Servicehandläggare till Statens servicecenter, Kiruna

Statens Servicecenter / Administratörsjobb / Kiruna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Kiruna, Gällivare, Jokkmokk, Pajala, Överkalix eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Kiruna, Gällivare, Jokkmokk, Överkalix, Boden eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

På servicekontoret i Kiruna är vi tre medarbetare och tillhör kontorsområde Kiruna. Vi arbetar serviceinriktat där du och dina kollegor tar ett gemensamt ansvar för ert uppdrag och lärande. Vi arbetar aktivt med ständiga förbättringar och det ingår i rollen att vara med och bidra till verksamhetens utveckling.

Publiceringsdatum
2022-04-07

Dina arbetsuppgifter
Servicehandläggarens uppgift är att på ett pedagogiskt sätt vägleda medborgare i olika myndigheters tjänster beroende på var denne befinner dig i livet. Oavsett om kunden är arbetssökande, är ny i Sverige eller är i en situation där denne behöver söka stöd av samhället så är servicehandläggarens uppgift att vägleda och coacha medborgaren i myndigheternas digitala tjänster för att få svar på sina frågor. Servicekontorens huvudsakliga målgrupp är de som har svårigheter med svenska språket, de som har svårt att använda myndigheternas digitala tjänster samt de som är ekonomiskt utsatta.

I din roll är det viktigt att du lyssnar aktivt, anpassar ditt bemötande efter kund samt har ett pedagogiskt förhållningssätt. I dina kundmöten har du stöd av de olika myndigheternas IT-system. Förutom introduktion och utbildning finns tid avsatt varje dag för att läsa in dig på den information du behöver för att hålla dig uppdaterad om nyheter och förändringar som berör servicekontorets verksamhet. Du arbetar nära kunderna och måste därför känna dig bekväm i det direkta mötet med individer med olika bakgrund och funktionsförmåga. Vidare behöver du även föredra ett rörligt arbete då rollen innebär att du förflyttar dig mellan olika kunder större delen av dagen.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• Vägleda kunder till att använda samverkansmyndigheternas e-tjänster och att hitta information på webbplatser
• Ge god service och information på uppdrag av våra samverkansmyndigheter
• Bidra positivt till arbetsgruppens resultat och samarbete

Hos oss får du

• Arbeta med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter som är till nytta för medborgare och företag
• En arbetsplats som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• Möjlighet till god balans mellan arbete och fritid då arbetet inte är personberoende

Läs gärna mer om våra förmåner, du hittar dem här:

Arbeta hos oss - Statens servicecenter (statenssc.se)

Kvalifikationer
Du drivs av att ge våra kunder god service, genom att du tar reda på varje kunds behov och ger svar eller vägledning. Eftersom du arbetar nära kunderna måste du känna dig bekväm i det direkta mötet med kunder med olika bakgrund och funktionsförmåga. Kort sagt söker vi dig som både har ett positivt bemötande och har lätt för att ta till dig ny kunskap.

Vi söker dig som har:
• Högskoleutbildning om minst 80 p/120 hp alternativt motsvarande kunskap erhållen genom arbetserfarenhet
• Arbetat minst två år inom ett serviceyrke där du har informerat och väglett kunder vid personliga möten.
• B-körkort

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Snabbt kunna skapa kontakt med andra på ett objektivt och professionellt sätt
• Kartlägga kundens behov genom att ställa frågor och lyssna aktivt
• Kommunicera muntligt och skriftligt på svenska
• Kommunicera muntligt på engelska
• Anpassa ditt arbetssätt efter kundernas varierande behov
• Hantera flera kunder samtidigt
• Bidra positivt till arbetsgruppens resultat och samarbete

Vidare är det meriterande om du:
• Har erfarenhet av arbete med fysiskt kundmöte inom någon av våra samarbetsmyndigheter

Övrig information
Anställningen är tillsvidare och på heltid.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Planerad anställningsstart i juni. Eventuell ledighet under sommaren är begränsad då denna anställning fordrar tjänstgöring under semesterperioden.
Säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 21 april, 2022. Urval och intervjuer kommer att ske löpande.
För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-04-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Jobbnummer
6519544

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: