Socialsekreterare - försörjningsstöd och boendefrågor

Sjöbo kommun, Myndighetsenheten / Administratörsjobb / Sjöbo
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sjöbo, Tomelilla, Skurup, Hörby, Ystad eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sjöbo kommun, Myndighetsenheten i Sjöbo

Socialtjänsten i Sjöbo kommun tillhör Familjeförvaltningen och består av Myndighetsenheten, Råd- och Stödenheten och Arbete- och Integration. Inom Myndighetsenheten arbetar både socialsekreterare för barn- och unga samt socialsekreterare för vuxna. På Myndighetsenheten arbetar vi med myndighetsutövning såsom beslutande om bistånd i form av försörjningsstöd, missbruksbehandling och familjeinriktade insatser enligt SoL och LVU.
Denna tjänst är belägen inom Myndighetsenhetens vuxenenhet och innebär arbete om 100 % med försörjningsstöd och boendefrågor. Arbetsgruppen består av socialsekreterare, gruppledare samt budget- och skuldrådgivare.
Vi är ett glatt gäng som trivs med varandra och våra arbetsuppgifter. Just nu söker vi fler kollegor - kanske är du den vi söker?

Vi söker dig som har erfarenhet, är flexibel och ser detta som en utmaning.


Publiceringsdatum
2017-05-12

Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare för försörjningsstöd utreder och bedömer du rätten till ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen. Du utreder även rätten till bistånd i form av boende samt akuta insatser vid våld i en nära relation. En viktig del i ditt arbete är att följa upp pågående insatser och arbeta tillsammans med samverkande myndigheter som t ex Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och sjukvården. Vi tror på individens egen förmåga och arbetar för att den enskilde ska nå en egen försörjning.
Regelbundna samrådsmöten och ärendegenomgångar har lett till att gruppen är trygg med varandra och har högt i tak. Gruppen har arbetat länge tillsammans och det finns en god sammanhållning och en stor kompetens men samtidigt utrymme för nya tankesätt och idéer.
Vi erbjuder ett omväxlande och utvecklande arbete och vill att du är med och vidareutvecklar metoder kring arbetet med försörjningsstöd. Vi i Sjöbo vill vara moderna och strävar efter ständig förbättring och utveckling. Som ett exempel påbörjar vi införandet av digitalisering av ansökningsförfarandet, i syfte att öka vår tillgänglighet för den enskilde.

Myndighetsenheten har ett nära samarbete med Socialtjänstens öppenvård och den nyinrättade arbetsmarknadsenheten Arbete- och Integration. Inom enheten arbetar vi även förebyggande mot bostadslöshet och överskuldsättning. Våra kollegor som arbetar med utredning för barn och unga är stationerade i samma korridor, vilket underlättar vårt samarbete i gemensamma ärenden.

I syfte att möjliggöra en trygg start för dig som nyanställd sker introduktionen enligt en strukturerad introduktionsplan med regelbunden uppföljning. Extern handledning av utbildad psykoterapeut sker månadsvis i arbetsgruppen. Det ges även möjlighet att upprätta en individuell kompetensutvecklingsplan för att säkerställa att du som socialsekreterare får tillgång till löpande utbildningar, kurser och annan önskvärd kompetensutveckling. Vi vill att Socialtjänsten i Sjöbo kommun ska vara en utvecklande arbetsplats där man vill stanna!
Sjöbo kommun erbjuder ett generöst årligt friskvårdsbidrag om 2500 kr och möjlighet till 1 timmes friskvård på arbetstid varje vecka.
Vi kan även erbjuda dig som vill möjlighet till fler extra lediga dagar i utbyte mot ett löneavdrag motsvarande semesterdagstillägget.


Kvalifikationer
Du har en socionomexamen och är förtrogen med gällande lagstiftning.

Erfarenhet av myndighetsarbete inom socialtjänsten med att handlägga ekonomiskt bistånd är önskvärt. Utbildning i MI och FREDA samt erfarenhet av att ha arbetat i verksamhetssystemet Procapita är en fördel.
Vi förutsätter att du har goda kunskaper om samhällets stödsystem.

Arbetet har emellanåt ett högt tempo och det förutsätter att du är strukturerad och har en förmåga att fullfölja arbetsuppgifter. Du har en vana av att uttrycka dig både i tal och i skrift. Vi vill att du är nyfiken och kreativ i ditt arbete och att du har förmåga att sortera och prioritera vad som behöver göras både kortsiktigt och långsiktigt.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Körkort *B**** är ett krav.

Urval och intervjuer sker löpande, så skicka in din ansökan snarast!

ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Sjöbo kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.
Sjöbo är en expansiv kommun mitt i södra Skåne. Här bor 18 700 invånare som har nära till den omväxlande naturen och många olika boendeformer att välja på.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde 1 aug- 2017 el enligt överenskommelse. .

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-05-28
Ange följande referens när du ansöker: 72/17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Carina Malmborg Olsson 0416-27393
Karin Lindén 0416-27003
Petra West-Stenkvist 0416-273 01

Företag
Sjöbo kommun, Myndighetsenheten

Adress
Sjöbo kommun, Myndighetsenheten
Sjöbo kommun
27580 SJÖBO

Kontorsadress
27580

Jobbnummer
3493495

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sjöbo kommun, Myndighetsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sjöbo kommun, Myndighetsenheten: