Skolsocionom

Stockholms kommun / Kuratorjobb / Stockholm
2019-11-06
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den aktuella platsannonsen "Skolsocionom" (sökbar t.o.m. 2024-06-14) ⬅️


Visa alla kuratorjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Upplands Väsby, Värmdö eller i hela Sverige

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Arbetsplatsbeskrivning
"Vi vet vad vi kan, vart vi är på väg och hur vi tar oss dit"

Vi söker dig som vill vara med och utveckla vår skola! Vi söker dig som vill vara med och utveckla skolans rastverksamhet och arbeta med elevernas skolvardag där du vägleder dem i det sociala samspelet.

Hos oss får du möjlighet att arbeta med engagerade och kompetenta kollegor. Du får möta och stödja våra kreativa elever och vara med att skapa Stockholms framtida arbetskraft. Hökarängsskolan omfattar årskurserna 1-9 och förskoleklass samt fritidshem, fritidsklubb och grundsärskola. Verksamheten omfattar cirka 630 elever. Skolans profiler är basket, idrott, musik samt bild&form. Hökarängsskolan ska vara en skola för var och en och för alla: Våra elever får utveckla sitt lärande och sina förmågor för att växa till självständiga individer som vågar ta för sig och tro på sig själva. Det är viktigt för oss att varje elev får den utmaning och den studiero som krävs för att utvecklas så långt som möjligt. Vi vill att våra elever ska trivas och lämna vår skola väl rustade för framtiden.

På Hökarängsskolan är personalen engagerad och har höga förväntningar på varandra, sig själva och eleverna. Vi erbjuder dig ett roligt och inspirerande arbete i en trivsam skola. Det kollegiala lärandet är prioriterat, därför träffas arbetslagen i pedagogiska utvecklingsmöten varje vecka med fokus på att alla elever ska utvecklas maximalt genom kreativa lärprocesser. Skolan arbetar utifrån forskningsbaserad metoder bland annat utifrån Challenging Learning.

Hökarängsskolan är en nyrenoverad 1950-talsskola med stor fina lokaler. Skolan har en stor ljushall innanför entrén, i hjärtat av skolan. Runt ljushallen finns elevhälsans lokaler, expedition, personalrum, vaktmästeri och lärsalar. Ljushallen fungerar som samlingssal och rasthall. Vi söker nu dig, som vill arbeta med elever i mellanstadiet och högstadiet.

Läs mer om vår skola på www.hokarangsskolan.stockholm.se

Publiceringsdatum
2019-11-06

Dina arbetsuppgifter
Vi söker dig, som vill arbeta med barn och ungdomar i deras skolvardag och som kan vägleda eleverna i det sociala samspelet. Vi söker dig som vill utveckla och leda meningsfulla och engagerande rastaktiviteter för elever i mellanstadiet och högstadiet.

Vi söker dig med inriktning på coaching och motiverande samtal. Ditt uppdrag på Hökarängsskolan blir att skapa en varm miljö och att tillsammans med skolkuratorerna och övrig personal, tidigt identifiera elever i behov av stöd, vägleda i det sociala samspelet, genomföra kartläggningar och behovsanalyser för att stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål. Ditt uppdrag är också att utveckla och leda meningsfulla och engagerande rastaktiviteter för högstadieelever samt aktiviteter för att skapa nya mål- och framtidsbilder.

I arbetsuppgifterna ingår även:
• stöd för enskilda elever och grupper av elever på lektioner och raster
• stöd och motivationssamtal med enskild elev och med elevs vårdnadshavare
• arbete med elever i grupp i främjande och förebyggande syfte eller vid speciella problemsituationer
• främjande och förebyggande arbete på organisations-, grupp- och individnivå.
• samverkan inom skolan samt externt med fältassistenter, fritidsgårdarnas personal m.fl i skolans nätverk.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom och har socionomutbildning 140 p. Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta inom Socialtjänsten och inom skolan.

Vi önskar att du:
• är projektinriktad och målfokuserad och har förmåga att starta, genomföra och följa upp nya aktiviteter
• har ett engagerat, motiverande och aktivt arbetssätt för att hjälpa eleverna att nå sina mål
• har god förmåga att skapa kontakt och allians
• har god förmåga att dokumentera, administrera och strukturera.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Snarast möjligt Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-11-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Stockholms kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2019/6467".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen

Jobbnummer
4942433

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: