Sinntorpsskolan 4-9 söker skolkurator

Mölndals kommun / Kuratorjobb / Mölndal
2020-04-24
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Sinntorpsskolan 4-9 söker skolkurator" (publicerad 2024-08-09) ⬅️


Visa alla kuratorjobb i Mölndal, Göteborg, Partille, Härryda, Kungsbacka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mölndals kommun i Mölndal

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Sinntorpsskolan åk 4-9, är en grundskola belägen i Östra Lindome. Här går ca 420 elever. På Sinntorpsskolan värnar vi om en trygg och trivsam arbetsmiljö, för både elever och personal. Vi har ett inkluderande arbetssätt och strävar efter att skapa en lärmiljö där alla ges möjligheten att lyckas utifrån sina egna förutsättningar. I kuratorna uppdrag innebär också arbete på Sinntorpsskolan F-3 och Hällesåkersskolan F-3.

Vår kurator ska vara föräldraledig under nästa läsår och nu söker vi dig som kan ersätta henne.




Publiceringsdatum
2020-04-24

Arbetsuppgifter
Som kurator på Sinntorpsskolan och Hällesåkersskolan kommer du att ingå i skolans elevhälsoteam. Elevhälsoteamet är skolpersonalens stöd i elevhälsofrågor och leds av rektor. I Elevhälsoteamet ingår även biträdande rektor, kurator, skolsköterska, psykolog, studie-och yrkesvägsledare samt två specialpedagoger. Elevhälsan ska bidra till att skapa miljöer som främjar elevernas lärande, utveckling och hälsa. Du ska tillsammans med elevhälsoteamet utveckla skolans elevhälsoarbete med fokus på det främjande arbetet. Kuratorns uppdrag är att tillföra psykosocial kompetens som ett stöd i det pedagogiska arbetet och i den övergripande planeringen av elevhälsans arbete, genom deltagande i skolornas elevhälsomöten. Du kommer också att arbeta med stödsamtal för elever och annat elevnära arbete samt utreda och bedöma den sociala och psykosociala situationen för enskilda elever.

Du kommer att delta i gemensamma möten för alla kuratorer i staden samt få handledning i grupp.



Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom. I ditt uppdrag är det viktigt att du tar eget ansvar för dina uppgifter och att du är lyhörd och har lätt för att samarbeta. Har du tidigare arbetat som skolkurator eller med barn och unga ser vi det som mycket positivt. Som kurator kan de dagliga inplanerade arbetsuppgifterna hastigt förändras vilket gör att du behöver ha förmåga att snabbt kunna prioritera och samtidigt ha ett professionellt och bra bemötande. Vi vill att du har lätt att skapa goda relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor och att du på ett empatiskt och tydligt sätt kan kommunicera med dessa grupper.

ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: 2020-09-01 Vi förbehåller oss rätten att tillsätta tjänsten innan ansökningstiden har gått ut.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-05-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Mölndals kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A950287".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Mölndals kommun (org.nr 212000-1363)

Arbetsplats
Mölndals stad, Skolförvaltningen

Jobbnummer
5203112

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Mölndals kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mölndals kommun: