Siemens söker medarbetare inom valutahantering

Skill Rekrytering & Bemanning AB / Ekonomiassistentjobb / Finspång
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomiassistentjobb i Finspång, Norrköping, Linköping, Vingåker, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skill Rekrytering & Bemanning AB i Finspång, Norrköping, Linköping, Katrineholm, Söderköping eller i hela Sverige

Är du en meriterad ekonom som söker nya utmaningar? Nu söker Siemens en medarbetare till sin avdelning Treasury för förstärkning inom valuta- och likviditetshantering samt betalningsfunktionen och trade finance. Läs mer om den spännande tjänsten nedan!

Publiceringsdatum
2020-01-08

Om företaget
Siemens Industrial Turbomachinery AB (SIT AB) utvecklar och tillverkar världsledande gasturbiner och ångturbiner för en global marknad. Företaget levererar även kompletta turbinbaserade kraftanläggningar för långsiktigt hållbar och kostnadseffektiv produktion av elektricitet, ånga och värme. Turbinerna säljs även som drivkällor för kompressorer och pumpar, främst inom olje- och gasindustrin. En omfattande serviceorganisation täcker alla levererade produkter och anläggningssystem. På SIT arbetar 2 800 personer, merparten i Finspång och ca 120 i Trollhättan. Företaget omsätter ca 10 miljarder kronor om året.

Arbetsuppgifter
Siemens avdelning Treasury består av 8 personer vilka ansvarar för all valuta- och likviditetshantering samt betalningsfunktionen och trade finance. För alla kund och leverantörskontrakt i utländsk valuta hanterar avdelningen valutarisken mellan kontrakt och betalning med hjälp av valutaterminer via Siemens internbank. Denna tjänst innebär ansvar för Siemens Industrial Turbomachinery's terminsstock om ca 2 Mrd SEK och all operativ hantering av företagets nysäkringar, förfall och förlängningar av valutaterminer inklusive uppföljning av detta.

Arbetet innebär daglig hantering av terminer i deras system CURRIMA, kontroll i SAP, mail/telefonsamtal för kommunikation med projekten, beställningar till internbanken via handlarsystem samt valutarelaterade kontroller och systemhantering av batchar. Även långsiktiga inslag som utveckling av processer, utbildning till våra motparter, bokslut och rapportering av företagets exponering mm.

Utöver detta ingår också delar av något annat arbetsområde, tex. valutarådgivning, valutaredovisning eller cash management. Vilket beror på kvalifikationer hos den sökande samt hur avdelningen är bemannad. Tjänsten är till sin karaktär delvis operativ och repetitiv, men mycket betydelsefull.

Profil
Du som söker har högskoleutbildning inom ekonomi med viss arbetslivserfarenhet eller gymnasieutbildning (ekonomi) med flera års arbetslivserfarenhet såsom reskontra, bank etc.

• God generell systemvana, att tolka data och skapa rätt output från våra system är stor del av rollen
• Meriterande med erfarenhet av affärssystemet SAP då mycket av arbetet utgår från det
• Meriterande med erfarenhet av valutakontaktshantering

Personliga egenskaper som är viktiga för tjänsten:
Noggrann: viktigt att allt manuellt arbete tolkas och registreras på korrekt sätt. Konsekvensen av felaktig hantering är en direkt kostnad för företaget pga felaffär. Inte chansa!
Samarbetsförmåga: Arbetar konstruktivt med andra människor. Man jobbar för hela avdelningens bästa, man täcker upp för varandra och kan hjälpas åt i arbetsuppgifterna vid behov. Man finns som backup för varandra.
Muntlig och skriftlig kommunikation: Talar klart, välformulerat på såväl svenska som engelska. Presenterar skriftlig information, klart och tydligt. Vara exakt och inte skapa några missförstånd till mottagaren.
Strukturerad: Planerar arbetet i förväg. Organiserar och prioriterar aktiviteter på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller deadlines.

Ansökningsförfarande
Du är välkommen med din ansökan bestående av CV och personligt brev på skill.se så snart som möjligt. Vi jobbar med löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Detta är initialt ett konsultuppdrag via Skill men det finns möjlighet till en kommande anställning på Siemens. Vid frågor vänligen kontakta ansvarig rekryterare Fredrik Löfgren på fredrik.lofgren@skill.se

Vi ser fram emot din ansökan!

Om företaget
Skill jobbar med kort- och långsiktig kompetensförsörjning. Vårt tjänsteutbud består av rekrytering och bemanning och våra kunder finns främst inom industri och IT. Vårt fokus är att matcha talanger med företag i utveckling men även att hitta och skapa framtidens arbetskraft. Vi är ett nav för talanger i olika åldrar, med olika erfarenheter och skills som vill ta nästa steg. A talent hub, helt enkelt.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Visstid, mer än 6 månader

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-01-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Skill Rekrytering & Bemanning AB

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4841".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Skill Rekrytering & Bemanning AB (org.nr 556685-8618), https://skill.se/

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Jobbnummer
5030710

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skill Rekrytering & Bemanning AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skill Rekrytering & Bemanning AB: