Socialsekreterare

Falu kommun / Administratörsjobb / Falun
2019-05-21
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare" (publicerad 2023-10-02) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Hofors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Falu kommun i Falun, Borlänge eller i hela Sverige

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar "Balans i livet". Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena - hur människor mår, blir bemötta och kan växa - eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Vill du vara med och forma morgondagens Falun, där individen står i centrum? Vi söker just nu socialsekreterare till vår försörjningsenhet på Socialförvaltningen! Vi söker dig som har en positiv
attityd och vill bidra till verksamhetens utveckling.

Socialförvaltningen i Falu kommun är organiserad i Vuxen-, LSS- och Barn- och familjesektionen. Övergripande finns
en stab som delvis är organiserad i en administrativ enhet och delvis direkt
underställd förvaltningschef. På förvaltningen arbetar cirka 650
medarbetare. Försörjningsenheten är organiserad under vuxensektionen. Försörjningsenheten
arbetar med att utifrån Socialtjänstlagen utreda rätten till bistånd. All
handläggning genomsyras av rättssäkerhet och med ett respektfullt
förhållningssätt arbetar försörjningsenheten med målsättning att individer ska
nå ut i självförsörjning.

Att arbeta som socialsekreterare på försörjningsenheten ger dig möjlighet till utveckling och en möjlighet att
bredda din kompetens. Arbetet ger en aktuell och bred kunskap om
samhällets övriga stödsystem och du får möjligheten att samarbeta med viktiga
samarbetspartners i ditt uppdrag såsom Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan
samt sjukvården. Vi som arbetar med ekonomiskt bistånd och övrigt stöd till vuxna är organiserade i två enheter. På respektive enhet
finns en enhetschef och en metodhandledare. Våra metodhandledare har lång
erfarenhet, stor kunskap, bred kompetens och vägleder socialsekreterarna i
ärendefrågor vid behov. Vi har ett mottagningsteam, tre team som arbetar med
vuxna, ett team som arbetar med ungdomar mellan 18 till 24 år och ett
integrationsteam. Ytterligare ett team arbetar med bostadsfrågor.

Med närmare 30
medarbetare är vi ett stort gäng med mycket kunskap och engagemang och många av
oss har lång erfarenhet av arbete inom socialtjänsten.

Välkommen med din ansökan!

Publiceringsdatum
2019-05-21

Dina arbetsuppgifter
Som socialsekreterare hos oss ingår du i ett av teamen där du arbetar med de olika delarna i handläggningen - dels den
sociala utredningen och planering för individen och dels den ekonomiska
utredningen. Vi sätter kommuninvånaren i fokus och försöker alltid skapa en bra allians. Arbetet innefattar utredning och
handläggning av ekonomiskt bistånd samt socialt motivations- och
förändringsarbete. I kartläggningsarbete använder vi oss av instrument-x. I din
roll ingår även ett nära samarbete med både interna och externa
samarbetspartners så som bland annat kommunens verksamhet Vuxenslussen vilken erbjuder
arbetsmarknadsinsatser.

Kvalifikationer
Vi söker dig med avslutad socionomutbildning eller annan beteendevetenskaplig utbildning som av
arbetsgivare bedöms som likvärdig med godkända kurser där socialrätt ingår.
Arbetet innebär mycket dokumentation samt skriftlig och muntlig kommunikation
vilket kräver att du är välformulerad i både tal och skrift. I övrigt krävs
grundläggande datakunskaper och kunskaper om socialförsäkringssystemet.

Dina personliga egenskaper
För att trivas hos oss är du intresserad av att jobba med människor och att du bemöter andra med respekt. Som person söker
vi dig som är införstådd med att det i arbetet ofta uppstår situationer som
inte kan hanteras på rutin och att du kan förhålla dig till att omständigheter
förändras.

Vi ser att du:
• är serviceinriktad: trygg, empatisk, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och
förmåga att stödja till utveckling. Det är viktigt att kunna möta människor med
värdighet, respekt och kvalitet trots ett högt tempo med höga krav på
dokumentation och rättssäkerhet.

• är strukturerad: organiserar och prioriterar aktiviteter effektivt samt sätter upp och håller deadlines. Är
noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard samt mån om att leva upp
till dessa.

• har god samarbetsförmåga - lätt att bygga förtroendefulla relationer, är lyhörd och löser konflikter på ett
konstruktivt sätt. Du är ansvarstagande både för egen del och för helheten.

Utöver detta söker vi dig som är utvecklingsbenägen, kunskapssökande och självgående samt har en god
bedömningsförmåga. Du är pedagogisk i ditt förhållningssätt och har förmågan
att på ett gott sätt uttrycka dig verbalt.

Meriterande kvalifikationer

• Erfarenhet av socialt arbete
• Erfarenhet av arbete med ekonomiskt bistånd eller myndighetsutövning enligt SoL

Vi erbjuder
Socialförvaltningens värdegrund

"Ibland regnar det och då behöver vi skydd av ett paraply. Men så kommer solen fram igen och då klarar vi oss utan paraply." Så ska vi på socialförvaltningen arbeta - som ett paraply.
Vi finns här när faluborna behöver oss. Vi bemöter dem lika respektfullt som vi bemöter varandra. Vi utgår från människors lika värde och ett respektfullt bemötande. Vi inser vikten av allas delaktighet, vilket syns i vårt engagemang. Vi har alltid barnens bästa i fokus.

Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning med tillträde efter överenskommelse. I Falu kommun erbjuder vi heltid till alla, med möjlighet till deltid. Intervjuer kommer under rekryteringsprocessen att ske löpande. Kopior på betyg lämnas i samband med intervju.

Upplysningar
Enhetschef: Jenny Jensen 023-879 19

Enhetschef: Eva Hedell 023-829 65

Fackliga företrädare
SSR: Jan Nyberg, 023-821 67

Vision: Christina Johansson, 023-821 10

Kontaktinformation
Jenny Jensen, Enhetschef

Arbetsplats
Stadshuset

79171 Falun

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidare.

Ersättning

Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-06-04
Ange följande referens när du ansöker: 4042253136
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jenny Jensen

Företag
Falu kommun

Adress
Falu kommun
79183
79171 Falun

Kontorsadress
Stadshuset, 79171 Falun

Jobbnummer
4801055

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Falu kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Falu kommun: