Socialsekreterare - ekonomiskt bistånd
Torsås Kommun, Socialförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Torsås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Torsås,
Mörbylånga,
Karlskrona,
Kalmar,
Emmaboda eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Torsås Kommun, Socialförvaltningen i Torsås Torsås kommun - en kommun med närhet och livskvalité i södra Kalmar län. Kommunen, med ca 7 000 invånare, kan beskrivas som ett Sverige i miniatyr. Här finns havet, kusten, stränderna, slättlandet, sjöarna och skogarna. Näringslivet domineras av tillverkningsindustrin men har också en stor potential inom besöksnäring och andra områden. Här kan vi erbjuda en hög livskvalitet med närhet och stor trygghet för invånare och besökare. Torsås kommun har fem förvaltningar och två helägda bolag.
I Torsås kommun vågar vi hitta på nya lösningar, tänka stora tankar och komma med spännande idéer. För att lyckas jobbar vi nära varandra. Vi samarbetar mot ett gemensamt mål; att ge alla som bor här de bästa förutsättningarna för ett gott liv. Att vi har nära till varandra märks genom att vi tar tillvara på varandras styrkor. Att förvaltningar och verksamheter arbetar nära varandra gör också att det aldrig är långt mellan medarbetare och chef, vilket i sin tur leder till att vi har korta beslutsvägar och får mycket gjort.
Torsås kommuns värdegrund bygger på orden Delaktighet, Utveckling, Tydlighet och Trygghet. Ett förhållningssätt som varje medarbetare och förtroendevald visar i det dagliga arbetet och i möte med medborgare och kunder.
Ekonomiskt bistånd tillhör verksamhetsområde Individ och familjeomsorg, IFO, som innefattar Arbetslivscentrum, Öppenvård, tidiga insatser och boendestöd. Vi jobbar processorienterat tillsammans där alla ingår i en processgrupp som består av ett tvärprofessionellt team.
Publiceringsdatum2024-04-12ArbetsuppgifterUppdraget innebär myndighetsutövning avseende personer 18 år och äldre. Du ger dels stöd till den enskilde att komma till rätta med sina försörjningsproblem och dels prövar du den enskildes rätt till ekonomiskt stöd under tiden. Du arbetar motiverande med mål att stödja personer till varaktig egenförsörjning. Som handläggare på ekonomiskt bistånd samverkar du aktivt i olika team med individen i fokus.
I det dagliga arbetet utgår vi ifrån kunskap, beprövad erfarenhet samt den enskildes specifika situation. Vi tar även hänsyn till aktuell lagstiftning, riktlinjer och rutiner samt fattar beslut enligt gällande delegationsordning. Systematisk och kontinuerlig dokumentation samt akthantering är en naturlig del av uppdraget. En viktig del i arbetet är att upprätthålla ett gott samarbete med interna och externa parter.
Tjänsten innefattar i huvudsak ekonomiskt bistånd men i den lilla kommunen kan andra arbetsuppgifter inom verksamhetsområdet förekomma, här hjälper vi till utifrån kunskap och erfarenhet där vi behövs. I tjänsten ingår även att hålla sig uppdaterad kring de arbetsområden du arbetar med och att aktivt delta i att utveckla våra gemensamt överenskomna arbetssätt.
Vi erbjuder:
• Mentor som introducerar dig som är ny på jobbet
• Ärendehandledning
• Stor möjlighet att påverka och arbeta utvecklingsinriktat
• Förmånen att arbeta tillsammans med andra som har ett brinnande engagemang för arbetet och den enskildes stegvisa förflyttning till sysselsättning
• Möjlighet till flexibla arbetsformer, vilket innebär att det kan finnas möjlighet att jobba hemifrån om verksamhetens behov möjliggör det
• Stor möjlighet till delaktighet i planering, utvärdering, analys och utvecklingsarbete
Vi tillämpar löpande urval och intervjuer sker fortlöpande under ansökningstiden.
KvalifikationerVi söker dig som har:
Socionomexamen eller annan högskoleutbildning (som arbetsgivaren bedömer är likvärdig). Kunskap och erfarenhet av myndighetshandläggning och av att möta människor i utsatthet. B-körkort ett krav.
Det är meriterande om du har dokumenterade kunskaper och erfarenheter inom:
• Lifecare
• FREDA-kortfrågor
• MI
Vi förväntar oss att du:
• känner ett stort engagemang och ansvar för uppdraget och har en positiv inställning till varje människas förmåga att förändra sin situation
• är strukturerad
• har ett helhetstänk med individen i fokus
• har förmåga att anpassa dig till förändringar och olika förutsättningar
• trivs med att arbeta såväl självständigt som i nära samarbete med andra
• kan uttrycka samt förmedla dig väl i både tal och skrift
• har lätt att skapa goda relationer
• har ett coachande förhållningssätt
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)
Varmt välkommen med din ansökan!
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-04-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1288724".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Torsås kommun (org.nr 212000-0696)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Torsås kommun, Socialförvaltningen
Kontakt Verksamhetschef, IFO
Jill Oliver
jill.oliver@torsas.se 010-35 33 650 Jobbnummer 8606649
Observera att sista ansökningsdag har passerat.