SGU söker en HR-chef

Sveriges Geologiska Undersökning / Ekonomichefsjobb / Uppsala
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomichefsjobb i Uppsala, Östhammar, Sigtuna, Österåker, Håbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Geologiska Undersökning i Uppsala, Göteborg, Lund, Malå, Sorsele eller i hela Sverige

Brinner du för HR och vill vara med och utveckla myndighetens arbete? Är du dessutom en öppen och relationsbyggande person som uppskattar att växla mellan strategiskt och operativt arbete? Då tror vi att du kommer att trivas hos oss!
Vi söker dig som har en gedigen erfarenhet inom HR-området och med chefserfarenhet. Ditt uppdrag är att driva och utveckla HR-arbetet i samarbete med HR-enheten, ledningsgruppen samt övriga chefer och medarbetare i hela organisationen. Din roll är verksamhetsnära och rör sig mellan strategi, ledarskap och operativt arbete.

Publiceringsdatum
2022-02-02

Dina arbetsuppgifter
HR-enheten består av 3 HR-specialister, 1 HR-administratör och 1,5 Lönehandläggare. Alla, tillsammans med HR-chef, arbetar med att tydliggöra, omsätta och utveckla en verksamhetsdriven arbetsgivarpolitik och kompetensförsörjning som stödjer verksamhetens kort- och långsiktiga mål. Enheten ger verksamhetsnära stöd och rådgivning inom hela HR-området som till exempel lönebildning, rekryterings- och kompetensförsörjningsfrågor, arbetsmiljö, förhandlings- och arbetsrättsliga frågor samt ledar-och medarbetarskapsfrågor. Under kommande år kommer lönehanteringen att övergå till Statens servicecenter, ett projekt som du och ett par av dina medarbetare kommer att bli involverade i.
Att vara chef och ledare på SGU innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra.
Du ingår i avdelning Lednings- och verksamhetsstöds ledningsgrupp och har även ett nära samarbete med GD och myndighetens ledningsgrupp. Med det följer ett ansvar att bedriva ledningsgruppsarbete och att ta delansvar för utvecklingsfrågor relevanta för myndigheten. Du ansvarar även för att driva och utveckla ett värdeskapande samarbete med de lokala arbetstagarorganisationerna.
Kompetens
Vi söker dig som har:
relevant akademisk examen eller motsvarande kunskaper förvärvade genom arbetslivserfarenhet,
gedigen erfarenhet av ett brett arbetsfält inom HR med både strategiskt och operativt fokus,
erfarenhet att arbeta som chef med arbetsledning, personal- och budgetansvar samt för verksamhetsfrågor,
erfarenhet av ledningsgruppsarbete,
mycket god förmåga i svenska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du har:
erfarenhet av att leda och driva förändrings- och utvecklingsprocesser, gärna digitalisering av HR,
erfarenhet från arbete i en offentlig organisation och de krav det ställer på HR.

Personliga kvalifikationer
För att lyckas i uppdraget behöver du vara självgående, proaktiv, drivande och ansvarstagande. Du kan identifiera behov och är bra på att prioritera och tillvarata befintliga resurser samtidigt som du är handlingskraftig med hög ambitionsnivå. Du har ett flexibelt förhållningssätt och kan lätt växla mellan större strategiska frågor och uppgifter av mer operativ karaktär. Ditt sätt att kommunicera och leda skapar förtroende och tillit, stödjer och bidrar till verksamhetens utveckling och skapar engagemang. Din arbetsgivarroll faller sig naturlig för dig och tjänsten förutsätter att du har en hög integritet. Vi lägger stor vikt vid den personliga lämpligheten för tjänsten.
Om anställningen
Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid med ett chefsförordnande som är tidsbegränsat upp till fyra år, med möjlighet till förlängning. Vi tillämpar provanställning på sex månader.
Anställningsort: Uppsala
Tjänsten är säkerhetsklassad och en säkerhetsprövning inklusive registerkontroll kommer att utföras på slutkandidat. För tjänsten krävs svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning.
Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter.
Vill du veta mer, hör av dig till avdelningschef Göran Risberg, telefon växel 018- 17 90 00. Fackliga företrädare är Peter Åkerhammar, telefon 018-17 92 96 för Saco-S och Annika Törnkvist, telefon 018- 17 92 29 för ST-geologiska.
Välkommen med din ansökan senast den 2022-02-21. Dina meriter ska kunna styrkas genom uppvisande av originalhandlingar eller styrkt meritförteckning. SGU använder ett webbaserat rekryteringssystem som du ansöker genom, detta sker via vår webbplats. Rekryteringen utför SGU i egen regi och vi undanber oss därmed telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Diarienummer: 411-122/2022.
Som statlig myndighet omfattas SGU av offentlighetsprincipen. Det innebär att vi är skyldiga att lämna ut dina ansökningshandlingar om någon efterfrågar dem.
Om SGU
Sveriges geologiska undersökning (SGU) är myndigheten för frågor om berg, jord och grundvatten i Sverige. Vi tillhandahåller geologisk information för samhällets behov på kort och lång sikt. SGU sorterar under Näringsdepartementet. Vår vision är att Sverige har en hållbar samhällsutveckling, att mark och vattenområden används och utvecklas för de ändamål de är bäst lämpade samt att mineralnäringen och andra naturresursbranscher är livskraftiga och ansvarstagande. SGU har idag cirka 290 anställda varav merparten arbetar i Uppsala. Övriga är stationerade på kontoren i Lund, Göteborg, Malå och Luleå. Läs mer på www.sgu.se

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Adress
Sveriges Geologiska Undersökning
Villavägen 18
75236 Uppsala

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Geologiska Undersökning (org.nr 202100-2528)
Villavägen 18 (visa karta)
752 36  UPPSALA

Arbetsplats
SGU Sveriges geologiska undersökning

Jobbnummer
6305172

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Geologiska Undersökning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Geologiska Undersökning: