Socialchef till Vingåkers kommun

AxÖ Consulting AB / Administratörsjobb / Vingåker
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Vingåker, Katrineholm, Finspång, Arboga, Flen eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos AxÖ Consulting AB i Vingåker, Finspång, Arboga, Kumla, Kungsör eller i hela Sverige

I Vingåkersbygden har vi nära till varandra, naturen och ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter året om.

Här finns rika kulturmiljöer, goda kommunikationer från närliggande städer och landets största outlet för märkeskläder. Vingåkers kommun utvecklar bygden och den offentliga servicen för framtiden.

"Under mina år som socialchef har jag ofta fått frågan: varför är det så bra att jobba i Vingåker? För mig har det handlat om stolthet över alla medarbetare och glädjen i den gemenskap som vi skapat, i och utanför förvaltningen. Hos oss finns en mix av allt det bästa och vi har väldigt roligt tillsammans. Nu lämnar jag med varm hand över uppdraget som socialchef till dig som vill utvecklas tillsammans med hela Vingåkersbygden." Dag Wallströmer, socialchef Vingåkers kommun.

På grund av stundande pensionsavgång söker Vingåkers kommun en efterträdande socialchef till socialförvaltningen. Här får du en mycket viktig roll inom kommunen där du leder arbetet framåt med fokus på en välmående förvaltning och en ekonomi i balans.

Då nuvarande socialchefens pensionsavgång är planerad till våren 2024, finns möjlighet för ett kvalitativt kunskapsöverförande i introduktionen.

Varför Vingåkers kommun?
Vingåker är en liten kommun med 8 900 invånare, beläget i utkanten av Sörmlands län. Inom socialförvaltningen arbetar erfarna kollegor sida vid sida för att efterleva politikens beslut och medborgarnas önskemål. För ett framgångsrikt arbete utbyts dagligen erfarenheter mellan olika expertområden och arbetet präglas av stor gemenskap och glädje.

Grundläggande för alla yrken inom kommunen är att ge invånarna god service och för det behövs medarbetare som trivs med sitt arbete och mår bra. Alla medarbetare inom Vingåkers kommun erbjuds därför möjligheter till såväl friskvård som kompetensutveckling.

För att du ska lyckas i rollen som förvaltningschef erbjuds du ett centralt ledningsstöd.

Publiceringsdatum
2023-10-19

Dina arbetsuppgifter
Socialförvaltningen innefattar olika verksamheter och spänner över flera lagstiftningar såsom SOL, LSS och HSL. Förvaltningen ansvarar för äldreomsorg, funktionshinderomsorg, kommunal hälso-och sjukvård, integration samt individ- och familjeomsorg. Inom förvaltningen arbetar idag cirka 350 medarbetare - alla med en viktig roll för förvaltningens fortsatta framgång och utveckling.

Som socialchef leder du socialförvaltningen inom Vingåkers kommun där fokus ligger på att uppnå verkningsfulla och hållbara resultat för hela förvaltningen, men också för kommunen i stort. I rollen som Socialchef ansvarar du för 40% av kommunens totala budget.

Exempel på arbetsuppgifter:

- Personalansvar för tre områdeschefer.
- Budgetansvar för förvaltningen.
- Ledningsgruppsansvar för ledningsgrupp inom socialförvaltningen.
- Samarbete med politik, tjänstepersoner och fackliga förtroendevalda inom kommun.
- Leda, inspirera och främja en kultur av kontinuerlig utveckling och förbättring.
- Ansvar för fortsatt demografisk utveckling.
- Samverka med politiska ledningen och rapportera till kommundirektören.
- Strategisk planering samt fokus på en ekonomi i balans.
- Ledningsstöd.
- Deltagande i kompetensutmaningen (ARUBA).

Som socialchef ingår du i kommundirektörens ledningsgrupp där du, tillsammans med övriga chefer, arbetar för kommunens övergripande strategiska frågor.

Ett arbete pågår där Vingåkers kommun, från år 2025, ska organisera och driva arbetsmarknads- och vuxenutbildningsfrågor i egen regi. Som socialchef kommer du vara delaktig i utvecklingsarbetet.

Kvalifikationer
Vi ser att du som söker har:

- Akademisk utbildning. Det är meriterande om du även har utbildning inom ekonomi.
- Dokumenterad erfarenhet av medarbetar-, budget-, resultat- och verksamhetsansvar.
- Erfarenhet från politisk styrd organisation.
- Erfarenhet av förvaltningens verksamheter.
- En djup förståelse för de utmaningar och möjligheter som den kommunala välfärden och organisationen står inför.

Det är meriterande om du har arbetat i en likvärdig roll i en politisk styrd organisation. Det är också ett plus om du har erfarenhet av indirekt ledarskap, dvs. att leda genom andra chefer. Vi välkomnar även erfarenhet från näringslivet och den konkurrensutsatta marknaden.

För att vara framgångsrik i rollen är du en stabil, trygg och kommunikativ lagspelare som ser helheten och fokuserar på verksamhetens styrkor. Du har erfarenhet av förvaltningens verksamheter från andra organisationer och är väl förtrogen med den nationella diskussionen om framgångsrika och resurseffektiva arbetssätt - både sådana som är etablerade idag och sådana som prövas eller utvecklas.

Du ser budgetansvar som en naturlig del av ditt uppdrag, har lätt för att skapa goda relationer och ser samarbete som en naturlig del av ditt ledarskap. Vidare har du förmågan att arbeta både strategiskt och operativt samt ser möjligheter där andra ser problem. Din förmåga att entusiasmera och ha ett lösningsorienterat förhållningssätt, tillsammans med ett utvecklande ledarskap, är en förutsättning för att lyckas i uppdraget.

Om Vingåkers kommun
Vingåker har det mindre samhällets alla fördelar och det är nära mellan kommunen, invånarna, företagarna och föreningslivet. Även inom organisationen är det nära mellan tjänstemän och den politiska ledningen, vilket gör det enkelt att se helheten och fatta beslut utifrån den.

Information och intresseanmälan
I den här rekryteringen har Vingåkers kommun valt att samarbeta med AxÖ Consulting. Vid frågor eller funderingar kopplat till rekryteringsprocessen eller tjänsten är du varmt välkommen att höra av dig till rekryteringskonsult:

Anneli Wallin:

- anneli.wallin@axoconsulting.se
- 072-398 02 77

Alla intresseanmälningar behandlas konfidentiellt. Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att säkerhetskontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen.

Varmt välkommen med din intresseanmälan senast den 12 november 2023.

Kanske vet du någon som skulle passa för uppdraget? Tipsa dem gärna om tjänsten!

AxÖ Consulting AB har lång och gedigen erfarenhet från rekryterings- och konsultbranschen och har arbetat med såväl privat marknad som inom offentlig sektor. För mer information och ansökan besök www.axoconsulting.se. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via brev eller e-post.
Varmt välkommen med din ansökan.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-11-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/273".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
AxÖ Consulting AB (org.nr 559099-7531)

Arbetsplats
AxÖ Consulting

Kontakt
Anneli Wallin
0723980277

Jobbnummer
8201871

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från AxÖ Consulting AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos AxÖ Consulting AB: