Serviceinriktad myndighetshandläggare

Solna kommun / Administratörsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Solna kommun i Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Drivs du av att arbeta med serviceinriktad myndighetshandläggning och är på jakt efter din nästa utmaning? Eller är kanske du precis i början av din karriär efter studier inom juridik eller samhällsutveckling? Då är detta tjänsten för dig, då vi förstärker med ytterligare en person i vårat team.

Publiceringsdatum
2022-12-12

Om företaget
Enheten för ledningsadministration och verksamhetsutveckling arbetar för att ge professionell och rättssäker service till såväl allmänhet och näringsliv som till kollegor inom staden. På enheten arbetar myndighetshandläggare och administrativ personal med ansvar för handläggningen av ansökningar om upplåtelser av offentlig plats, parkeringstillstånd för rörelsehindrade, färd- och parkeringsdispenser samt försäkringsärenden. Enheten arbetar även med att hantera förvaltningsgemensamma administrativa frågor och driver olika utvecklingsinsatser.

Vad innebär arbetet?
Rollen som myndighetshandläggare är en ny roll och de huvudsakliga arbetsuppgifterna kommer att vara att genomföra kontroller av pågående upplåtelser av offentlig plats samt att säkerställa att alla som behöver tillstånd har det. En framgångsfaktor kommer att vara att hålla en proaktiv dialog med sökande/tänkbara sökande om förutsättningar och bestämmelser och därigenom förenkla en eventuell ansökan och leverera en effektiv handläggning.

Enheten arbetar processinriktat och har nära samverkan med andra enheter, avdelningar och förvaltningar inom staden.

Rollen som myndighetshandläggare kommer vid behov även att arbeta med ansökningar om parkeringstillstånd för rörelsehindrade, färd- och parkeringsdispenser samt försäkringsärenden för att tillfälligt förstärka eller ersätta vid frånvaro.

Vem söker vi?
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning gärna inom juridik, samhällsplanering, statsvetenskap eller liknande, alternativt tidigare erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som motsvarande. Eventuellt har du tidigare erfarenhet av att arbeta med myndighetshandläggning och har du erfarenhet av liknande befattningar sedan tidigare är detta meriterande, men inget krav. Vi kommer även att beakta ansökningar från nyutexaminerade.

För att lyckas i rollen behöver du vara strukturerad i ditt arbete och ha en god samarbetsförmåga. Du är självgående och tar egna initiativ och trivs med frihet under ansvar.

Myndighetshandläggaren kommer att fungera som guide till sökande och vi vill därför att du är serviceorienterad och har god förmåga att förstå andras behov och förutsättningar. Du behöver ha goda kunskaper i svenska språket samt god förmåga att kommunicera i tal och skrift. Vidare är det också viktigt att du förstår och kan förmedla budskap i lagar, föreskrifter och offentliga styrdokument på ett enkelt sätt för personer som inte arbetar med dem till vardags.

Eftersom delar av arbetstiden kommer att vara ute i stadsmiljön underlättar det om du har körkort för bil.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning, heltid på 100%, med tillträde enligt överenskommelse.

Vi tillämpar årsarbetstid och viss möjlighet till distansarbete.



Mer information om ansökan
Har du frågor kring tjänsten kan du kontakta Maria Tiger, enhetschef, på 08-746 14 47 eller maria.tiger@solna.se

Välkommen att skicka in din ansökan, dock senast 2023-01-08. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Arbete med urval och intervjuer kommer att påbörjas efter jul och nyårsledigheterna.

Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.





I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Tekniska förvaltningen i Solna stad har en viktig roll i stadens utveckling. Vi erbjuder solnaborna en ren, trygg och välfungerande stadsmiljö och förser stadens verksamheter med ändamålsenliga och effektiva lokaler. Stadsmiljöavdelningen ansvarar för förvaltning och utveckling av stadens gator, torg, parker och naturområden. Fastighetsavdelningen förvaltar och genomför investeringar i stadens fastigheter och samverkar med andra förvaltningar vid om- och nybyggnationer.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-01-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/380".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Solna kommun (org.nr 212000-0183)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Tekniska förvaltningen, Ledningsstaben

Kontakt
Maria Tiger
08-7461447

Jobbnummer
7248927

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Solna kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Solna kommun: