Skattehandläggare inkomstskatt, Solna

Skatteverket / Juristjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.

Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

På företagsskattekontor 1 arbetar ca 200 personer i tio sektioner som ansvarar för löpande beskattning och utredning av företag och företagare. Vi granskar företagens deklarationer, registrerar och utreder nya företag samt genomför kontroller av etablerade företag. Vi arbetar med inkomstskatt, moms och arbetsgivaravgifter samt med ärenden gällande skattebetalning och processföring i domstol.

Vi söker dig som är jurist eller ekonom med ett stort intresse för skatterätt. Du vill arbeta med samhällsviktiga arbetsuppgifter och samtidigt ha balans mellan arbete och privatliv. Som skattehandläggare på inkomstbeskattningen på företagsskattekontor 1 kommer du att arbeta i högt tempo med att utreda företags och företagares inkomstdeklarationer. Syftet med arbetsuppgifterna är att åtgärda fel och brister i inkomstdeklarationerna och utredningarna är av varierande svårighetsgrad. Arbetet erbjuder omväxlande arbetsuppgifter där både enklare, mer rutinartade ärenden förekommer såväl som ärenden med intressanta rättsfrågor som ger en möjlighet att tillämpa den juridiska metoden i praktiken. Vi utreder bl.a. bostads- och aktieförsäljningar, utdelningar och avdrag för kostnader, frågor gällande internationell beskattning och beskattning i avsaknad på deklaration. I arbetet ingår också att söka och ge information samt att tillhandahålla service. Vilka arbetsuppgifter som du får utföra styrs av det behov som finns och av din tidigare arbetslivserfarenhet. Du kommer att möta företagare per telefon, skriftligen och vid personliga besök.

För att lyckas i rollen ska du vara självgående, ha ett stort intresse för beskattning och vara engagerad i din egen utveckling. Vi ser gärna att du har kunskaper inom inkomstbeskattning och bokföring och är van att tolka årsredovisningar. Du kommer att arbeta både på egen hand och tillsammans med kollegor varför det förutsätts att du har lätt för att jobba i team och att samarbeta. Som person är du initiativrik, produktiv och utåtriktad. Vidare har du en god kommunikations- och samarbetsförmåga.

Vi erbjuder dig en arbetsplats


med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter


som är till nytta för medborgare och företag


med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald


som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling


med en god balans mellan arbete och fritid

Vi söker dig som


har en aktuell akademisk utbildning inom juridik eller ekonomi med inriktning redovisning och revision om minst 180 hp med minst 15 hp i beskattningsrätt

• har minst ett års relevant och sammanhängande arbetslivserfarenhet.



Det är meriterande om du har erfarenhet från handläggningsarbete på myndighet.

Arbetslivserfarenhet från revisionsbyrå, advokatbyrå och bank är också meriterande.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2016-12-22

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-01-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Alexandra Andersson, Sektionschef 010-572 28 11
Ann-Sofie Vidlund Stendalen, HR-konsult 010-574 67 68
Sangar Maolod, facklig kontaktperson ST 010-574 59 72
Carlos Saavedra Nilsson, facklig kontaktperson Saco 010-574 46 88

Företag
Skatteverket

Adress
Skatteverket
Solna Strandväg 22
17154 Solna

Kontorsadress
Solna Strandväg 22

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Skatteverket
Senaste upphandlingen: Telefoni- och kommunikationstjänster

Jobbnummer
3229995

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skatteverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket: