd till vuxna är organiserade i två enheter. På enheten för försörjning arbetar en enhetschef, en biträdande enhetschef, två teamledare som har lång och gedigen erfarenhet av socialt arbete och vägleder handläggarna vid behov. Vi har ett mottagningsteam, två team som arbetar med vuxna, ett team som arbetar med unga vuxna 18-24 år och ett integrationsteam samt ett team som arbetar med bostadsfrågor. Med närmare 30 medarbetare är vi ett stort gäng med mycket kunskap och engagemang och många har lång erfarenhet av socialt arbete.

Publiceringsdatum
2020-08-25

Dina arbetsuppgifter
Som socialsekreterare hos oss ingår du i något av teamen där du arbetar med de olika delarna av handläggningen, dels den sociala utredningen och planering för individen och dels den ekonomiska utredningen. Vi sätter kommuninvånarna i fokus och försöker alltid skapa en bra allians. Arbetet innefattar utredning och handläggning av ekonomiskt bistånd samt socialt motivations och förändringsarbete.

I din roll ingår även ett nära samarbete med både interna och externa samarbetspartners så som bland annat kommunens verksamhet Vuxenslussen som erbjuder arbetsmarknadsinsatser.

Tillräckliga kvalifikationer
• Socionomexamen eller annan beteendevetenskaplig utbildning inklusive socialrätt som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig.

• Goda kunskaper i svenska, både tal och skrift då arbetet innebär mycket dokumentation samt muntlig kommunikation.

• Goda kunskaper om socialförsäkringssystemet.

• Grundläggande datakunskaper.

Dina personliga egenskaper
Vi ser att du:

• är serviceinriktad, trygg, empatisk, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Det är viktigt att kunna möta människor med värdighet, respekt och kvalitet trots ett högt tempo med höga krav på dokumentation och rättssäkerhet.

• är strukturerad, organiserar och prioriterar aktiviteter effektivt samt sätter upp och håller deadlines. Är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard samt mån om att leva upp till dessa.

• har god samarbetsförmåga, lätt att bygga förtroendefulla relationer, är lyhörd och kan lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Du är ansvarstagande både för egen del och för helheten.

Utöver detta så söker vi dig som är utvecklingsbar, kunskapssökande och självgående samt har en god bedömningsförmåga. Du är pedagogisk i ditt förhållningssätt och har förmågan att på ett gott sätt uttrycka dig verbalt.

Meriterande kvalifikationer
• Erfarenhet av myndighetsutövning, gärna med ekonomiskt bistånd.

• B-körkort

Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning med tillträde efter överenskommelse. I Falun erbjuds alla heltid med möjlighet till deltid.

Kopior på betyg lämnas i samband med intervju.

UPPLYSNINGAR

Biträdande enhetschef Camilla Arcari, 023-82466

FACKLIGA FÖRETRÄDARE

Vision Christina Johansson, tel: 023-82110
SSR Jan Nyberg, tel: 023-82167

Kontaktinformation
Pierre Lindvall, Enhetschef

Arbetsplats
Myntgatan 45

791 60 Falun

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidare.

Ersättning

Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-09-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Falu kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4274168083".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Falu kommun (org.nr 212000-2221), http://www.falun.se/

Jobbnummer
5331962

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Falu kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Falu kommun: