Skolkurator till Hökarängsskolan, åk 6-9

Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen / Grundskollärarjobb / Stockholm
2017-05-14
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Skolkurator till Hökarängsskolan, åk 6-9" (publicerad 2017-06-10) ⬅️


Visa alla grundskollärarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen i Stockholm

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och knappt 30 gymnasieskolor med olika inriktningar.

Hos oss hittar du nya utmaningar utan att behöva byta arbetsgivare. Med Stockholms stad som arbetsgivare gör skickliga lärare skillnad på riktigt.

I våra skolor ska varje elev få möjlighet att nå toppen av sin potential. För att nå dit behöver vi de absolut bästa lärarna. Därför ska alla våra lärare:

- Ta ansvar för och ha insikt om elevernas resultat, vilket innebär att vara lyhörd för varje elevs förutsättningar och behov.
- Ha höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas.
- Fånga och stimulera elevernas nyfikenhet, intresse och lärande.
- Ta ansvar för relevant kompetensutveckling för att utvecklas och växa i professionen.

Arbetsplatsbeskrivning

Hökarängsskolan omfattar årskurserna 1-9 och förskoleklass samt fritidshem, fritidsklubb och grundsärskola. Verksamheten omfattar cirka 650 elever, varav högstadiet är treparallelligt åk 7-9 med cirka 250 elever. I Hökarängsskolans skolpliktsområde finns flera ungdomsboenden för ensamkommande barn och skolan tar emot elever från olika delar av världen under läsåret. Skolans profiler är basket, idrott, musik samt bild&form.

Hökarängsskolan ska vara en skola för var och en och för alla: Varje elev ska vara i goda lärprocesser, trivas och må bra här och nu och lämna skolan med goda resultat och väl rustad för framtiden. Personalen ska vara engagerad och ha höga förväntningar på varandra, sig själva och eleverna. Eleverna ska vara engagerade, delaktiga och ansvarstagande.

Skolan har tagit ytterligare steg i det kollegiala lärandet och alla lärare deltar i ett långsiktigt utvecklingsarbete - inklusive kompetensutveckling för all personal- i samarbete med Visible Learning Plus, Challenging Learning.

I skolenheten finns IT-pedagog och arbetet med IT-pedagogiska verktyg är i utveckling.

Hökarängsskolan har under tre år varit en av Stockholms stads fokusskolor, som på olika sätt arbetar för ytterligare ökad måluppfyllelse. Att vara fokusskola innebär en satsning på att hitta förbättringsmöjligheter i undervisningen, i skolans organisation, resursutnyttjande och kompetenssammansättning för att därefter genomföra förbättringarna. Alla elever ska nå målen och så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling.

Hela vårt högstadium åk 6-9 flyttar till höstterminsstart in i lokaler på Kvickensvägen. Här finns möjlighet att tillsammans med skolans elevhälsopersonal och lärare skapa nya rutiner och fortsätta utveckla verksamheten.

Läs mer om vår skola på www.hokarangsskolan.stockholm.se

Publiceringsdatum
2017-05-14

Dina arbetsuppgifter
Vi söker en skolkurator med social och psykosocial kompetens på individ-, grupp-, organisations- och samhällsnivå för att främja elevernas lärande och utveckling. Ditt uppdrag på Hökarängsskolan blir att tillsammans med övrig personal, tidigt identifiera elever i behov av stöd, genomföra kartläggningar och behovsanalyser för att stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål. Insatserna följs upp och utvärderas kontinuerligt. Trygghetsarbetet är centralt.

I arbetsuppgifterna ingår även:
• stöd för enskilda elever och grupper av elever på lektioner och raster
• stöd och motivationssamtal med enskilda elever och vårdnadshavare
• arbete med elever i grupp i främjande och förebyggande syfte eller vid speciella problemsituationer
• främjande och förebyggande arbete på organisations-, grupp- och individnivå
• samverkan med socialtjänst, ungdomsmottagning, psykiatri, polis etc.
• handledning/konsultation/samtalsstöd för enskilda lärare och arbetslag
• Dokumentation




Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom med bred kompetens och erfarenhet av arbete med barn och ungdomar, gärna i skola. Vi önskar att du:

• har god förmåga att skapa kontakt och allians
• är projektinriktad och målfokuserad och har förmåga att starta, genomföra och följa upp nya aktiviteter
• har ett engagerat, motiverande och aktivt arbetssätt för att hjälpa eleverna att nå sina mål
• har god förmåga att dokumentera, administrera och strukturera.

Erfarenhet krävs.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
100. Tillträde: 170808 tillsvidareanställning

Ersättning
månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-05-28
Ange följande referens när du ansöker: 2017/3452
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Charlotta Lindqvist 0850847557

Företag
Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen

Adress
Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen
Fagersjövägen 18
12358 Farsta

Kontorsadress
Fagersjövägen 18

Jobbnummer
3496837

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen: