Skattehandläggare med utredningsvana, Solna

Skatteverket / Juristjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.

Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

Dina arbetsuppgifter som skattehandläggare
innebär att söka och ge information samt utreda, analysera och besluta i olika skatteärenden. Du kommer att möta människor med olika behov, via telefon, skriftväxling och personliga besök.

I din roll som skattehandläggare på Företagsskattekontor 1 utreder du nya företag som vill registrera sig för moms och som arbetsgivare samt ansöka om godkännande för F-skatt. Din uppgift blir att bedöma om nya företag uppfyller de kriterier som krävs för att bli godkända för F-skatt samt få registreras för moms och som arbetsgivare. Vid en sådan utredning ingår att bedöma vilken typ av företag som avses samt om verksamheten kan anses utgöra en ekonomisk verksamhet. Du får även utreda om det finns brister som kan som medföra att företaget inte kan godkännas för F-skatt. Vidare utreds vilka verksamheter som omfattas av skatteplikt för mervärdesskatt samt även bedömning av omsättningsland för varor eller tjänster. Handläggningen ska ske skyndsamt där du som handläggare måste arbeta effektivt och rättssäkert och kunna växla mellan rutinartade ärenden och djupare utredningar.

För att vara framgångsrik krävs förmåga att se helheten kring företagets situation samt bred kompetens som innefattar kunskaper om företagsformer, regler för F-skatt, preliminär debitering, moms och arbetsgivaravgifter och sambanden mellan dessa. För att öka företagens möjligheter att göra rätt från början är det viktigt att i alla kontakter med företagarna möta de specifika behov de har av information om t ex komplicerad lagstiftning, elektroniska tjänster, vad våra begrepp står för och hur de fyller i anmälan.

Arbetsuppgifterna är varierande med mycket kontakt med företagare. Du har ett nära samarbete med engagerade kollegor där ni i ert arbete påverkar och gör skillnad.

På företagsskattekontor 1 är vi ca 200 medarbetare fördelat på elva sektioner.

Vi erbjuder dig en arbetsplats

• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som

• har examen om minst 120p/180hp inom företagsekonomi eller juridik
• har vilja och förmåga att möta människor och ge god service samt inge förtroende
• är strukturerad, ansvarstagande och noggrann
• är kreativ och utvecklingsorienterad
• är produktiv och stimuleras av att arbeta i ett högt tempo med uppställda mål
• kommunicerar enkelt och begripligt i tal och skrift
• har god förmåga att både arbeta självständigt och tillsammans med andra.

Det är meriterande om du
har flerårig utredningsvana från Skatteverket eller annan myndighet. Det är även meriterande om du har erfarenhet av kvalificerade arbetsuppgifter på revisions-, redovisnings- eller advokatbyrå. Erfarenhet av att arbeta med mervärdesskatt och/eller inkomstskatt är också meriterande. 

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2016-02-04

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-02-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Christina Glase Pettersson, sektionschef 010-574 10 59
Frida Christensen, sektionschef 010-574 61 04
Bo Söderkvist, HR-konsult 010-574 93 69
Anita Fontanus Hazén, facklig representant Saco 010-574 17 52

Företag
Skatteverket

Adress
Skatteverket
Solna Strandväg 22
17154 Solna

Kontorsadress
Solna Strandväg 22

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2654225

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skatteverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket: